Page 81 - Hz_ibrahim
P. 81

78  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  79



             aşağı seviyede birisine veya bir şeye kulluk yapmasının in-
 HZ. İBRAHİM’İN BABASI VE PUTPURESTLERLE   san  aklına  ve  fıtratına  uymadığını,  oysa  putların  insan  eli-
 MÜCADELESİ  nin ürünü olduğunu,  gören, duyan ve insanlara yararlı olan
             hayvanlardan bile aşağıda bulunduğunu ona lisanımünasip
             ile anlatmıştır. Yıldız, ay ve güneş örneklerinde olduğu gibi
 a-  Hz. İbrahim’in Dinine Davet Metodu  kaybolan  yok  olan  şeylerin  insanın  Tanrı’sı  olamayacağını,
             insanın  yaratılması,  yaşatılması,  güneşin  doğudan  doğması
 Hz. İbrahim, kendisine verilen görev ve sorumluluğun gere-
             gibi  örneklerde  ifade  buyrulduğu  üzere,  Allah’ın  insanüstü
 ğini yerine getirebilmek için, her türlü metodu başarıyla de-  bir güce sahip olduğunu hatırlatmıştır.
 nemiştir. Bunlar arasında aklı ve bilgiyi kullanırken sosyal ve
                3.  İlmî veri ve delilleri kullanmıştır.
 psikolojik şartları da en güzel bir şekilde değerlendirmiştir. 205
             Hz. İbrahim babasına insanlara anlattıklarını kendiliğinden
 1.  Peygamberlere ait bir yol izlemiştir.
             demediğini, aklı başında bir insan olmak yanında peygamber
 Bu  anlamda  o,  Kur’an-ı  Kerim’de  Hz.  Musa  ve  Hz.  Muham-  olarak görevlendirilmesi sebebiyle Cenab-ı Allah’ın kendisi-
 med örneklerinde olduğu gibi muhataplarına oldukça yumu-  ne özel olarak verdiği ilim, hidayet gibi imkânlar dâhilinde
 206
                                209
 şak davranmıştır.  Hz. İbrahim babasıyla konuştuğu zaman   yaptığını söylemiştir.   “Babacığım! Hakikaten sana gelme-
 207
 sıddıkların  ve  peygamberlerin  özelliklerini  taşımaktadır.    yen bir ilim bana geldi. Öyle ise bana uy ki, seni düz yola çıka-
                   210
 Onun babasına karşı kullandığı dil çok önemlidir. O, tatlı bir   rayım.”  ayeti kerimesinden anlaşıldığına göre Hz. İbrahim,
 hitap  şekliyle  babasını  Cenab-ı  Allah’ın  kendisine  lütfettiği   her ne kadar yaş olarak babasından küçük ve ondan daha az
 hayır  ve  doğru  yola  çekmeye  çalışmıştır.  Her  sözünün  ba-  hayat tecrübesine sahip olsa da Yüce Allah’ın yardımıyla ken-
 şında “Babacığım!” diyerek babasını çok sevdiğini, onu ilahi   disine gelen vahiy sayesinde gerçeklere vâkıf olmuş, hakikati
 azaptan kurtarma arzusu içinde olduğunu, doğruya ve güzele   görmüş, böylece bu bilgilerden haberdar olmayan babasını
 iletmek istediğini gayet nazik ve yumuşak bir üslupla söyle-  uyarmıştır. Üstelik baba ile oğul arasında samimi bir duyguy-
 miştir. 208  la gerçekleşen bu konuşmada babasının rencide olmasına ve
             onun küçük düşmesine sebep olacak bir durum da bulunma-
 2.  Akli delilleri en güzel şekilde kullanarak ikna yolunu
                211
             mış,  babasını cahillikle suçlamamış, kendisi de ona karşı
 denemiştir.
                                  212
             bilgiçlik  taslamamıştır.   Buna  karşılık  babası,  Hz.  İbrahim
 “Babacığım! Duymayan, görmeyen ve sana hiçbir fayda sağ-  için bir kerecik bile “oğlum” ifadesini kullanmamıştır.
 lamayan bir şeye niçin taparsın?” diyerek insanın kendinden
             Said Havva, Hz. İbrahim’in babasına yapmış olduğu bu davet
             ve verdiği öğüdün ona karşı çok derin boyutlu bir şefkat ve
 205  Bu konuda bk. Mahmut Aydın, Kur’an’da Peygamberlerin Tebliğ Metotla-
 rının  Psikolojik  Bağlamda  Değerlendirilmesi,  Basılmamış  Yüksek  Lisans
 Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van, 2008.   209  Kutub, 9/515.
 206  bk. Âl-i İmran, 3/109; Taha, 20/44.  210  Meryem, 19/43
 207  Havva, s. 8/467.  211  İbn Kesir, Kısas, 1/119; Kutub, 9/515.
 208  Razi, Tefsir, s. 15/360; Ebussuud, s. 5/529.  212  Ebussuud, s. 5/530.
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86