Page 52 - Hz_ibrahim
P. 52

50  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  51



           Hz. İbrahim, peygamber olarak görevlendirildikten sonra, Ce-                  Hz. İbrahim bu tecrübesiyle toplumun diğer bireylerinin din
                                                                 106
           nab-ı Allah’ın yardımı ile böyle bir yola başvurmuş olabilir.                 adına yaptıkları şeylerin ne kadar cahilce ve batıl, Tanrı ola-
                                                                                         rak  taptıklarının  ne  kadar  âciz  olduklarını  tespit  etmiştir.
           Bütün bu anlatılanların birer iddia olarak değerlendirilme-
                                                                                         Sonra  da  onlar  gibi  düşünmediğini,  inanmadığını,  onların
           sinin  yanında  Kur’an-ı  Kerim’e  bakıldığında,  Hz.  İbrahim’in
                                                                                         taptıklarına tapmayacağını, onların ibadet ettiklerine yönel-
           şahsında tecelli eden bu hikmetli olayın, fıtri inanma duygu-
                                                                                         meyeceğini ifade etmiştir. Buna karşılık o, bütün eşyayı yara-
           larının  tesiri  ile  gerçekleştiği  ve  çocukluk  döneminin  eseri
                                                                                         tan, yoktan var eden, işleri çekip çeviren, onları dengede ve
           olmadığı  anlaşılmaktadır.  Nitekim  tarihî  rivayetlerde,  onun
                                                                                         yörüngede tutan, takdir eden, her şeyin mülkünü ve melekû-
           çocukluk devresinde bölgesel ve kültürel etkenlerle böyle bir
                                                                                         tunu elinde bulunduran, her şeyin Rabb’i, mutlak sahibi ve
           inanış şekline sahip olmadığı görülmekte, İbn İshak ise bu tür
                                                                                         egemeni olan yaratıcıya yöneldiğini herkese duyurmuştur. 109
           iddiaların güvenirlik problemi olan İsrailiyat ürünü olduğu-
                              107
           nu hatırlatmaktadır.  Tarihî kaynaklar ve Kur’an-ı Kerim’de                   Burada öne çıkarılan husus, her insanın vicdani derinliklerin-
           verilen bilgilerden, Hz. İbrahim’in gençliğinin ilk yıllarından               de inanma duygusunun bulunduğunu hissettirmek ve onun
           itibaren Cenab-ı Allah’ın gözetimi altında yetiştiği, sonra ona               etkisiyle Rabbini arama refleksi içinde olmasını hatırlatmak-
           erken yaşlarda iyiyi kötüden ayırabilecek bir yetenek verdiği                 tır. Hz. İbrahim geleceğin peygamberi olarak her türlü beşeri
                        108
           bilinmektedir.  Burada, Hz. İbrahim’in örnekliğinde verilen                   zaaflardan ve toplumsal sapıklıklardan korunmuş, Allah ona
                                                                                                                          110
           mesajda ve uyguladığı yöntemde inanma duygusunun fıtri-                       doğru yolu bulma kabiliyeti vermiş,  kesin iman edenlerden
           liğine ve o dönemde yaşayan insanların dini yanlışa ve batıl                  olması için göklerin ve yerin melekûtu ona gösterilmiştir.
                                                                                                                                                111
           bataklığına nasıl düştüklerine dikkat çekilmektedir.                          Bir bakıma peygamberlikle ilgili olarak Hz. Muhammed’e ve-
                                                                                         rilenlerin benzeri Hz. İbrahim’e de verilmiştir. Ona mucizeler,
           Kur’an-ı Kerim’de, Hz. İbrahim hakikati arayan sıradan bir in-
                                                                                         deliller ve kanıtlar gösterilmiş, kâinatta bulunan varlıkların
           san olarak tanıtılmıştır. Her insan gibi önce fıtri olan inanma
                                                                                         Yüce Allah’ın kudretiyle belli bir sistem dâhilinde işlediği ona
           duygusunu ve ihtiyaçlarını karşılamak için, bölgesel inanç alt-
                                                                                         öğretilmiştir. Yaratıklar arasındaki ahenk ve uyum, O’nun hü-
           yapısı ve kültürel etkilerin tesiriyle yıldız, ay ve güneşi Tanrı
                                                                                         kümranlığının, O’ndan başka bir ilah olmadığının delili olarak
           gibi algılamış, fakat sonradan insani ve akli yeteneklerin bir
                                                                                                     112
                                                                                         bildirilmiştir.
           ürünü olarak bundan vazgeçmiştir. İnsanın fıtratından gelen
           inanma duygusuyla akli kazanımlar arasında bir ilişki kura-                    Normal bir insan için “üsvey-i hasene” (güzel örnek) konu-
           rak Rabb’ini bulmuştur. Hz. İbrahim çevresinde yaşayan in-                    munda ve sorumluluğunda olan Hz. İbrahim, burada verilen
           sanlardan farklı olarak yıldıza, aya, güneşe veya onların put-                örneklerde sıradan bir insan gibi hareket ederek Allah’ı bul-
           laşmış şekillerine değil tam aksine yerleri ve gökleri, ikisinin              muştur.    O’nu  önce  fıtratında  ve  vicdanının  derinliklerinde
           arasında var olan her şeyi yaratan ve yaratılan hiçbir varlığa                kavrayıp idrak ettikten sonra, düşünce ve duygu âleminde de
           benzemeyen yüce kudreti keşfetmiştir.
                                                                                         109  Havva, s. 4/429.
           106  Kur’an Yolu, s. 2/430.                                                   110  bk. Enbiya, 21/51.
           107  İbn Kesir, Kısas, s. 1/119.                                              111  bk. En’am, 6/75.
           108  Mahmud, s. 116.                                                          112  Maturîdî, s. 5/127-130; İbn Kesir, Tefsir, s. 6/2709.
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57