Page 26 - Hz_ibrahim
P. 26

24  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  25


           sağken doğduğu ülkede Kildanilerin Ur kentinde öldü. Avram’la                 Tevrat’ta Hz. İbrahim’in soy ağacı verildikten sonra doğum
           Nahor evlendiler. Avram’ın karısının adı Saray, Nahor’unkinin                 yerinin Keldanilerin Ur şehri olduğu ve birinci derece akra-
           adı  Milka’ydı.  Milka  Yista’nın  babası  Haran’ın  kızıydı.  Saray          balarının adı verilmektedir. Benzeri bilgiler İslam kaynakla-
           kısırdı, çocuğu olmuyordu. Terah oğlu Avram’ı, Haran’ın oğlu                  rında da nakledilmektedir. Terah’ın İbrahim, Nahur ve Harran
           olan torunu Lut’u ve Avram’ın karısı olan gelini Saray’ı yanına               adında üç çocuğu olmuş olup, İbrahim bunların ortancasıdır.
           aldı. Kenan ülkesine gitmek üzere Kildanilerin Ur kentinden ay-               Hz. Lut’un babası olan Harran, babasının sağlığında doğduğu
           rıldılar. Harran’a gidip oraya yerleştiler. Terah 205 yıl yaşadık-            Keldani topraklarında/Babil’de ölmüştür.
                                                                                                                                29
                                    28
           tan sonra Harran’da öldü.”  Bu öyküde onun inanç durumu
                                                                                         Maturîdî, Hz. İbrahim’in babasının kavminin ileri gelenlerin-
           ve putlarla olan ilişkisinden ve devrin kralı ile alakasından
           söz edilmemektedir.                                                           den olduğunu, kelimenin okunuş farklılıklarını dikkate alarak
                                                                                         Âzer’in onun babası değil bir put adı olabileceğini hatırlat-
                                                                                         mıştır. O, Hz. İbrahim’in babasına putlara tapmanın ne kadar
                                                                                         büyük günah olduğunu göstermek için Cenab-ı Hakk’ın sanki
              bilmeyen Hz. Lut onları Sodomluların kötülüklerinden korumaya çalışmış-
              tır. Hatta o, kavminin sapık ilişkilerine engel olmak için, onların yapmak   “Şu Âzer putlarını tanrı mı ediniyorsun?” demek istediğini söy-
              istedikleri ahlaksızlığın insani, ahlaki ve fıtri olmadığını belirtmiş, onları
                                                                                                                                      30
                                                                                         leyerek bu düşüncesini delillendirmek istemiştir
              aklıselime davet etmiştir. Daha da ileri giderek Allah’ın meşru ve helal yol-
              lardan insanlar için yarattığı kızlarını onlara teklif etmiştir: “Alacaksanız
              işte bunlar benim kızlarım.” (Hud,11/78; Hicr, 15/71.) diyerek onların yap-  Vani Mehmed Efendi; “Kur’an-ı Kerim’de sözü edilen İbrahim,
                                                                                         peygamberlerin ve resullerin, aynı zamanda peygamberlerin
              mak istedikleri şeyin çok kötü olduğunu ve başlarına büyük felaketlerin
              gelmesine sebep olacağını belirterek kendisine erkek misafir olarak gelen
              melekleri  korumaya  çalışmıştır.    Hz.  Lut,  erkeklerle  ilişkiye  girmek,  yol   sonuncusu Efendimizin atası olan İbrahim Halilullah yani Âzer
                                                                                         oğlu  İbrahim’dir.  Kur’an’da  geçen  isimle  tarih  kitaplarında
              kesmek gibi daha önce hiç kimsenin yapmadığı ahlaksızlığı ve hayasızlığı
              yapmak  istediklerini belirterek kavmini uyarmak  istemiştir. Fakat  onlar
              “Doğru sözlü isen bize Allah’ın azabını getir.” diyerek meydan okumuştur.   geçen isim arasında bir örtüşmezlik olması normaldir. Çünkü
              Bunun üzerine Hz. Lut; “Rabb’im! Bozgunculara karşı bana yardım et.” di-   tarih  kitaplarındaki  isimlerin  çoğu  tahrifatçı  Ehl-i  Kitaptan
              yerek Allah’a yalvarmıştır. (Ankebut, 29/28-30.) Bunun üzerine elçiler, bu
                                                                                         alınmıştır.” demektedir. Âzer kelimesinin Acemce bir kökten
              ahlaksızlıkları sebebiyle kavmini helak etmek üzere Yüce Allah tarafından
              görevlendirilmiş melek olduğunu açıklamıştır. Bir mucize olarak ahlaksız-  geldiğini ve En’am suresinin 6/74. ayetine göre de Hz. İbra-
              ların gözleri hemen kör edilmiş ve melekler, başka inananı olmadığı için,
                                                                                         him’in babasının adı olduğunu söylemekte, fakat onun put-
              kavminin içine karışan, onların sapıklığını ve suçlarını benimseyen karısı
              (Kutub, 11/354.) dışındaki (Ankebut, 29/32.) ailesini alarak Hz. Lut’un o   lara tapması sebebiyle Hz. İbrahim’in babası olamayacağını
              bölgeden uzaklaşmasını istemiştir. “Gecenin bir bölümünde aile fertlerini
                                                                                                                                         31
              yola çıkar, sen de arkalarından yürü. Sizden hiç kimse, sakın dönüp de ardına   söyleyenlerin de bulunduğuna dikkati çekmektedir.
              bakmasın, istenen yere gidin.” (Hicr, 15/65.) ayeti kerimesinde belirtildiği
              üzere Hz. Lut, ailesi geriye bakmasın veya geri kaçmasın diye onların arka-  Vani’nin de büyük ölçüde yararlandığı Fahruddin er-Razi, tef-
              sından yürümüştür. Hz. Lut, oradan ayrıldıktan sonra sabah güneş doğar-
                                                                                         sirinde, Hz. İbrahim’in babasının adıyla çok yakından ilgilen-
              ken korkunç bir gürültüyle birlikte gelen şiddetli bir depremle veya volka-
              nik olaylarda görülen lavlara benzer yağan taşlarla şehir yerle bir edilmiş
              ve Lut kavmi bütünüyle helak olmuştur. Rivayete göre Sodom ve Gomore       29  İbn. Kesir, Kısasu’l-Enbiya, Kahire, 1985, s. 1/117.
              kavimlerinin toprağa gömüldüğü yer günümüzde Lut Gölü olarak bilinen       30  Ebu Mansur Muhammed b. Muhammed el-Maturîdî, Te’vilatü’l-Kur’an Ter-
              hâle  dönüşmüştür.  (Ebussuud,  s.  3/497;    Seyyid  Kutub,  Fizılali’l-Kur’an,    cümesi, çev. S. Kemal Sandıkçı, İstanbul, 2018, s.5/126.
              çev. Heyet, İstanbul, 1979, s. 9/133-139; Kur’an Yolu, s. 3/186-189.)      31  Vani Mehmed Efendi, Araisü’l-Kur’an (Kur’an’ın Gelinleri), çev. D. Ahsen
           28  Tekvin, 11/27-32.                                                             Batur, İstanbul, 2020, s. 103.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31