Page 45 - Hz_ibrahim
P. 45

42  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  43



 Basra arasındaki Ur şehrinde bir yere saklamıştır. Hz. İbra-  tıldığı  haberini  aktarmakta  fakat  bu  tür  bilgilerin  hepsinin
 him’in doğumu yaklaştığında annesi Kusa köyü yakınlarında   İsrailiyyattan alındığını ve faydasız olduğunu, bu rivayetleri
 bir mağaraya taşımıştır. Hz. İbrahim burada doğmuş, doğum   nakledenlerin doğru ile yanlış olanı ayıracak durumda olma-
 89
 olayı çevredekilerden saklı tutulmuş gizlice büyütülmüştür.    dıklarını söylemektedir. O, bu tür bilgilerin Kur’an ve gerçeğe
 O, doğduğu günden itibaren bir hükümdar için tehlike teşkil   uyanlarının kabul edilebileceğini, diğerlerinin reddedilmesi
                                       93
 eden efsane kahramanlardan birisi olmuştur. 90  gerektiğini hatırlatmaktadır.
 Razi, Nemrud’un gördüğü rüya hikâyesini anlattıktan sonra   Tevrat’ta  ve  Kur’an-ı  Kerim’de  Hz.  İbrahim’in  doğumundan
 Hz. İbrahim’in doğumu ile ilgili olarak birçok tefsircinin nak-  söz edilmemektedir. Ancak her iki din mensuplarınca yazılan
 lettiği, kısmen küçük farklar bulunan ve menkıbevi karakter   literatürde birbirine benzer detay derecesinde bilgilere rast-
 taşıyan şu bilgileri vermektedir:  lanmaktadır. Menkıbevi şekilde anlatılan bu rivayetlere göre
 “İbrahim’in annesi ona hamile kaldı, ama bunu kimseye bel-  Hz. İbrahim mağarada yaklaşık on beş ay kalmış fakat burada
 li etmedi. Doğum sancıları başlayınca, dağdaki bir mağaraya   geçirdiği her ay, dışarıdaki çocukların bir yılda büyüdüğü ka-
 gidip onu doğurdu. Sonra mağaranın girişini bir taşla kapattı.   dar fizik ve zekâ seviyesine ulaşmıştır.
 Bunun üzerine Cebrail gelerek, parmağını İbrahim’in ağzına   Hz. İbrahim ve hayatı ile ilgili olarak Batılıların hazırladıkları
 koyunca o da onu emdi. Böylece onun rızkı bu parmaktan oldu.   İslam Ansiklopedisi başta olmak üzere  İslam kaynakların-
                                                 94
 Cebrail onu zaman zaman ziyaret ediyordu. Annesi de sık sık   daki  bilgilerin  pek  çoğu  değerlendirmeye  muhtaçtır.  Tarihî
 yanına gelip onu emziriyordu. İbrahim büyüyüp, aklı gelişip,   rivayetlerdeki  tutarsızlık  ve  verilen  bilgilere  menkıbelerin
 bir Rabb’i olduğunu anlayıncaya kadar, bu hâl böyle devam et-  karışması,  Hz.  İbrahim’in  doğumu,  doğduğu  yer  ve  mağara
 91  92
 ti.” İbrahim, vaktinden önce gelişip olgunlaştı.  hayatını iyice belirsiz bir hâle getirmektedir. Bütün kaynak
             ve rivayetlerin ortak noktası Hz. İbrahim’in doğumuyla ilgili
 İbn Kesir, tefsirinde benzer gerekçelerle, Hz. İbrahim’in süt
             Nemrud’un tedirginlik duyması, onun doğmaması için bazı
 emen  bir  çocuk  iken  babası  tarafından  hayvanların  inine
             tedbirler alması ve doğum olayının halktan gizli olarak bir
 veya bir mağaraya konulduğu ve günler sonra oradan çıkar-
             mağarada gerçekleşmiş olmasıdır. Dolayısıyla onun mağara-
             da ne kadar kaldığı ve ne zaman oradan çıktığıyla ilgili sağlık-
 89   Taberi, s. 1/ 234; İbn Kesir, Kısas, s. 1/166; J. Eisenberg, “İbrahim”, MEB
 İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1977, s. 5II/ 878; Çağatay, s. 83; Kuzgun, Hz.   lı bir bilgi bulunmamaktadır.
 İbrahim, s. 50;  Köksal, Peygamberler Tarihi,  s. 1/142-144; Harman, İb-
 rahim, s. 21/269. MEB İslam Ansiklopedisi’nde Hz. İbrahim’in doğum ön-  Hz. İbrahim’in doğumunun ve hayatının bilinen ilk ve önemli
 cesiyle ilgili şöyle ilginç bir rivayete yer verilmektedir: “Nemrud birtakım
 korkulu rüyalar görmüş, gebe kadınları nezaret altında bulundurup, yeni   özelliği, onun put yapıp satan bir ailede dünyaya gelmiş ol-
 doğan  çocukları  öldürtmeğe  başlamıştı.  Nemrud’un  adamları,  İbrahim’in   masıdır. Bu husus, o ailenin maddi ve manevi hayatının bü-
 anasını, daha doğum ağrıları başlamadan evvel, muayene ettiler. Karnının   tünleşmiş hâlidir. Zira onun babası put yapmak suretiyle ai-
 sağ tarafına elleseler çocuk sol tarafa saklanıyor, solda arasalar sağ tarafa
 gizleniyordu. Hiçbir netice elde edemeden çekip gitmeye mecbur oldular.”   lesinin dünyalıklarını elde etmekte, onlara tapmak suretiyle
 Wensinck, İbrahim, s. 5+II/878.  de kulluk görevlerini yerine getirmektedir. Böylece dinî duy-
 90   Heller, Nemrud, s. 9/193.
 91   Razi, s. Tefsir, 9/521-522.  93   İbn Kesir, Tefsir, s. 10/5342.
 92   Heller, s. 9/193.  94   bk. Heller, Nemrud, s. 9/192-194.
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50