Page 97 - Hz_ibrahim
P. 97

94  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  95



 sa,  birinin  ölümünden  sonra  bağışlanmasını  dilemek  aklen   Şuara suresinde ifade buyrulduğu şekilde Hz. İbrahim, “Ba-
                                                     259
 mümkün olsa bile dine göre doğru olmaz. Nitekim Hz. Mu-  bamı  da  bağışla.  Çünkü  o  sapıklardandır.”   ifadesiyle  özel
 hammed, amcası Ebu Talip’in bağışlanmasını istediği zaman   olarak  babası  için,  İbrahim  suresinde  de“…Rabb’imiz  hesap
 “(Kâfir olarak ölüp) cehennem ehli oldukları onlara açıkça bel-  kurulacağı gün, beni, anamı, babamı ve bütün müminleri ba-
 li olduktan sonra, akraba dahi olsalar, (Allah’a) ortak koşan-  ğışla!”   şeklinde  yer  alan  ifadelere  göre  diğer  insanlarla
                  260
 lar için af dilemek ne peygambere yaraşır ne de inananlara.”    beraber babası için dua etmiştir. Müfessirler, Hz. İbrahim’in
 254
 ayeti kerimesiyle uyarılmıştır. 255  peygamberlik görevi verildikten sonra bu duayı yaptığını be-
 Mümtahine suresinde; “…Şu kadar var ki, İbrahim babasına:   lirtmiştir. 261
 ‘Ant olsun senin için mağfiret dileyeceğim. Fakat Allah’tan sana   Seyyid  Kutub,  Hz.  İbrahim’in  babasının  bağışlanması  için
 256
 gelecek herhangi bir şeyi önlemeye gücüm yetmez’ demişti.”    yaptığı  duayı  geleneklerin  bir  sonucu  olarak  nitelemiştir.
 şeklinde belirtilen ifadelerden anlaşıldığına göre babası için   Onun konuya bakış şeklinden, aslında Hz. İbrahim’in çok da
 dua  edeceğini  vadetmiş,  fakat  babasının  inanç  durumu  do-  isteyerek bu duayı yapmadığı anlaşılmaktadır. Nitekim onun,
 layısıyla bu duanın akıbeti hakkında çok da ümitli görünme-  babasının şirk üzere ölmesinden Allah düşmanı olduğunu an-
 miştir. Ebu Bekir el Esam, “O, babası için istiğfar edeceğine söz   ladığını, sonra da böyle birisine Allah’ın hidayet vermesinin
 vermişti. Bir peygamber olarak o, bu sözünü yerine getirmenin   mümkün olmayacağını düşünerek ondan uzaklaştığını söyle-
 gerekli olduğunu düşündü, onun istiğfarı işte bundan dolayı-  mektedir. Fakat aynı yerde “Doğrusu İbrahim yumuşak kalpli,
 dır.” demiştir. Maturîdî ise bu görüşü naklettikten sonra “Hz.   halim bir insandı.” ayetini gerekçe göstererek müşrikler ara-
 İbrahim sanki şöyle diyordu: ‘Allah’ın seni hidayete muvaffak   sında  bulunan  babasına  da  diğer  inananlar  gibi  çok  halim
 kılması için dua etmekten başka Allah’ın azabından bir şeyi se-  davrandığını ve Allah’a çok yalvardığını  yazarak kendisiyle
                                                 262
 nin için azaltmaya gücüm yetmez.” açıklamasını yaparak onun   çelişmektedir.
 hidayete ermesini istediğini, aksi hâlde Cenab-ı Allah’ın azabı-  İnanan bir insanın, ahirette başına gelebilecekleri düşünerek
 257
 na uğrayacağını belirtmiştir ki,  makul olan da bu görüştür.
             inanmayan birisi için üzülmesinden, insanlığın dünya ve ahi-
 Bazı yorumculara göre bu ayeti kerime, Hz. İbrahim ile ba-  ret  saadetine  katkı  sağlamak  amacıyla  gönderilen  peygam-
 basının ilk dönem ilişkilerine ışık tutmaktadır. Hz. İbrahim,     berin  bütün  insanlık  için  üzüntü  duymasından  daha  doğal
 peygamber  olarak  görevlendirildikten  sonra  babasının  da   bir şey yoktur. Zira inanan insanlar, dinin insanın dünya ve
 kendisine tabi olacağını ummuş ve içinde bulunduğu putçu-  ahiret saadeti için ne kadar önemli olduğunu bildiklerinden,
 luk/şirk  bataklığından  kurtulacağını  sanmıştır.  Bu  yüzden   inanmayanların ahvaline üzüntü duymaları gayet normaldir.
 258
 dua ederek onun kurtuluşa ermesini istemiştir.    Ancak  insanlığa  rahmet  elçisi  olarak  gelen  peygamberlerin
             sahip oldukları bilgi çerçevesinde, insanların Allah’ın dinine
 254  Tevbe, 9/113.
 255  Ebussuud, s. 5/531-532.  259  Şuara, 26/86.
 256  Mümtehine, 60/4.  260  İbrahim, 14/40-41.
 257  Maturîdî, s. 15/114.  261  Kur’an Yolu, s. 4/158.
 258  Kutub, s. 14/420.  262  Kutub, s. 7/427.
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102