Page 100 - Hz_ibrahim
P. 100
98 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 99
vurgulanırken annesi ile ilgili herhangi bir bilgi verilmemek-
tedir. Bu durumun ilk dönem Müslümanları için çok önemli PUTLARIN KIRILMASI
bir örnek oluşturması ve benzer olayları yaşayan Müslüman-
Hz. İbrahim, yıldızlara bakarak hüküm çıkaran, sihirbazlık ya-
lara teselli niteliği taşıması mümkündür. Zira pek çok Müs-
pan Babil halkını tapındıkları yıldızlar ve onlar adına diktikle-
lüman, imanın zevkini tadıp bu yolda bütün işkenceleri ve
ri putlardan kurtaramamış, peygamberlikle görevlendirildiği
ölümü göze aldığı bir sırada kendi yakınlarının kâfir olarak
269
andan itibaren uzun yıllar insanları tevhit inancına davet et-
ölmelerine ve ahirette ebedî azabı tatmalarına gönülleri razı
mesine rağmen bir türlü bu gayretlerinin etkisini görememiş,
olmamıştır. Bir insan olarak Hz. İbrahim, Cenab-ı Hakk’ın
insanları içine düştükleri bataklıktan çıkaramamıştır. Onun
kendisine verdiği bilgiler doğrultusunda babasının dünya
durumu, bütün yolları denemelerine, bütün delilleri göster-
ve ahiret ahvali için çok üzülmüş olması muhtemeldir. Onun
melerine rağmen tevhit mücadelesinde arzuladıkları başarıyı
babasının bağışlanması için dua etmesi olayını bu çerçevede
gösteremeyen diğer peygamberlerden farklı olmamıştır. Zira
değerlendirmek akla uygun gelmektedir ki, müfessirlerin bü-
onlar tevhit mücadelesi yapmaya başladıklarında çok sınırlı
yük çoğunluğu bu hususu vurgulamaktadır. Belki de Hz. İb-
sayıdaki inananla yalnız kalmıştır. Her zaman Cenab-ı Allah’ın
rahim babasını içine düştüğü bataklıktan kurtarabilmek için
yardımı onlarla birlikte olmasına ve çevresindeki insanlar
ondaki yeis, bitmişlik, tükenmişlik hâlini giderebilmek ve bir
kurtuluş ümidi verebilmek için “Babacığım! Senin geçmişte bunu gözleriyle görüyor bulunmasına rağmen inanamayan-
lar hep geleneklere sarılmış, küfür üzere yaşamaktan vaz-
işlediğin günahların affı için Yüce Allah’a dua ederim.” demek
geçmemiş, atalarının yaptıkları yanlışları savunmaya devam
istemiştir. Onun bu ümitle babası için dua etmesi ve Cenab-ı
etmiştir. Kendi yanlışlarını doğru gibi kabul edenler, gelen
Allah tarafından uyarıldıktan sonra da bundan vazgeçmesi
peygamberleri oyunbozanlık yapmakla, kendilerine şaka yap-
herhalde en doğru olanıdır.
270
makla suçlamıştır. Buna karşılık peygamberler, Hz. İbrahim
örneğinde olduğu gibi “Siz de atalarınız da apaçık bir sapıklık
271
içindesiniz.” diye kendi toplumlarını uyarmıştır. Onlara ba-
tılın, kendisine tutunanlarının sayıca çok olması durumunda,
hakka dönüşemeyeceğini hatırlatmıştır.
Bütün olumsuzluklara rağmen Hz. İbrahim, insanı diğer var-
lıklardan ayıran en büyük özellik olan aklı kullanma konu-
sunda örnek bir peygamber konumunda olmuş, o kavmini
normal tebliğ şekilleriyle hidayete erdiremeyince, onların kü-
für ve isyanlarını akli delillerle anlatmak veya çürütmek yo-
luna gitmiştir. Putlar yerine Allah’a inanmalarını, O’nun yeri
269 Şihava, s. 2/128.
270 Enbiya, 21/55.
271 Enbiya, 21/54.