Page 51 - Hz_ibrahim
P. 51

48  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  49



             uzak olduğunu değerlendirerek beni yaratan, rızıklandıran,
 GÖK CİSİMLERİNİN TANRI OLAMAYACAĞI MESELESİ   yediren  ve  içiren  Rabbi’mden  başka  Tanrı  yoktur  demiştir.
             Sonra  onun  Kur’an’ı  Kerim’de  yer  alan  yıldızlarla  ilgili  de-
 Mağarada yaşadığı sürece dış dünyadan haberi olmayan Hz.   ğerlendirmesi ve Allah’a yönelmesi söz konusu olmuştur.
                                                                   104
 İbrahim’in iç dünyasında devamlı bir değişim ve gelişmenin   Başka  bir  yoruma  göre;  Hz.  İbrahim  insan  olmanın  gereği
 olduğu anlaşılmaktadır. Annesiyle iletişiminde, insan olarak   olarak kendisi Allah tarafından korunmuş olmasına rağmen
 ister istemez çevrede olup bitenleri duymakta, sorgulamakta   diğer insanlara da bu duyguların rehberlik edebileceği varsa-
 ve  kendince  değerlendirmelerde  bulunmaktadır.  Bu  çerçe-  yımıyla, merak ve fıtratındaki dürtülerin sonucu etrafındaki
 vede Allah inancı, onun en çok ilgilendiği konuların başında   olayları çözümlemeye gayret etmiştir. Bu olayın daha ileriki
 yer  almaktadır.  Annesiyle  sohbetlerinde  bu  konuda  tatmin   zamanlarda  Hz.  İbrahim’in  içinde  yaşadığı  toplumun  inanç
 edici bir cevap alamadığı için olsa gerek Hz. İbrahim dışarıya   değerleriyle  mücadeleye  başladığı  bir  dönemde  yaşandığı,
 çıkmak ister. Müfessirler arasında Hz. İbrahim’in mağaradan   onun yıldız, ay ve güneş inancıyla ilgili insanları ikna edebil-
 çıkmak istediği zaman büluğa erip ermediği konusunda tam   mek için geceyi beklediği belirtilmiştir. Böylece Hz. İbrahim
 101
 bir görüş birlikteliği bulunmamaktadır.  Ancak ondaki akli   onların  değişkenliğini,  değişken  olanların  ise  Tanrı  olama-
 yeteneklerin gelişmiş olması onun belli bir olgunluğa eriştiği   yacağını, ancak bunları yaratan ve yönetenin bulunduğunu,
 şeklinde değerlendirilmektedir.  102    onun Tanrı olabileceğini ispat etme imkânı bulmuştur. Nite-
             kim halkın gözü önünde yapılan bu uygulamadan sonra Hz.
 Kur’an-ı Kerim’in haber vermediği bu konuda, tarihî ve men-
             İbrahim onların yanında Allah’tan başkasına kulluk etmenin
 kıbevi bilgilerin karışmış olması ve yaşanan olayların birbiri-
             yanlış olduğunu ve kendisinin putlara ve o dönemin gelenek-
 nin içine girmiş bulunması dolayısıyla Hz. İbrahim’in mağa-
                                                        105
             sel inanç esaslarına inanmadığını açıklamıştır.
 radan ne zaman çıktığı hususunda sağlıklı bir değerlendirme
 yapmak mümkün değildir. Taberi’nin beyanına göre Hz. İbra-  Kur’an-ı Kerim’de yer alan, yıldız, ay ve güneşin örnek olarak
 him annesine mağaradan çıkmak istediğini bildirmiştir.  An-  verildiği olay, iki açıdan değerlendirilebilir. Bunlardan birin-
 nesi de bir akşamüzeri güneş battıktan sonra onu mağaradan   cisi; ayetin zahirenden hareketle bu olay, Hz. İbrahim henüz
 çıkarmıştır. Muhtemeldir ki o, mağarada bir mahkûm olarak   küçük bir çocuk iken mağaradan ilk defa çıktığında gerçekleş-
 yaşamamış, zaman zaman dışarı çıkarak en azından çevre-  miştir. Onun yıldızlara bakarak Rabbini aramak için böyle bir
 de olup bitenleri merakla izlemiştir. Yine bir akşam dışarıya   yola başvurmuş olması mümkün değildir. Çünkü bu durum,
 çıktığında yer ve göklerin yaratılışını düşünmeye başlamıştır.   daha küçüklükten itibaren peygamberlerin korunmuşluğunu
 Kesin iman edenlerden olması için Allah tarafından göklerin   ifade eden ayeti kerimelerle çelişmektedir. İkinci husus ise,
 103
 ve yerin gerçek bilgileri öğretildiği için   Hz. İbrahim, yıl-  onun yaşadığı toplumda insanlar ay, güneş ve yıldızlarla bu
 dızların insanı yaratmasının, büyütüp beslemesinin akıldan   gök cisimlerini sembolize eden putlara taptıkları için toplum-
             da yaygın olan bir inancın batıl olduğunu ispat bakımından
 101  Ebussuud, s. 3/317.
 102  Bu konudaki değerlendirmeler için bk. Razi, Tefsir,  s. 9/522-528.  104  Taberi, s. 1/ 235.
 103  En’am, 6/75.  105  Şihava, s. 2/120-122.
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56