Page 84 - Hz_ibrahim
P. 84

82  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  83


           almıştır. Peki, “Babamın dini nedir?”  diye ona sorduğunda “O,                ilah olmadığını, kavminin batıl bir din üzerinde olduklarını

                                                 214
           Nemrud’a ve şu putlara tapıyor.” demiştir.                                    ilan etmiştir.
           Hz. İbrahim, yaratılıştan gelen inanma duygusunun etkisiyle
           çevresinde gördüğü manzaradan rahatsız olmuş, insanların                          c-  Hz. İbrahim’in Babası ve Kavmi ile Mücadelesi
           kendisi gibi düşünmediğini hatta inanmadığını görmüştür. İn-
           sanların kendi elleriyle yaptıkları, kendilerine zarar ve yarar               Hz.  İbrahim’in  babası  ile  olan  mücadelesini  onun  kavmiy-
           vermekten âciz şeylere Tanrı diye taptıklarına şahit olmuştur.                le olan ilişkilerinden ayrı tutmak ve değerlendirmek doğru
                                                                                         değildir. Çünkü Âzer, o toplumun bir bireyi olarak kavminin
           İslam’ın  ilk  geldiği  dönemberde  Müslüman  olmak  isteme-
                                                                                         bütün inanç ve kültürel değerlerini içselleştirmiştir. Tarihî ri-
           meyen müşrikler gibi Hz. İbrahim’in de kavmi kudret ve aza-
                                                                                         vayetlerde her ne kadar bazı farklılıklar, çelişkiler bulunsa da
           metini biliyor olmalarından dolayı doğrudan doğruya Allah’ı
                                                                                         Âzer, kavminin ileri gelenlerinden, Nemrud’un yakınlarından
           inkâr etmemiştir. O’nun kâinatta yegâne güç ve kuvvet sahibi
                                                                                         olmuş ve onun en güvendiği adamları arasında yer almıştır. O
           olduğunu kabul etmekle birlikte çeşitli sebep ve beklentiler-
                                                                                         sadece Nemrud’u Tanrı olarak kabul etmek ve putlara tapın-
                                                         215
           le Allah yanında başka ilahlara da inanmışlardır.  Nitekim                    makla kalmamış, aynı zamanda toplumun bu konuda ihtiyaç-
           Kur’an-ı  Kerim’de:  “Hani  İbrahim  babasına  ve  kavmine  de-
           mişti ki: ‘Şüphesiz ben sizin taptığınız şeylerden uzağım. Beni               larını karşılamak için fiilen katkıda bulunmuştur. Dolayısıyla
                                                                  216                    Hz. İbrahim’in babasıyla ilişkilerini veya mücadelesini onun
           yaratan müstesna. Şüphesiz, O, beni doğru yola iletecektir.”
                                                                                         içinde yaşadığı toplumdan bağımsız düşünmek mümkün ol-
           ayeti  kerimesindeki  Hz.  İbrahim’in  sözlerinden  ve  ifadele-
                                                                                         mamıştır.
           rinden  babası  ve  kavminin,  Allah’a  ortak  koştukları,  O’nun
                                                                                         Kur’an-ı Kerim’in beyanına göre Hz. İbrahim, peygamber ola-
           yanında başka şeylere de tapındıkları buna rağmen, Allah’ın
           varlığını kökten inkâr etmedikleri görülmüştür. Çünkü Hz. İb-                 rak  görevlendirildiğinde,  doğal  olarak,  tebliğine  kendisine
           rahim, onların taptıkları şeylerden uzak olduğunu belirterek                  olan sevgisi ve hidayete ermesi arzusuyla öncelikle babasın-
           Cenab-ı Allah’ı bunların dışında tutmuş ve ancak O’nu ibade-                  dan başlamış, kavmiyle birlikte onu dinine davet etmiştir. Hz.
                            217
           te layık bulmuştur.                                                           İbrahim’in babasıyla konuştuğu, bu sözleri babasına ve kav-
                                                                                         mine söylediği zaman henüz on altı yaşında olduğu belirtil-
           Hz. İbrahim, Cenab-ı Hakk’ın yardımıyla bazı bilgi ve hikmet-
                                                                                               218
                                                                                         miştir.   Hz. İbrahim, muhataplarına kendisinin Allah tara-
           lere  sahip  olduktan,  göklerin  ve  yerin  melekûtu  kendisine
                                                                                         fından peygamber olarak görevlendirildiğini, onların taptık-
           gösterildikten,  Allah’ın  kendisine  doğruyu  gösterdiğini  ve
                                                                                         ları şeylerin şeytanın telkinleri olduğunu söylemiş, bu inanış
           hakka yönelttiğini açıkladıktan sonra Allah’tan başka hiçbir
                                                                                         ve yaşam biçiminin onu ve yanındakileri Allah katında zor
                                                                                         durumda bırakacağını, isyan etmesi hâlinde Allah’ın azabına
           214  Razi, Tefsir, 9/522; Şihava, 2/111.
                                                                                         uğrayacağını açıklamıştır.
           215  Kutub, s. 5/314. Bu husus hemen hemen bütün putperestler için geçerli-
              dir. Nitekim Kur’an’ı Kerim’de bu husus pek çok ayeti kerimede gayet açık
                                                                                         Hz. İbrahim ile babası ve kavmi arasında yapılan temel tar-
              bir  şekilde  açıklanmaktadır:  Müminun,  23/84-89;  Ankebut,  29/61,  63;
              Lokman, 31/25; Zümer, 39/38; Zuhruf, 43/9, 87.                             tışma  konularının  Allah,  O’nun  birliği  ve  önerdiği  din  hak-
           216  Zuhruf, 43/26-27.
           217  Kutub, s. 13/181.                                                        218  Vani, s. 116.
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89