Page 92 - Hz_ibrahim
P. 92

90  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  91


           taparım. Çünkü O, beni doğru yola iletir.”  242  Hz. İbrahim kav-             yapmaya  devam  etmiştir.  O  kendisine  vahiy  geldiğini,  pey-

           mi ile olan mücadelesinde genel ifade ile onların inandıkla-                  gamberlikle görevlendirildiğini, görevinin çok önemli ve bü-
           rı tanrıları ile Allah inancı hakkında bir mukayese yaparak                   yük, sorumluluğunun da bir o kadar ağır olduğunu belirterek
           şöyle der: “İbrahim: Peki yalvardığınızda onlar sizi işitiyorlar              babasının batıl inançlarından uzaklaşarak kendi getirdikleri-
           mı? Yahut size fayda ya da zarar verebiliyorlar mı? dedi. Şöyle               ne inanması gerektiğini söylemiştir.
           cevap verdiler: Hayır, ama biz babalarımızı böyle yapar bul-
           duk. İbrahim dedi ki: İyi ama ister sizin, ister önceki ataları-              Âzer, oğlunun sergilediği bu ısrarcı tavır ve tanrıları hakkında
           nızın; neye taptığınızı (biraz olsun) düşündünüz mü? İyi bilin                söylediklerinden dolayı çok sinirlenmiş, oğlunun bu tavrının
           ki onlar benim düşmanımdır; ancak âlemlerin Rabbi (benim                      kendisi, ticareti, aile ve akrabaları için tehdit ve tehlike kay-
           dostumdur); beni yaratan ve bana doğru yolu gösteren O’dur.                   nağı olacağını düşünmeye başlamış ve bu işin sonunun kötü
                                                                                                                 246
           Beni yediren, içiren O’dur. Hastalandığım zaman bana şifa ve-                 olacağından korkmuştur.
           ren O’dur. Benim canımı alacak, sonra beni diriltecek O’dur. Ve               Hz. İbrahim ile babası arasındaki tartışmalar, birlikte yaşadık-
           hesap günü hatalarımı bağışlayacağını umduğum O’dur.” 243                     ları toplumda kısa sürede yayılmıştır. Bu sefer aile içi tartış-
                                                                                         malar toplumsal bir sorun hâline gelmiş ve Hz. İbrahim kendi
           Hz. İbrahim’in bu hikmet dolu sorularına hiçbir delile dayan-
                                                                                         sosyal  çevresiyle  inanç  konusunda  mücadeleye  başlamıştır.
           mayan  açıklamalarıyla  cevap  vermekte  zorlanan  babası  ve                 Bu durum Kur’an-ı Kerim’de şöyle haber verilmektedir:
           kavmi  “Dediler  ki:  Biz,  babalarımızı  bunlara  tapar  kimseler
                  244
           bulduk.”  ifadeleriyle tartışmayı bitirmek istemişlerdir. Bu-                 (Babası) ‘Ey İbrahim, sen benim tanrılarımdan yüz mü çeviri-
           nun üzerine Hz. İbrahim; “Doğrusu, siz de, babalarınız da açık                yorsun? Eğer (onlara dil uzatmaktan) vazgeçmezsen, ant olsun
                                                                                                                                    247
                                     245
           bir sapıklık içindesiniz, dedi.”  Bu ilahi beyandan anlaşıldığı-              seni taşlarım. Uzun süre benden ayrıl git.’ dedi.”  ifadelerinde
           na göre Hz. İbrahim onların Allah’ın dinine girmeyeceklerini                  de görüldüğü üzere Âzer, oğlunun kendisine yapmış olduğu
           ve  kendisinin  peygamberliğini  kabul  etmeyeceklerini  anla-                iyi niyetli ve nazik daveti reddetmiş ve onu açıkça taşlanmak-
           mıştır.                                                                       la tehdit etmiştir. O dönem şartlarında taşlamanın söz ile mi
                                                                                         yoksa bilinen şekliyle ölüm cezasının taşlanarak uygulanması
           Babası ve kavmi gelenek ve âdetlerin etkisiyle, Hz. İbrahim’in
                                                                                         şeklinde mi olduğu yönünde birtakım değerlendirmeler ya-
           bu davetini kabul etmemiştir. Başta babası, annesi, ailesi ve
                                                                                                 248
                                                                                         pılmıştır.   Ancak dinî literatürde taşlamanın (recm), bir tür
           akrabaları, bu konudaki fütursuz tavırlarından ve Hz. İbra-
                                                                                         ölüm cezası olarak uygulana geldiği için burada da Hz. İbra-
           him’in kendilerini ilk sorgulayan, eleştiren ve inançlarını aşa-
                                                                                         him’in babası eliyle ölüm fermanı şeklinde anlaşılması muh-
           ğılayan bir kişi olmasından dolayı çok üzülmüş, onu uyarmış
                                                                                         temeldir.
           ve böylesi şeyler söylemesini yasaklamıştır. Fakat Hz. İbra-
           him, kendisiyle ilgili bu uyarıları dikkate almayarak bildiğini               Hz. İbrahim, babasının cahilce yapmış olduğu bu tehdidi fıt-
                                                                                         ratındaki güzellik ve peygamber olma sorumluluğuyla gayet
           242  Zuhruf, 43/26-27.
           243  Şuara, 26/72-82.                                                         246  Şihava, s. 2/112; Mahmud, s. 119-120.
           244  Enbiya, 21/53. Ayrıca bk. Şuara, 26/74.                                  247  Meryem, 19/46.
           245  Enbiya, 21/54. Ayrıca bk. Şuara, 26/75-76.                               248  Razi, Tefsir, s.15/362.
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97