Page 25 - Hz_ibrahim
P. 25

22  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  23



 16
 çevrildiğinden söz edilmektedir.  Kelime anlamından dolayı   Wensinck, Kur’an-ı Kerim’de belirtilen Âzer adının uşağının
                                                                22
 İbrahim ve eşi, küçükken ölen Müslüman çocuklarının ahiret-  adı  olan  “Elezar”dan  alınma  olduğunu  iddia  etmiştir.   Hz.
 teki kefili olarak görülmektedir. Buhari’nin rivayet ettiği rüya   İbrahim’in babasının asıl adının Tevrat’ta geçtiği gibi Tarah
 hadisinde: “Nebi, (as) İbrahim’i cennette etrafında çocuklarla   olduğu ve kendisinin putlarla olan yakın ilişkisi ve onlara tap-
 birlikte görmüştür.” denilmiştir. 17  masından dolayı putlardan birinin adı olan Âzer’in ona lakap
             olarak verildiği, bu kelimenin yaşlı, günahkâr ve eğri gibi an-
                                       23
             lamlara geldiği söylenmiştir.
 b-  Hz. İbrahim’in Soyu
             Tevrat’ta Hz. İbrahim’in soy ağacı verildikten sonra onun ba-
 Hz. İbrahim’in soyu hakkında çeşitli rivayetler bulunmakta-  bası ile ilgili şu bilgiler yer almaktadır: Nahor yirmi dokuz
             yaşında iken oğlu Terah doğdu.  “Yetmiş yaşından sonra Te-
                                          24
 dır. Bu rivayetlerin hepsi Hz. Nuh’un oğlu Sam’da birleşmek-
             rah’ın Avram, Nahor ve Haran  adlı oğulları oldu.”  “Terah
                                         25
                                                             26
 tedir. Babasının asıl adının Tarih/Tarah/Tareh/Terah olduğu,
             soyunun öyküsü: Terah, Avram, Nahor ve Haran’ın babasıydı.
 Nemrut tarafından putların bakıcısı ve idarecisi olarak put-
             Haran’ın Lut  adlı bir oğlu oldu. Haran, babası Terah henüz
                        27
 18
 hanede görevlendirildiği söylenmektedir.  İster alem ister-
 se sıfat olsun Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim’in babasının adı
             22  Arent Jan Wensinck, “İbrahim”, MEB İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1977, s.
 Âzer olarak belirtilmekte ve bu isim büyük ölçüde Müslüman
                5. Cilt, II. Kısım/878.
 19
 bilim insanları tarafından genel kabul görmektedir.  İbn Ke-  23  Ebussuud, s. 3/313.
 sir, Taberi’nin Hz. İbrahim’in babasının Âzer olduğu yönünde-  24  Tekvin, 11/24.
 20
 ki görüşünü benimsemektedir.  Burada yapılan izahta; her   25  Haran/Harran kavramları muhtemelen aynı isim olmalarına karşılık bazı
                kaynaklarda Haran veya Harran aynı yer ve kişi ismi olarak kullanılmakta-
 ne kadar yazılı kaynaklarda yaygın bir kullanımı bulunsa da   dır.
 Tareh adının zayıf bir görüş olduğu, kişilerin birbirini taklit   26  Tekvin/11/26.
 etmesi sonucu bu kanaatin yaygınlaştığı belirtilmektedir.  21  27  Hz. Lut: Tevrat’a göre, güney Babil’deki Ur şehrinin yerlilerinden ve Hz.
                İbrahim’in kardeşi Harran’ın oğludur. Amcası İbrahim ile birlikte Irak’tan
 Tevrat’ta  verilen  soy  ağacından  hareketle  Hz.  İbrahim’in   ayrılıp önce Şam tarafına hicret etmiş sonra da Filistin’e inmiştir. Hz. Lut
                daha sonra Şam’ın kasabalarından olan Ürdün’e yerleşmiştir. Cenab-ı Al-
 babasının  gerçek  adının  Tarih  b.  Nahur  olduğunu  söyleyen
                lah  onu,  Ölüdeniz  (Lut  Gölü)  kıyısındaki  Sodom/Sedom  ve  Gomore’ye
                peygamber olarak göndermiştir. Bu sebeple “Lut kavmi” tabiri, Hz. Lut’un
 16  Tekvin, 17/6.  mensup olduğu kavmi değil onun aralarında yaşamaya karar verdiği ve
                peygamber olarak görevlendirildiği Sodom sakinlerini ifade etmektedir.
 17  Ebussuud b. Muhammed el-İmadi,  İrşadü’l-Akli’s-Selim İla Mezaya’l- Kita-
 bi’l-Kerim, Ebussuud Tefsiri, Ankara, 2021, s. 1/352.     Hz.  Lut’un  aralarında  ikamet  ettiği  Sodom  halkı,  inkârcı  oldukları  gibi
                ahlaksızlık ve sapık ilişkiler içinde bulunuyorlardı. Onlar bu cinsî sapık-
 18  Zeynü’d-din Ahmed b. Ahmed, Sahihi Buhari Muhtasarı Tecridi Sarih Ter-
                lıklarını bazı hayvanlara bile rahmet okutturacak şekilde aleni ve topluca
 cemesi ve Şerhi, çev. Kamil Miras, İstanbul, 2018, 7/85; Köksal, Peygambe-
                yapmaya başlamışlardı. İşte Hz. Lut, bu kavmi ıslah etmekle görevlendiril-
 reler Tarihi, s. 1/141.
                mişti. Ancak yöre halkı onun nasihatlerini dinlememiş ve sapık ilişkilerine
 19  Bu konudaki değerlendirmeler için bk. Ebü’l-Fida, İmadüddin İsmail b. Şi-
                devam etmiştir. Yüce Allah onları helak etmek üzere insan şekline girmiş
 habiddin Ömer İbn Kesir, Hadislerle Kur’an-ı Kerim Tefsiri, çev. Bekir Kar-
                elçilerini göndermiştir. Bu elçiler önce Hz. İbrahim’in yanına gelmiş ve Hz.
 lığa, Bedrettin Çetiner, İstanbul, 1983,  s. 6/2707-2720; Havva, s. 6/437-
                Lut kavmini helak etmek üzere görevlendirildiklerini ona haber vermiş-
 441; Abdulvehhab en-Neccar, Kısasu’l-Enbiya, Beyrut, 1986, s. 106-109.
                tir. Elçiler Hz. İbrahim’den ayrılarak Sodom’a gelmiş ve Hz. Lut’a misafir
 20  İbn Kesir, Tefsir, 6/2708.  olmuştur. Onların geldiğini öğrenen halk Hz. Lut’un evine doğru gelerek
 21  İbn Kesir, Tefsir, s. 6/2714-2715.  ahlaksız  isteklerini  iletmiştir.  Gelen  misafirlerin  melek  olduğunu  henüz
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30