Page 43 - Hz_ibrahim
P. 43

40  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  41



                                                     86
 Hz. İbrahim, Süryanice konuşulan bir coğrafyada doğup bü-  önde gelenlerine bu rüyayı yorumlatmıştır.  Onlar bu yılda
 yüdüğü, yaşadığı için kültürel ve sosyal ortama uyarak önce-  ülkesinde doğacak bir çocuğun halkın dinini değiştireceğini,
 leri Süryanice, fakat sonradan İbranice konuşmuştur. 82  onun ölümüne ve saltanatının yıkılmasına yol açacağını söy-
                    87
             lemiştir.  Müslüman tarihçilerin rivayetlerine göre ise;  kâhin
 Hz. İbrahim, içinde yaşadığı toplum Nemrud’a ve putlara ta-
 pıyor olmasına rağmen hiçbir zaman onlara benzememiş ve   veya müneccimler o sene bölgede doğacak İbrahim adında
 Hz. Nuh’un dini üzere yaşamıştır. İkisi arasında Hz. Hud ve Hz.   bir çocuğun halkın dinini değiştireceğini, Nemrud’un saltana-
 Salih peygamberlerin de yaşadığı çok uzun bir zaman geçmiş,   tına son vereceğini, putları kıracağını, Nemrud’a haber ver-
 bu süre zarfında Ad ve Semud kavimleri işledikleri günahlar   miştir. Müneccimlerin gördüğü rüyanın Nemrud’un gördüğü
 ve içinde bulundukları sapıklıklar dolayısıyla helak olmuştur.   rüya ile örtüşmesi üzerine o, hamile kadınları bir yere top-
 Böylesine karanlık ve bunalımlı bir zaman diliminde yaşamış   layarak doğacak erkek çocukların tamamının öldürülmesini
 olmasına karşılık Hz. İbrahim, şirke düşmemiş, günahlara bu-  ve erkeklerin eşlerinden ayrılmalarını emretmiş, kendisi de
 laşmamış, asla tevhit/hanif inancından ayrılmamıştır. 83  bulunduğu şehirden başka bir yere taşınmıştır. Rivayete göre
             Âzer sekiz yıllık evli olmasına karşılık henüz bir çocuk babası
 Hz. İbrahim’in içinde doğduğu ve hayatının belli bir dönemini
             olamamıştır. Çevrede bulunan herkes onun karısının kısır ol-
 geçirdiği toplumda ve coğrafyada ruhlara inanan, ay, güneş ve
             duğunu düşünmüştür. Dolayısıyla o Nemrud’un yasaklılar lis-
 yıldızlara veya bunların yerdeki sembolü olan putlara tapan
             tesinde yer almamıştır. Fakat bu sırada Hz. İbrahim’in annesi
 insanlar yaşıyordu. Bu toplum, güneşi gökyüzündeki tanrıla-
 rın en büyüğü, Baal putunu da yeryüzündeki en büyük Tanrı   gebe kalmış, hatta o, bu durumu kocasından bile saklamıştır.
 84
 olarak kabul ediyor ona tapınıyordu.  Onlar gök cisimlerinin   Yapılan kontrollerde onun hamileliği tespit edilememiş veya
                                            88
 ve bunları temsil eden putların kendileri üzerinde etkin ol-  o bir şekilde kendini korumuştur.
 duğuna inanıyor, mevsimlerin, sıcak ve soğuğun, gece ve gün-
             Bu süreçte hamile olduğu bilinemediği için Âzer’in karısı tu-
 düzün putların eseri olduğunu düşünüyordu. Bundan dolayı
             tuklanmamıştır. Bunun üzerine Âzer, hamile karısını Kufe ile
 putlarla  yıldızlar  arasında  doğrudan  bir  ilişki  kurulmakta,
 puta tapıcılığın çeşitli sebeplerden dolayı yıldızlara inanışla   86   İbn Kesir, Kısas, s. 166; Astroloji ilk defa Ham’ın soyundan gelen Nemrud
 başladığı söylenmektedir.  85  b. Kenan zamanında ortaya çıkmıştır. Halk astrolojiye büyük ilgi duymuş,
                astrologlar  güneş  ve  ay  tutulmasının  cetvelini  çıkarmıştır.  Astrologların
 Nemrud, saltanatı sırasında rüyasında ışığının ay ve güneşi   reisinin Nabtîn adında birisi olduğu söylenmiştir. İlk horoskop bu münec-
                cimler tarafından hazırlanmış, yükselen yıldızlar, on iki burcun konumları
 bastıran bir yıldızın doğduğunu görmüş ve bundan son de-
                ve özellikleri tespit edilmiştir. Halk müneccimlerin gaybı kesinlikle bildik-
 rece korkmuştur. Çevresinde bulunan sihirbaz ve kâhinlerin   lerine inanmıştır. Onlara göre Allah kâinatı yaratmış, daha sonra unsurlar
                âlemi veya âlem-i kevnü fesat denilen süfli âlemde işlerin akışını ve çekip
                çevirmeyi yedi gezegene, birinci, ikinci, üçüncü derecelerden sabit geze-
                genlerin en önde gelenine, daha doğrusu asla görülmeyen sabit yıldızla-
                ra havale etmiştir. İnsanlar, yeryüzünde vuku bulan iyilik ve kötülükleri
 82   Köksal, Peygamberler Tarihi, 1/160-161.  yıldızlardan bilmiştir. Yıldızların irade ve kudretleri olduğuna inanmıştır.
 83   Saffat, 37/83-87; Mehmed Vehbi, Hülasatü’l-Beyan Fi Tefsiri’l-Kur’an, İs-  Böylece onlar Allah’ı devre dışı bırakmış ve onlara tapınmıştır. (Vani, s.
 tanbul, 1969, s. 12/4723; Sahihi Buhari Muhtasarı, s.7/85.  108-109.)
 84   Kur’an Yolu, s. 4/157.  87   Vani, s. 109.
 85   Mahmud, 141; Hadislerle İslam, Heyet, Ankara, 2014, s. 6/41.  88   Nergis, s. 10.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48