Page 37 - Hz_ibrahim
P. 37

34  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  35



                                                                    64
             dilmektedir. Bunun yanında uzun süre iktidarda kaldığı için
 NEMRUD      azgınlaşan bir kralın aşırı baskı ve zulüm sonrasında, yönetti-
             ği toplumun insani fonksiyonlarını kullanmaktan âciz kalarak
 60
 Hz. İbrahim, putperest bir toplum içerisinde, Irak/Babil coğ-  sindirilmiş olması da muhtemeldir.
 rafyasında kendisini Tanrı olarak ilan eden, çok güçlü ve fizik
             Hz. İbrahim’in, içinde yaşadığı toplumun sapkınlıklarıyla mü-
 olarak çok iri yapılı bir devlet başkanı olan Nemrud b. Ken’an
             cadeleye başladığı dönemlerdeki tartışmalarından zamanın
 zamanında dünyaya gelmiştir. Rivayete göre babası Kenan da
             kralı  Nemrud’un  kendini  Tanrı  yerine  koyduğu,  kavminin
 kendisinden önce devlet başkanı iken Nemrud onunla savaş-
             de onun bu durumuna ya alışmış veya inanmış gibi görün-
 61
 mış ve onu devirerek yerine kral olmuştur.  Hz. Nuh’un oğul-
             düğü anlaşılmaktadır. Nitekim rivayetlere göre Nemrud, ilk
 larından Ham’ın soyundan geldiği tahmin edilen Nemrud’un
             taç giyen,  kendini insanlardan üstün gören/kibirlenen,  ilk
 62
 yaşadığı zamanda dünya lideri olduğu iddia edilmiştir.  Ta-
             defa  tanrılık  iddiasında  bulunan  ve  Allah  yerine  kendisine
 beri, bazılarının onun Dahhak olduğunu söylediğini belirtmiş
                                                           65
             tapınılmasını  isteyen  kişi  olarak  tanınmaktadır.   Rivayete
 ve Süleyman b. Davud, Zülkarneyn, Buhtunnasır gibi dünyaya
             göre; dünya çapında dört güçlü kraldan birisi olup saltanatı
 63
 hükmeden hükümdarlar arasında saymıştır.
             dört yüz sene sürmüştür. Hz. İbrahim onu tevhit inancına ve
 Tarihte güç ve otorite sahibi kralların, devlet başkanlarının   Allah’a imana davet ettiğinde azgınlığı, sapkınlığı ve cehaleti
 sahip  oldukları  imkânlara  güvenerek  bazı  davranış  bozuk-  galip gelerek onunla tartışmaya girmiş, iman etmeye yanaş-
 lukları sergiledikleri, devleti kendi mülkü gibi kabullendik-  mamış, kendisinin Tanrı olduğunu, Allah’ın sıfatlarının ve gü-
 leri,  bütünüyle  tebaayı  kendi  kulları,  köleleri/hizmetçileri   cünün kendisinde bulunduğunu iddia etmiştir. 66
 gibi gördükleri, bu çerçevede halka zulmettikleri hatta ken-
             Hz.  İbrahim’in  tevhit  mücadelesine  giriştiği  zamanlarda,
 dilerini tanrı gibi zannettikleri görülmüştür. Bu türden dav-
             Nemrud  ve  onun  yönetiminde  bulunan  insanlar,  inançları
 ranış bozuklukları sergileyen ve kendini Tanrı yerine koyan
             yönünden onları eleştiren Hz. İbrahim’e çok büyük baskılar
 insanlardan biri de Nemrud’tur. Firavunlardan önce yaşadığı
             yapmış, şiddet uygulamış ve yaşama hakkını kendisine çok
 tahmin edilen Nemrud zamanında, kralların kendilerini Tanrı   görmüştür. En sonunda o, ateşe atılarak yakılmak istenmiş
 gibi görmeleri bir inanış şekli olarak bulunmalı ki, onun uy-  ve Cenab-ı Allah’ın yardımıyla ateş çukuru bir gül bahçesine
 gulamalarından toplumun sanki rahatsızlık duymadığı hisse-  dönüşmüş  ve  oradan  kurtulmuştur.  Hz.  İbrahim,  kendisine
             hicret  emri  verildiğinde,  ikna  edemediği  toplumundan  ve
             kendisine  yaşama  hakkı  verilmeyen  bu  topraklardan,  baba
 60   Saffat, 37/85-87.
             ocağı  vatanından  ayrılmaya  mecbur  kalmıştır.  Onun  hicret
 61  Şihava, s. 2/123. Tevrat’ta Hz. İbrahim’in Ur şehrinden çıkışı sırasında hü-
 kümdar bulunan Sinear kralı veya Babil Nemrud’u Amrafel diye zikredilen   ederek vatanından ayrılmasından sonra Nemrud, yakalanıp
 ve onu ateşe attıran kişinin Hammurabi olması muhtemeldir. (Çağatay, s.   geri getirtilmesi için çok çaba harcamış fakat bundan bir so-
 5.) Hz. İbrahim’in Mısır’a gidişinin XII. Firavun sülalesi (MÖ 2000-1787)
             nuç alamamıştır.
 zamanına tesadüf ettiği kabul edilirse, Hammurabi ile Hz. İbrahim’in çağ-
 daş olmaları mümkün olabilir. (Çağatay, s. 83.)
 62  Vani, s. 118.  64   Havva, s. 2/146.
             65   Şihava, 2/123.
 63  Taberi, s. 1/233-234; Bernhard Heller, “Nemrud”, İslam Ansiklopedisi, İs-
 tanbul, 1970, s. 9/193.   66   İbn Kesir, Kısas, s. 1/128; Kur’an Yolu, s. 1/408-409.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42