Page 44 - Hz_ibrahim
P. 44

42  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  43



           Basra arasındaki Ur şehrinde bir yere saklamıştır. Hz. İbra-                  tıldığı  haberini  aktarmakta  fakat  bu  tür  bilgilerin  hepsinin
           him’in doğumu yaklaştığında annesi Kusa köyü yakınlarında                     İsrailiyyattan alındığını ve faydasız olduğunu, bu rivayetleri
           bir mağaraya taşımıştır. Hz. İbrahim burada doğmuş, doğum                     nakledenlerin doğru ile yanlış olanı ayıracak durumda olma-
                                                                  89
           olayı çevredekilerden saklı tutulmuş gizlice büyütülmüştür.                   dıklarını söylemektedir. O, bu tür bilgilerin Kur’an ve gerçeğe
           O, doğduğu günden itibaren bir hükümdar için tehlike teşkil                   uyanlarının kabul edilebileceğini, diğerlerinin reddedilmesi
                                                                                                                    93
           eden efsane kahramanlardan birisi olmuştur. 90                                gerektiğini hatırlatmaktadır.
           Razi, Nemrud’un gördüğü rüya hikâyesini anlattıktan sonra                     Tevrat’ta  ve  Kur’an-ı  Kerim’de  Hz.  İbrahim’in  doğumundan
           Hz. İbrahim’in doğumu ile ilgili olarak birçok tefsircinin nak-               söz edilmemektedir. Ancak her iki din mensuplarınca yazılan
           lettiği, kısmen küçük farklar bulunan ve menkıbevi karakter                   literatürde birbirine benzer detay derecesinde bilgilere rast-
           taşıyan şu bilgileri vermektedir:                                             lanmaktadır. Menkıbevi şekilde anlatılan bu rivayetlere göre
           “İbrahim’in annesi ona hamile kaldı, ama bunu kimseye bel-                    Hz. İbrahim mağarada yaklaşık on beş ay kalmış fakat burada
           li etmedi. Doğum sancıları başlayınca, dağdaki bir mağaraya                   geçirdiği her ay, dışarıdaki çocukların bir yılda büyüdüğü ka-
           gidip onu doğurdu. Sonra mağaranın girişini bir taşla kapattı.                dar fizik ve zekâ seviyesine ulaşmıştır.
           Bunun üzerine Cebrail gelerek, parmağını İbrahim’in ağzına                    Hz. İbrahim ve hayatı ile ilgili olarak Batılıların hazırladıkları
           koyunca o da onu emdi. Böylece onun rızkı bu parmaktan oldu.                  İslam Ansiklopedisi başta olmak üzere  İslam kaynakların-
                                                                                                                              94
           Cebrail onu zaman zaman ziyaret ediyordu. Annesi de sık sık                   daki  bilgilerin  pek  çoğu  değerlendirmeye  muhtaçtır.  Tarihî
           yanına gelip onu emziriyordu. İbrahim büyüyüp, aklı gelişip,                  rivayetlerdeki  tutarsızlık  ve  verilen  bilgilere  menkıbelerin
           bir Rabb’i olduğunu anlayıncaya kadar, bu hâl böyle devam et-                 karışması,  Hz.  İbrahim’in  doğumu,  doğduğu  yer  ve  mağara
             91                                       92
           ti.” İbrahim, vaktinden önce gelişip olgunlaştı.                              hayatını iyice belirsiz bir hâle getirmektedir. Bütün kaynak
                                                                                         ve rivayetlerin ortak noktası Hz. İbrahim’in doğumuyla ilgili
           İbn Kesir, tefsirinde benzer gerekçelerle, Hz. İbrahim’in süt
                                                                                         Nemrud’un tedirginlik duyması, onun doğmaması için bazı
           emen  bir  çocuk  iken  babası  tarafından  hayvanların  inine
                                                                                         tedbirler alması ve doğum olayının halktan gizli olarak bir
           veya bir mağaraya konulduğu ve günler sonra oradan çıkar-
                                                                                         mağarada gerçekleşmiş olmasıdır. Dolayısıyla onun mağara-
                                                                                         da ne kadar kaldığı ve ne zaman oradan çıktığıyla ilgili sağlık-
           89   Taberi, s. 1/ 234; İbn Kesir, Kısas, s. 1/166; J. Eisenberg, “İbrahim”, MEB
              İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1977, s. 5II/ 878; Çağatay, s. 83; Kuzgun, Hz.   lı bir bilgi bulunmamaktadır.
              İbrahim, s. 50;  Köksal, Peygamberler Tarihi,  s. 1/142-144; Harman, İb-
              rahim, s. 21/269. MEB İslam Ansiklopedisi’nde Hz. İbrahim’in doğum ön-     Hz. İbrahim’in doğumunun ve hayatının bilinen ilk ve önemli
              cesiyle ilgili şöyle ilginç bir rivayete yer verilmektedir: “Nemrud birtakım
              korkulu rüyalar görmüş, gebe kadınları nezaret altında bulundurup, yeni    özelliği, onun put yapıp satan bir ailede dünyaya gelmiş ol-
              doğan  çocukları  öldürtmeğe  başlamıştı.  Nemrud’un  adamları,  İbrahim’in   masıdır. Bu husus, o ailenin maddi ve manevi hayatının bü-
              anasını, daha doğum ağrıları başlamadan evvel, muayene ettiler. Karnının   tünleşmiş hâlidir. Zira onun babası put yapmak suretiyle ai-
              sağ tarafına elleseler çocuk sol tarafa saklanıyor, solda arasalar sağ tarafa
              gizleniyordu. Hiçbir netice elde edemeden çekip gitmeye mecbur oldular.”   lesinin dünyalıklarını elde etmekte, onlara tapmak suretiyle
              Wensinck, İbrahim, s. 5+II/878.                                            de kulluk görevlerini yerine getirmektedir. Böylece dinî duy-
           90   Heller, Nemrud, s. 9/193.
           91   Razi, s. Tefsir, 9/521-522.                                              93   İbn Kesir, Tefsir, s. 10/5342.
           92   Heller, s. 9/193.                                                        94   bk. Heller, Nemrud, s. 9/192-194.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49