Page 29 - Hz_ibrahim
P. 29

26  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  27


                          35
 miş o bu konuda yapılan pek çok yorumu nakletmiş ve sonuç   secde ederler;”,  “Göklerde ve yerde olan herkes istisnasız, kul
                                       36
 olarak şöyle bir değerlendirmede bulunmuştur:   olarak Rahman’a gelecektir”  ayetlerini esas alanlar, kâfirle-
 “Bil ki, Hz. İbrahim’in babasının ismi Âzer olmadığı hususunda   rin de Allah’ın kulu olma ortak paydasından hareket ederek,
 çok açık bir delil bulunmuş olsaydı, o zaman bu gibi değerlen-  putlara taptığı için Âzer’in Hz. İbrahim’in babası olmadığı fik-
 dirmelere girmek gerekirdi. Hâlbuki böyle bir delil yoktur. O   rini iddia edenlerin bu düşüncelerinin Kur’an-ı Kerim’e aykı-
 halde, hangi ihtiyaç bizi böyle bir yoruma götürmüştür. Ayetin   rı olduğunu ileri sürmektedirler. Ayrıca Hz. İbrahim’in babası
 zahirinin delalet ettiği mananın doğruluğuna dair en kuvvetli   ile ilgili Kur’an-ı Kerim’de geçen üzüntü içeren, onun için dua
 delil, Yahudi, Hıristiyan ve müşriklerin, Hz. Peygamber’i yalan-  ve af dileyen sözleri, bir oğlun babası ile ilgili ifadelerine uy-
 lama ve ona karşı öfkelerini ortaya koymada son derece hırslı   gun düşmektedir. Dolayısıyla bu durumda, aklın da onayladı-
 olmalarıdır. Binaenaleyh eğer ayetin bildirdiği bu nesep (baba-  ğı şekliyle Âzer, Hz. İbrahim’in amcası değil gerçek anlamda
 lık) yalan olsaydı, örfen Yahudi, Hıristiyan ve müşriklerin Hz.   babasıdır.  Hz.  Âdem’i  topraktan  yaratan,  Hz.  İsa’yı  babasız
 Peygamberi yalanlama hususunda susup kalmaları imkânsız   olarak dünyaya getiren, taşın içinden suyu çıkartan, dünya-
 olurdu. Onlar, onu bu hususta yalanlamadıklarına göre, bu ne-  yı yoktan var eden Allah’ın Hz. İbrahim’i de kâfir bir aileden
                                                             37
 sebin doğru olduğunu anlarız.”    bir peygamber yapması O’nun kudreti dâhilindedir.  Bütün
 32
             bunların yanında Tevrat ve İncillerde Hz. İbrahim’in babası-
 Kur’an-ı Kerim’de belirtildiğine göre, Âzer oğlu Hz. İbrahim’in   nın adının Âzer olduğundan söz edilmemektedir. Tevrat’ta ise
 bütün  uyarılarına  karşılık  putperestlikten  vazgeçmemiştir.   onun adının Terah olduğu açıklanırken ne işle meşgul olduğu
 Hatta Hz. İbrahim’in, babasının affedilmesi için yaptığı dua   konusu üzerinde durulmamaktadır. 38
 33
 da kabul edilmemiştir.   Âzer’in puta tapan birisi olarak Hz.
 İbrahim gibi bir peygamberin babası ve Peygamberimiz Hz.
                c-  Hz. İbrahim’in Doğduğu Yer ve Zaman
 Muhammed’in dedesi olamayacağı veya Hz. İbrahim gibi ha-
 lim selim bir peygamberin, babası için ağır ithamlarda bulu-  Hz.  Nuh,  yeni  gelecek  nesillerin  batıl  inançlardan  etkilen-
 namayacağı gerekçesiyle onun Hz. İbrahim’in babası olama-  memesi için yaşadığı çağdaki günahkârların tamamının yok
 yacağını iddia edenler olmuştur. 34  olmasını istemiş ve çok sınırlı sayıda inananlar Hz. Nuh ile
 “Peygamberler kâfirlerin soyundan gelmez” fikrinden hareket   birlikte gemiye alınarak kurtulmuş, geride kalan bütün insan-
 ederek,  Hz. İbrahim’in babasının Müslüman birisi olabilece-  lar Tufan’da helak olmuştur. Nasıl ki Hz. Âdem gibi bir pey-
 ği, putlara tapan Âzer’in ise onun amcası olduğu yönünde id-  gamber soyundan gelmelerine rağmen başta kendi oğlu Ka-
 diaları ileri sürenlere karşı başka ayeti kerimelerle cevap ve-  bil olmak üzere zamanla insanlar nefislerine, şeytana uyarak
 renlere de rastlanmaktadır. “Göklerde ve yerde bulunanlar da,     yoldan çıkmış ve Allah’a isyan eder hâle gelmişse, Hz. Nuh ile
 onların gölgeleri de, sabah akşam ister istemez sadece Allah’a   birlikte Tufan’dan kurtulanların nesli de benzer şekilde batı-


 32  Razi, Tefsir, s. 9/509. Bu konuda geniş bilgi için bk. Razi, Tefsir s. 9/508-  35   Ra’d, 13/15.
 513.        36   Meryem, 19/93.
 33  Bk. Tevbe, 9/114; Meryem 19/41-49.    37   Şihava, 2/102-106.
 34  Vani, s. 1/103-105.  38   Tevrat, 11/26-32.
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34