Page 85 - Hz_ibrahim
P. 85

82  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  83


 almıştır. Peki, “Babamın dini nedir?”  diye ona sorduğunda “O,   ilah olmadığını, kavminin batıl bir din üzerinde olduklarını

 214
 Nemrud’a ve şu putlara tapıyor.” demiştir.    ilan etmiştir.
 Hz. İbrahim, yaratılıştan gelen inanma duygusunun etkisiyle
 çevresinde gördüğü manzaradan rahatsız olmuş, insanların   c-  Hz. İbrahim’in Babası ve Kavmi ile Mücadelesi
 kendisi gibi düşünmediğini hatta inanmadığını görmüştür. İn-
 sanların kendi elleriyle yaptıkları, kendilerine zarar ve yarar   Hz.  İbrahim’in  babası  ile  olan  mücadelesini  onun  kavmiy-
 vermekten âciz şeylere Tanrı diye taptıklarına şahit olmuştur.   le olan ilişkilerinden ayrı tutmak ve değerlendirmek doğru
             değildir. Çünkü Âzer, o toplumun bir bireyi olarak kavminin
 İslam’ın  ilk  geldiği  dönemberde  Müslüman  olmak  isteme-
             bütün inanç ve kültürel değerlerini içselleştirmiştir. Tarihî ri-
 meyen müşrikler gibi Hz. İbrahim’in de kavmi kudret ve aza-
             vayetlerde her ne kadar bazı farklılıklar, çelişkiler bulunsa da
 metini biliyor olmalarından dolayı doğrudan doğruya Allah’ı
             Âzer, kavminin ileri gelenlerinden, Nemrud’un yakınlarından
 inkâr etmemiştir. O’nun kâinatta yegâne güç ve kuvvet sahibi
             olmuş ve onun en güvendiği adamları arasında yer almıştır. O
 olduğunu kabul etmekle birlikte çeşitli sebep ve beklentiler-
             sadece Nemrud’u Tanrı olarak kabul etmek ve putlara tapın-
 215
 le Allah yanında başka ilahlara da inanmışlardır.  Nitekim   makla kalmamış, aynı zamanda toplumun bu konuda ihtiyaç-
 Kur’an-ı  Kerim’de:  “Hani  İbrahim  babasına  ve  kavmine  de-
 mişti ki: ‘Şüphesiz ben sizin taptığınız şeylerden uzağım. Beni   larını karşılamak için fiilen katkıda bulunmuştur. Dolayısıyla
 216         Hz. İbrahim’in babasıyla ilişkilerini veya mücadelesini onun
 yaratan müstesna. Şüphesiz, O, beni doğru yola iletecektir.”
             içinde yaşadığı toplumdan bağımsız düşünmek mümkün ol-
 ayeti  kerimesindeki  Hz.  İbrahim’in  sözlerinden  ve  ifadele-
             mamıştır.
 rinden  babası  ve  kavminin,  Allah’a  ortak  koştukları,  O’nun
             Kur’an-ı Kerim’in beyanına göre Hz. İbrahim, peygamber ola-
 yanında başka şeylere de tapındıkları buna rağmen, Allah’ın
 varlığını kökten inkâr etmedikleri görülmüştür. Çünkü Hz. İb-  rak  görevlendirildiğinde,  doğal  olarak,  tebliğine  kendisine
 rahim, onların taptıkları şeylerden uzak olduğunu belirterek   olan sevgisi ve hidayete ermesi arzusuyla öncelikle babasın-
 Cenab-ı Allah’ı bunların dışında tutmuş ve ancak O’nu ibade-  dan başlamış, kavmiyle birlikte onu dinine davet etmiştir. Hz.
 217
 te layık bulmuştur.    İbrahim’in babasıyla konuştuğu, bu sözleri babasına ve kav-
             mine söylediği zaman henüz on altı yaşında olduğu belirtil-
 Hz. İbrahim, Cenab-ı Hakk’ın yardımıyla bazı bilgi ve hikmet-
                   218
             miştir.   Hz. İbrahim, muhataplarına kendisinin Allah tara-
 lere  sahip  olduktan,  göklerin  ve  yerin  melekûtu  kendisine
             fından peygamber olarak görevlendirildiğini, onların taptık-
 gösterildikten,  Allah’ın  kendisine  doğruyu  gösterdiğini  ve
             ları şeylerin şeytanın telkinleri olduğunu söylemiş, bu inanış
 hakka yönelttiğini açıkladıktan sonra Allah’tan başka hiçbir
             ve yaşam biçiminin onu ve yanındakileri Allah katında zor
             durumda bırakacağını, isyan etmesi hâlinde Allah’ın azabına
 214  Razi, Tefsir, 9/522; Şihava, 2/111.
             uğrayacağını açıklamıştır.
 215  Kutub, s. 5/314. Bu husus hemen hemen bütün putperestler için geçerli-
 dir. Nitekim Kur’an’ı Kerim’de bu husus pek çok ayeti kerimede gayet açık
             Hz. İbrahim ile babası ve kavmi arasında yapılan temel tar-
 bir  şekilde  açıklanmaktadır:  Müminun,  23/84-89;  Ankebut,  29/61,  63;
 Lokman, 31/25; Zümer, 39/38; Zuhruf, 43/9, 87.  tışma  konularının  Allah,  O’nun  birliği  ve  önerdiği  din  hak-
 216  Zuhruf, 43/26-27.
 217  Kutub, s. 13/181.  218  Vani, s. 116.
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90