Page 89 - Hz_ibrahim
P. 89

86  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  87



 3.  Şeytana  tapma.  Çünkü  şeytan  Rahman’a  çok  asi  ol-  şeytan örneğini vermiştir. “Babacığım! Şeytana kulluk etme!
 muştur.  Burada  şeytanın  isyankâr  oluşu,  babasının   Çünkü şeytan, çok merhametli olan Allah’a asi oldu.”  diyerek
 da onun yolundan giderek putlara tapmak suretiyle   insanları Allah’ı bırakıp putlara taptıran ve aldatanın şeytan
 şirke battığı ve dolayısıyla Allah’a isyan ettiği vurgu-  olduğunu, puta tapanların aslında onlara değil şeytana tap-
 lanmaktadır.  tıklarını,  şeytanın  ise  Allah’a  isyan  ettiğini,  onun  yolundan
             gidenlerin  ve  ona  uyanların  Allah’ın  azabına  uğrayacağını
 4.  Rahman’dan sana bir azap gelip çatar da şeytana dost
             anlatmıştır. Böylece babasının gittiği yolun şeytanın yolu ol-
 olmuş olursun diye gerçekten korkuyorum. Hz. İbra-
             duğunu, kendisinin onu dalaletten kurtararak hidayete, Rah-
 him bilinenden bilinmeyene doğru gitme yöntemini
                                                        231
             man’ın  yoluna  çekmek  istediğini  belirtmiştir.   O,  putların
 kullanarak geçmişte Allah’a isyan ettiği için şeytanın
             ne olduğunu gayet iyi bildiği hâlde, olgunluğa erişmiş bir kişi
 başına gelenleri bildiğinden, babasının başına da bu
             olarak onları aşağılamak amacıyla yukarıdaki soruyu müba-
 felaketlerin gelmesinin kaçınılmaz olduğunu hatırlat-
                                                    232
 mıştır. 226  lağalı ve güya bilmiyormuş gibi sormuştur.
             Hz.  İbrahim  yumuşak  ve  temiz  huylu,  müsamahakâr,  beğe-
 Hz. İbrahim, insanın kulluk etmesinin yaratılıştan gelen bir
 duygu  olduğunu  bildiği  için  “Babasına  ve  halkına,  ‘siz  neye   nilen, sevimli ve halim bir insan olmasına rağmen inanç ve
 227         putlara  tapınma  konusunda  görev  sorumluluk  ve  bilinciy-
 tapıyorsunuz…?”  diyerek bu duyguyu nasıl tatmin ettikle-
 228
 rini sorarken bu selim kalbin onda izleri görülmüştür.  O,   le hareket eder. Zira bu sorumluluk baba oğul ilişkilerinden
             çok daha öte ve üstün olup, müsamaha ve hilim, duygularının
 merakını gidermek, onlar hakkındaki düşüncelerini daha da
 netleştirmek için farklı bir yöntem kullanarak “Şu kendilerine   üzerindedir. Çünkü o sadece aile bireyleri için değil muhatap
                                                   233
 229
 tapmakta olduğunuz heykeller de ne oluyor?”  diyerek hem   olduğu bütün insanlar için peygamberdir.
 onları uyarmış hem de taptıklarını aşağılamıştır. Burada dik-  Babası ve kavminin nelere taptıklarını bildiği hâlde Hz. İbra-
 kati çeken bir başka husus da Hz. İbrahim onların putlarla   him onların nelere taptıklarını sorduğunda; “Putlara tapıyo-
 ilişkisini, onları tanrı gibi görüp tapındıklarını bildiği hâlde   ruz ve onlara tapmaya devam edeceğiz, diye cevap verdiler.”
                                                                   234
 bilmiyor  görünerek,  onların  konuya  nasıl  baktıklarını  veya   Halbuki normal şartlarda akıl ve ruh sahibi bir insanın her
 putlarla  ilişkilerini  nasıl  izah  ettiklerini  öğrenmek  veya  bu   biri yaratık olan gökteki yıldızlara ve yeryüzünde onları tem-
 durumu kendilerine itiraf ettirmek istemiştir. 230  silen dikilen putlara tapınması, onlara tanrılık isnat etmesi,

 Hz.  İbrahim  babasının  sergilediği  tutumun  ve  gittiği  yolun   kendisini  onlardan  daha  aşağı  düzeyde  görmesi  insanlığın
 yanlış  olduğunu  ona  hatırlatmak  için  ilk  insan  ve  ilk  pey-  onur ve şerefini ayaklar altına almaktır.  Aldığı bu cevap kar-
 gamber Hz. Âdem’den beri insanların düşmanı olarak bilinen   şısında hayrete düşen Hz. İbrahim, insanın akıllı bir varlık ol-
             duğunu, akılla fıtrat arasında uyum bulunduğunu, dolayısıyla
 226  Razi, Tefsir, s. 15/356-360. Ayrıca bk. Havva, s. 8/468-469.
 227  Saffat, 37/85.  231  Kutub, s. 9/516.
 228  Razi, Tefsir, s. 18/615.  232  Vani, s. 116.
 229  Enbiya, 21/52.  233  Kutub, s. 5/305.
 230  Ebussuud, s. 6/44.  234  Şuara, 26/71.
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94