Page 49 - Hz_ibrahim
P. 49

46  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  47


 rinde düşündüğü ve buna benzer müfessirlerin hikâye ettikleri   Tarihteki her önemli insan gibi Hz. İbrahim’in gerçek haya-
 birçok  şeyin  tamamı  İsrailiyyattandır.  Bunlardan,  elimizdeki   tı menkıbevi rivayetlerle süslenmiş ve doğrusunu öğrenmek
 korunmuş, muhafaza olunmuş Kur’an’a ve gerçeğe uyan, sa-  güçleşmiştir. Bu tür rivayetler bazen gerçek bilgi yerine geç-
 hih olan haberlere uygun düştüğünde kabul ederiz. Bunlardan   miş, Hz. İbrahim insanüstü bir varlık konumuna yükselmiştir.
 herhangi birine muhalif olanı ise reddederiz. Ne uygun ne de   Said  Havva,  bu  konuda  İslam  kaynaklarında  yer  alan  men-
 muhalif olmayanlara gelince, onları ne tasdik eder ne de ya-  kıbevi bilgilerin büyük çoğunluğunun Talmut’tan alıntılar ol-
 lanlarız. Bilakis olduğu hâlde bırakırız. Bu çeşitten olanların   duğunu belirtmiş ve şöyle bir açıklama yapmıştır: “Resulümü-
 rivayetini Selef’ten çokları caiz görerek buna ruhsat vermişler-  zün bize getirmiş olduğu vahyin tasdik etmiş olması müstesna
 dir. Hâlbuki bunların birçoğu faydasız şeylerdendir. Dinde fay-  geçmiş peygamberlerin durumuna dair herhangi bir şeyi kesin
 da getirmeyecek hususlardandır. Şayet mükelleflere dinlerinde   kabul  etme  imkânımız  yoktur.  Resulümüzün  getirdiği  vahiy
 herhangi bir fayda sağlamış olsaydı, herhâlde bu mükemmel   bunu tasdik ettiği takdirde o zaman da bu kendisine iman et-
 şümullü şeriat bunları beyan eder, açıklardı. Bu çeşit açıklama-  memiz emredilen vahyin kapsamı içine girer. Bunun dışındaki
 larda bizim yolumuz, zaman kaybına sebep olacağı ve içlerine   hususlar ise ihtimal dâhiline girer.”  100
 karıştırılmış yalanlarla dolu olduğu için bu tür İsraili haber-
 lerin çoğundan yüz çevirmektir. Zira bu tür haberleri rivayet   Hz. Yusuf, Hz. Musa, Hz. İsa örneklerinde görüldüğü gibi pey-
 edenler onların sahihleri ile yanlışlarını ayıracak durumda de-  gamberlerin  Allah  tarafından  özel  olarak  yetiştirildiği,  ko-
 ğildir. Nitekim bu ümmetin itkan sahibi hafız imamları da bu   runduğu ve bazı mucizelerle desteklendiği Kur’an-ı Kerim’in
 yolu tutmuşlardır.” 99  bize öğrettiği hususlardandır. Dolayısıyla Hz. İbrahim’in özel-
             likle çocukluk döneminde yaşadığı olayları bu iki perspektif-
 Bütün  bu  verilerden  anlaşıldığı  kadarıyla  Hz.  İbrahim’in
             ten değerlendirmekte yarar vardır. Ayrıca onun Nemrud ve
 günümüzde Anadolu sınırları içinde yer alan ve Ur ile isim
             adamları  tarafından  öldürülmek  amacıyla  ateşe  atıldığı  ve
 benzerliği bulunan Urfa’da doğmadığı kesin görünmektedir.
             Yüce Allah tarafından korunduğu hem Kur’an-ı Kerim’de hem
 Verilen bilgilerden onun Irak bölgesinin kadim şehirlerinden
             de tarihî rivayetlerde açık bir şekilde yer almaktadır.
 Babil yakınlarında Ur şehrinde doğduğu anlaşılmaktadır. Fa-
 kat tarihin erken devirlerinde yaşamış olan Hz. İbrahim ile
 ilgili rivayetlerin büyük ölçüde Tevrat ve İsrailiyyat kaynaklı
 olması, Kur’an-ı Kerim’de herhangi bir yer adının verilmeme-
 si kaynaklardaki bilgilere ihtiyatla yaklaşılması zaruretini do-
 ğurmaktadır. Zaten Kur’an-ı Kerim, insanlık için önemli olan
 hususlara işaret ederek bir anlamda Hz. İbrahim’in doğum
 yerinden  ziyade  yaptığı  hizmetleri  ve  insanlık  için  verdiği
 mesajları belirtmektedir.




 99   İbn Kesir, Tefsir, s. 10/5342.  100  Havva, s. 4/441-445.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54