Page 104 - Hz_ibrahim
P. 104

102  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  103



           kullandığı  belirtilmiştir.  Bu  ifade  tarzı  İslam  kaynaklarında           teyen kişi, onun düşüncelerine uygun davranır, sonra da onu
           onun içinde yaşadığı toplumun hal ve gidişatından hasta ol-                   ondan vazgeçirmeye çalışır. Bu yol, istediği neticeyi elde etmek
           duğu, üzüldüğü, rahatsız olduğu veya gerçekten hasta oldu-                    için ona muhalefet ve düşmanlık göstermekten daha iyi netice
           ğu şeklinde yorumlanmıştır. Bu konuda tefsirlerin bazısında                   verir. Çünkü insana kendisiyle uyumlu olanın sözü, muhalifin
           şu bilgiler aktarılmıştır: “Hz. İbrahim’in hastalığına gelince;               sözünden daha çok tesir eder.”  287
           gerçekte  kendisinde  humma,  onların  günahlarından  dolayı                  Maturîdî, bu ifadenin tariz yoluyla “Ben rahatsız olacağım.”
           üzüldüğü için kalp rahatsızlığı veya vücudunun herhangi bir                   şeklinde anlaşılmasını da mümkün görmektedir.  O, “Elbette
                                                                                                                                      288
           yerinde bir ağrı olabilir. Dolayısıyla onun hastayım ifadesin-                sen ölüyorsun. Onlar da ölüyorlar.’  ayeti kerimesini “Yani el-
                                                                                                                        289
           de asla yalan kuşkusu yoktur. Çünkü onun vücudunda az çok                     bette sen öleceksin, onlar da ölecekler,  yoksa şimdi ölüyorlar.”
           bir hastalık vardı ve onların özrünü kabul etmeleri ve bayram                 demek olmadığı örneğinden hareket ederek, “Ben hastayım.”
           yerine götürmemeleri için bu hastalığını da onların güvendik-
                                                                                         ifadesinin  dilcilik  açısından  doğru  bir  ifade  şekli  olduğunu
                                            282
           leri yıldızlara bakarak haber verdi”.  Bunların yanında Hz.
                                                                                         belirterek  “Ben  hasta  olacağım.”  anlamına  geldiğini  söyle-
           İbrahim’in  fiziksel  bir  rahatsızlık  yerine,  kavminin  putlara            mektedir. Ayrıca yaratılanlardan herkesin az da olsa bir ra-
                                                283
           tapmasından dolayı ruhsal olarak hasta  veya ayaklarından                     hatsızlığı bulunabileceğini, Hz. Peygamber’in de sözünün bu
                            284
           şikâyeti olduğunu  ileri sürünler de olmuştur. Seyyid Kutub,                  anlamda  değerlendirilmesi  gerektiğini  belirterek,  Hz.  İbra-
           “Ben hastayım.” ifadesini; benim bahçeye, kıra gidecek, gülüp                 him’in bu ifadeyi gerçek anlamda da kullanmış ve doğru söy-
           oynayacak, gezip tozacak, bayram yapacak hâlim yok. Bir an-                   lemiş olabileceğine işaret etmiştir. Maturîdî, Hz. İbrahim’in üç
           lamda; benim içim kan ağlıyor, kalbinde derdi, elemi kederi                   yerde yalan söylediğini, birinin de burada işaret edilen “Ben
           olmayan gitsin bayram yapsın. Zira ben hastayım, hâlsizim                     hastayım.” sözü olduğunu ileri sürenlere, resullere veya nebi-
           demek istediği şeklinde yorumlamıştır. 285                                    lere yalan nispet edilmesinin caiz olmadığını, hiçbir şekilde
                                                                                         böyle bir yalan hadisesinin yaşanmadığını, bu iddianın kor-
           Maturîdî,  Hz.  İbrahim’in  “Ben  hastayım.”  ifadesini  yıldızla-
                                                                                                      290
                                                                                         kunç ve çirkin  söz olduğunu belirtmiştir. Fahruddin er-Ra-
           ra  baktıktan  sonra  söylemesini  şöyle  değerlendirmektedir:
           “Eğer durum böyle ise, yıldızlara bakmakla kendisi de kavmi                   zi de İslam âlimlerinin büyük çoğunluğunun Hz. İbrahim’in
           gibi davrandığını onlara göstermek istemiş olmalıdır. Şu ilahi                söylediği bu sözün yalan olmadığı konusunda birleştiklerini
           beyanda belirtilen husus odur: ‘Rabb’im budur; zira bu daha                   söyledikten sonra, bunun yalan olduğunu iddia edenlerin dü-
           büyük  demişti.’   Bunu,  onlar  gibi  davrandığını  göstermek                şüncelerinin makbul olmadığını, muhtemelen Hz. İbrahim’in
                         286
           için, kendisini daha kolay rahat bırakmalarına delil olsun diye               biraz hasta olabileceğini veya bu beyanla muhataplarına bir
           söylemişti. Çünkü yaratılanlar arasında bilinen uygulama da                   ders vermek için uygun bir ortam hazırladığını söylemiştir.
                                                                                                                                                291
           böyledir; başka birini dininden veya mezhebinden çevirmek is-

           282 Ebussuud, s. 7/243; Mehmed Vehbi, 12/4727.                                287  Maturîdî, s. 12/188.
           283  Şihava, 2/132.                                                           288  Maturîdî, s. 9-121
           284  Razi, Tefisir, s. 16/162.                                                289  Zümer, 39/30.
           285  Kutub, s. 12/326-327.                                                    290  Maturîdî, s. 12/187.
           286  En’am, 6/78.                                                             291  Razi Tefsir, s. 16/166-168; 18/617.
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109