Page 50 - Hz_ibrahim
P. 50

48  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  49



                                                                                         uzak olduğunu değerlendirerek beni yaratan, rızıklandıran,
           GÖK CİSİMLERİNİN TANRI OLAMAYACAĞI MESELESİ                                   yediren  ve  içiren  Rabbi’mden  başka  Tanrı  yoktur  demiştir.
                                                                                         Sonra  onun  Kur’an’ı  Kerim’de  yer  alan  yıldızlarla  ilgili  de-
           Mağarada yaşadığı sürece dış dünyadan haberi olmayan Hz.                      ğerlendirmesi ve Allah’a yönelmesi söz konusu olmuştur.
                                                                                                                                                104
           İbrahim’in iç dünyasında devamlı bir değişim ve gelişmenin                    Başka  bir  yoruma  göre;  Hz.  İbrahim  insan  olmanın  gereği
           olduğu anlaşılmaktadır. Annesiyle iletişiminde, insan olarak                  olarak kendisi Allah tarafından korunmuş olmasına rağmen
           ister istemez çevrede olup bitenleri duymakta, sorgulamakta                   diğer insanlara da bu duyguların rehberlik edebileceği varsa-
           ve  kendince  değerlendirmelerde  bulunmaktadır.  Bu  çerçe-                  yımıyla, merak ve fıtratındaki dürtülerin sonucu etrafındaki
           vede Allah inancı, onun en çok ilgilendiği konuların başında                  olayları çözümlemeye gayret etmiştir. Bu olayın daha ileriki
           yer  almaktadır.  Annesiyle  sohbetlerinde  bu  konuda  tatmin                zamanlarda  Hz.  İbrahim’in  içinde  yaşadığı  toplumun  inanç
           edici bir cevap alamadığı için olsa gerek Hz. İbrahim dışarıya                değerleriyle  mücadeleye  başladığı  bir  dönemde  yaşandığı,
           çıkmak ister. Müfessirler arasında Hz. İbrahim’in mağaradan                   onun yıldız, ay ve güneş inancıyla ilgili insanları ikna edebil-
           çıkmak istediği zaman büluğa erip ermediği konusunda tam                      mek için geceyi beklediği belirtilmiştir. Böylece Hz. İbrahim
                                                101
           bir görüş birlikteliği bulunmamaktadır.  Ancak ondaki akli                    onların  değişkenliğini,  değişken  olanların  ise  Tanrı  olama-
           yeteneklerin gelişmiş olması onun belli bir olgunluğa eriştiği                yacağını, ancak bunları yaratan ve yönetenin bulunduğunu,
           şeklinde değerlendirilmektedir.  102                                          onun Tanrı olabileceğini ispat etme imkânı bulmuştur. Nite-
                                                                                         kim halkın gözü önünde yapılan bu uygulamadan sonra Hz.
           Kur’an-ı Kerim’in haber vermediği bu konuda, tarihî ve men-
                                                                                         İbrahim onların yanında Allah’tan başkasına kulluk etmenin
           kıbevi bilgilerin karışmış olması ve yaşanan olayların birbiri-
                                                                                         yanlış olduğunu ve kendisinin putlara ve o dönemin gelenek-
           nin içine girmiş bulunması dolayısıyla Hz. İbrahim’in mağa-
                                                                                                                                    105
                                                                                         sel inanç esaslarına inanmadığını açıklamıştır.
           radan ne zaman çıktığı hususunda sağlıklı bir değerlendirme
           yapmak mümkün değildir. Taberi’nin beyanına göre Hz. İbra-                    Kur’an-ı Kerim’de yer alan, yıldız, ay ve güneşin örnek olarak
           him annesine mağaradan çıkmak istediğini bildirmiştir.  An-                   verildiği olay, iki açıdan değerlendirilebilir. Bunlardan birin-
           nesi de bir akşamüzeri güneş battıktan sonra onu mağaradan                    cisi; ayetin zahirenden hareketle bu olay, Hz. İbrahim henüz
           çıkarmıştır. Muhtemeldir ki o, mağarada bir mahkûm olarak                     küçük bir çocuk iken mağaradan ilk defa çıktığında gerçekleş-
           yaşamamış, zaman zaman dışarı çıkarak en azından çevre-                       miştir. Onun yıldızlara bakarak Rabbini aramak için böyle bir
           de olup bitenleri merakla izlemiştir. Yine bir akşam dışarıya                 yola başvurmuş olması mümkün değildir. Çünkü bu durum,
           çıktığında yer ve göklerin yaratılışını düşünmeye başlamıştır.                daha küçüklükten itibaren peygamberlerin korunmuşluğunu
           Kesin iman edenlerden olması için Allah tarafından göklerin                   ifade eden ayeti kerimelerle çelişmektedir. İkinci husus ise,
                                                103
           ve yerin gerçek bilgileri öğretildiği için   Hz. İbrahim, yıl-                onun yaşadığı toplumda insanlar ay, güneş ve yıldızlarla bu
           dızların insanı yaratmasının, büyütüp beslemesinin akıldan                    gök cisimlerini sembolize eden putlara taptıkları için toplum-
                                                                                         da yaygın olan bir inancın batıl olduğunu ispat bakımından
           101  Ebussuud, s. 3/317.
           102  Bu konudaki değerlendirmeler için bk. Razi, Tefsir,  s. 9/522-528.       104  Taberi, s. 1/ 235.
           103  En’am, 6/75.                                                             105  Şihava, s. 2/120-122.
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55