Page 27 - Hz_ibrahim
P. 27

24  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  25


 sağken doğduğu ülkede Kildanilerin Ur kentinde öldü. Avram’la   Tevrat’ta Hz. İbrahim’in soy ağacı verildikten sonra doğum
 Nahor evlendiler. Avram’ın karısının adı Saray, Nahor’unkinin   yerinin Keldanilerin Ur şehri olduğu ve birinci derece akra-
 adı  Milka’ydı.  Milka  Yista’nın  babası  Haran’ın  kızıydı.  Saray   balarının adı verilmektedir. Benzeri bilgiler İslam kaynakla-
 kısırdı, çocuğu olmuyordu. Terah oğlu Avram’ı, Haran’ın oğlu   rında da nakledilmektedir. Terah’ın İbrahim, Nahur ve Harran
 olan torunu Lut’u ve Avram’ın karısı olan gelini Saray’ı yanına   adında üç çocuğu olmuş olup, İbrahim bunların ortancasıdır.
 aldı. Kenan ülkesine gitmek üzere Kildanilerin Ur kentinden ay-  Hz. Lut’un babası olan Harran, babasının sağlığında doğduğu
 rıldılar. Harran’a gidip oraya yerleştiler. Terah 205 yıl yaşadık-  Keldani topraklarında/Babil’de ölmüştür.
                                                   29
 28
 tan sonra Harran’da öldü.”  Bu öyküde onun inanç durumu
             Maturîdî, Hz. İbrahim’in babasının kavminin ileri gelenlerin-
 ve putlarla olan ilişkisinden ve devrin kralı ile alakasından
 söz edilmemektedir.   den olduğunu, kelimenin okunuş farklılıklarını dikkate alarak
             Âzer’in onun babası değil bir put adı olabileceğini hatırlat-
             mıştır. O, Hz. İbrahim’in babasına putlara tapmanın ne kadar
             büyük günah olduğunu göstermek için Cenab-ı Hakk’ın sanki
 bilmeyen Hz. Lut onları Sodomluların kötülüklerinden korumaya çalışmış-
 tır. Hatta o, kavminin sapık ilişkilerine engel olmak için, onların yapmak   “Şu Âzer putlarını tanrı mı ediniyorsun?” demek istediğini söy-
 istedikleri ahlaksızlığın insani, ahlaki ve fıtri olmadığını belirtmiş, onları
                                                          30
             leyerek bu düşüncesini delillendirmek istemiştir
 aklıselime davet etmiştir. Daha da ileri giderek Allah’ın meşru ve helal yol-
 lardan insanlar için yarattığı kızlarını onlara teklif etmiştir: “Alacaksanız
 işte bunlar benim kızlarım.” (Hud,11/78; Hicr, 15/71.) diyerek onların yap-  Vani Mehmed Efendi; “Kur’an-ı Kerim’de sözü edilen İbrahim,
             peygamberlerin ve resullerin, aynı zamanda peygamberlerin
 mak istedikleri şeyin çok kötü olduğunu ve başlarına büyük felaketlerin
 gelmesine sebep olacağını belirterek kendisine erkek misafir olarak gelen
 melekleri  korumaya  çalışmıştır.    Hz.  Lut,  erkeklerle  ilişkiye  girmek,  yol   sonuncusu Efendimizin atası olan İbrahim Halilullah yani Âzer
             oğlu  İbrahim’dir.  Kur’an’da  geçen  isimle  tarih  kitaplarında
 kesmek gibi daha önce hiç kimsenin yapmadığı ahlaksızlığı ve hayasızlığı
 yapmak  istediklerini belirterek kavmini uyarmak  istemiştir. Fakat  onlar
 “Doğru sözlü isen bize Allah’ın azabını getir.” diyerek meydan okumuştur.   geçen isim arasında bir örtüşmezlik olması normaldir. Çünkü
 Bunun üzerine Hz. Lut; “Rabb’im! Bozgunculara karşı bana yardım et.” di-  tarih  kitaplarındaki  isimlerin  çoğu  tahrifatçı  Ehl-i  Kitaptan
 yerek Allah’a yalvarmıştır. (Ankebut, 29/28-30.) Bunun üzerine elçiler, bu
             alınmıştır.” demektedir. Âzer kelimesinin Acemce bir kökten
 ahlaksızlıkları sebebiyle kavmini helak etmek üzere Yüce Allah tarafından
 görevlendirilmiş melek olduğunu açıklamıştır. Bir mucize olarak ahlaksız-  geldiğini ve En’am suresinin 6/74. ayetine göre de Hz. İbra-
 ların gözleri hemen kör edilmiş ve melekler, başka inananı olmadığı için,
             him’in babasının adı olduğunu söylemekte, fakat onun put-
 kavminin içine karışan, onların sapıklığını ve suçlarını benimseyen karısı
 (Kutub, 11/354.) dışındaki (Ankebut, 29/32.) ailesini alarak Hz. Lut’un o   lara tapması sebebiyle Hz. İbrahim’in babası olamayacağını
 bölgeden uzaklaşmasını istemiştir. “Gecenin bir bölümünde aile fertlerini
                                                            31
 yola çıkar, sen de arkalarından yürü. Sizden hiç kimse, sakın dönüp de ardına   söyleyenlerin de bulunduğuna dikkati çekmektedir.
 bakmasın, istenen yere gidin.” (Hicr, 15/65.) ayeti kerimesinde belirtildiği
 üzere Hz. Lut, ailesi geriye bakmasın veya geri kaçmasın diye onların arka-  Vani’nin de büyük ölçüde yararlandığı Fahruddin er-Razi, tef-
 sından yürümüştür. Hz. Lut, oradan ayrıldıktan sonra sabah güneş doğar-
             sirinde, Hz. İbrahim’in babasının adıyla çok yakından ilgilen-
 ken korkunç bir gürültüyle birlikte gelen şiddetli bir depremle veya volka-
 nik olaylarda görülen lavlara benzer yağan taşlarla şehir yerle bir edilmiş
 ve Lut kavmi bütünüyle helak olmuştur. Rivayete göre Sodom ve Gomore   29  İbn. Kesir, Kısasu’l-Enbiya, Kahire, 1985, s. 1/117.
 kavimlerinin toprağa gömüldüğü yer günümüzde Lut Gölü olarak bilinen   30  Ebu Mansur Muhammed b. Muhammed el-Maturîdî, Te’vilatü’l-Kur’an Ter-
 hâle  dönüşmüştür.  (Ebussuud,  s.  3/497;    Seyyid  Kutub,  Fizılali’l-Kur’an,    cümesi, çev. S. Kemal Sandıkçı, İstanbul, 2018, s.5/126.
 çev. Heyet, İstanbul, 1979, s. 9/133-139; Kur’an Yolu, s. 3/186-189.)  31  Vani Mehmed Efendi, Araisü’l-Kur’an (Kur’an’ın Gelinleri), çev. D. Ahsen
 28  Tekvin, 11/27-32.  Batur, İstanbul, 2020, s. 103.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32