Page 37 - Hz_ibrahim
P. 37
34 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 35
64
dilmektedir. Bunun yanında uzun süre iktidarda kaldığı için
NEMRUD azgınlaşan bir kralın aşırı baskı ve zulüm sonrasında, yönetti-
ği toplumun insani fonksiyonlarını kullanmaktan âciz kalarak
60
Hz. İbrahim, putperest bir toplum içerisinde, Irak/Babil coğ- sindirilmiş olması da muhtemeldir.
rafyasında kendisini Tanrı olarak ilan eden, çok güçlü ve fizik
Hz. İbrahim’in, içinde yaşadığı toplumun sapkınlıklarıyla mü-
olarak çok iri yapılı bir devlet başkanı olan Nemrud b. Ken’an
cadeleye başladığı dönemlerdeki tartışmalarından zamanın
zamanında dünyaya gelmiştir. Rivayete göre babası Kenan da
kralı Nemrud’un kendini Tanrı yerine koyduğu, kavminin
kendisinden önce devlet başkanı iken Nemrud onunla savaş-
de onun bu durumuna ya alışmış veya inanmış gibi görün-
61
mış ve onu devirerek yerine kral olmuştur. Hz. Nuh’un oğul-
düğü anlaşılmaktadır. Nitekim rivayetlere göre Nemrud, ilk
larından Ham’ın soyundan geldiği tahmin edilen Nemrud’un
taç giyen, kendini insanlardan üstün gören/kibirlenen, ilk
62
yaşadığı zamanda dünya lideri olduğu iddia edilmiştir. Ta-
defa tanrılık iddiasında bulunan ve Allah yerine kendisine
beri, bazılarının onun Dahhak olduğunu söylediğini belirtmiş
65
tapınılmasını isteyen kişi olarak tanınmaktadır. Rivayete
ve Süleyman b. Davud, Zülkarneyn, Buhtunnasır gibi dünyaya
göre; dünya çapında dört güçlü kraldan birisi olup saltanatı
63
hükmeden hükümdarlar arasında saymıştır.
dört yüz sene sürmüştür. Hz. İbrahim onu tevhit inancına ve
Tarihte güç ve otorite sahibi kralların, devlet başkanlarının Allah’a imana davet ettiğinde azgınlığı, sapkınlığı ve cehaleti
sahip oldukları imkânlara güvenerek bazı davranış bozuk- galip gelerek onunla tartışmaya girmiş, iman etmeye yanaş-
lukları sergiledikleri, devleti kendi mülkü gibi kabullendik- mamış, kendisinin Tanrı olduğunu, Allah’ın sıfatlarının ve gü-
leri, bütünüyle tebaayı kendi kulları, köleleri/hizmetçileri cünün kendisinde bulunduğunu iddia etmiştir. 66
gibi gördükleri, bu çerçevede halka zulmettikleri hatta ken-
Hz. İbrahim’in tevhit mücadelesine giriştiği zamanlarda,
dilerini tanrı gibi zannettikleri görülmüştür. Bu türden dav-
Nemrud ve onun yönetiminde bulunan insanlar, inançları
ranış bozuklukları sergileyen ve kendini Tanrı yerine koyan
yönünden onları eleştiren Hz. İbrahim’e çok büyük baskılar
insanlardan biri de Nemrud’tur. Firavunlardan önce yaşadığı
yapmış, şiddet uygulamış ve yaşama hakkını kendisine çok
tahmin edilen Nemrud zamanında, kralların kendilerini Tanrı görmüştür. En sonunda o, ateşe atılarak yakılmak istenmiş
gibi görmeleri bir inanış şekli olarak bulunmalı ki, onun uy- ve Cenab-ı Allah’ın yardımıyla ateş çukuru bir gül bahçesine
gulamalarından toplumun sanki rahatsızlık duymadığı hisse- dönüşmüş ve oradan kurtulmuştur. Hz. İbrahim, kendisine
hicret emri verildiğinde, ikna edemediği toplumundan ve
kendisine yaşama hakkı verilmeyen bu topraklardan, baba
60 Saffat, 37/85-87.
ocağı vatanından ayrılmaya mecbur kalmıştır. Onun hicret
61 Şihava, s. 2/123. Tevrat’ta Hz. İbrahim’in Ur şehrinden çıkışı sırasında hü-
kümdar bulunan Sinear kralı veya Babil Nemrud’u Amrafel diye zikredilen ederek vatanından ayrılmasından sonra Nemrud, yakalanıp
ve onu ateşe attıran kişinin Hammurabi olması muhtemeldir. (Çağatay, s. geri getirtilmesi için çok çaba harcamış fakat bundan bir so-
5.) Hz. İbrahim’in Mısır’a gidişinin XII. Firavun sülalesi (MÖ 2000-1787)
nuç alamamıştır.
zamanına tesadüf ettiği kabul edilirse, Hammurabi ile Hz. İbrahim’in çağ-
daş olmaları mümkün olabilir. (Çağatay, s. 83.)
62 Vani, s. 118. 64 Havva, s. 2/146.
65 Şihava, 2/123.
63 Taberi, s. 1/233-234; Bernhard Heller, “Nemrud”, İslam Ansiklopedisi, İs-
tanbul, 1970, s. 9/193. 66 İbn Kesir, Kısas, s. 1/128; Kur’an Yolu, s. 1/408-409.