Page 83 - Hz_ibrahim
P. 83

80  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  81



 merhamet hissi duymasından kaynaklandığını belirterek Ne-  b-  Hz. İbrahim’in İçinde Yaşadığı Toplumun Dinî Du-
 sefi’den şu bilgileri aktarmaktadır: “ Hz. İbrahim’in bu öğüdü   rumu
 verirken davranışındaki güzellik ve yumuşaklığa, güzel ahlaka
 ne şekilde riayet ettiğine bir bak… Evvela, babasına işlediği bu   Peygamberler dünya hayatında iken çeşitli imtihanlara tabi
 hatanın gerekçesine dikkat etmesi gerektiğini söylüyor. Bunu   tutulmuşlardır.  Bunlardan  bir  kısmı  aile  bireyleriyle  sınan-
 söylerken  de  babasının,  içinde  bulunduğu  durumdaki  ısrar   mıştır. Hz. Nuh’un oğlu ve eşi ile imtihanında onun yaptığı
 ediş ve aşırı fikrisabitten vazgeçmesi için uyandırıcı bir üslup   dua kabul olmamış ve oğlu Tufan’da azgın dalgalarda boğul-
 kullandı. Çünkü yaratıklar arasındaki en şerefli mevkie sahip   muştur.  Benzer şekilde Hz. İbrahim de babası ile imtihan ol-
 olanlar peygamberlerdir. Ama insanlar onlara bile ibadet et-  muş ve onun da babasının bağışlanması için yaptığı dua ka-
 memişlerdir.  Bunlara  ibadet  eden  kimseler  hakkında  verilen   bul edilmemiştir. Bu husus şu gerçekleri ortaya çıkarmıştır:
 hükümse; apaçık bir sapıklıktır. (Çünkü ibadet yalnız Allah’a   1.  Din bağı, kan bağından önce gelmektedir. Ayrı dinden
 yapılmaktadır.) Taş ve ağaca ibadet edenin durumu ne olabilir   olanlar birbirlerine vâris olamazlar.
 peki? Çünkü bu tür şeyler kendisine ibadet edenin zikrini işit-  2.  Peygamberler de ancak Yüce Allah’ın kendilerine im-
 mez, ibadet edişini bile görmez, kendilerine ibadet edenlerin   kân vermesi halinde duaları kabul olur, şefaat edebi-
 başına gelebilecek bir belayı savamaz. Onun hiçbir ihtiyacını   lirler.
 213
 da karşılayamazlar.”
                3.  Duanın  kabul  olması  için  meşruiyet  aranmaktadır.
 Hz. İbrahim’in ölülerin diriltilmesi örneğinde görüldüğü gibi   İnanmayan birisi için dua edilmemelidir.
 bilgiye ulaşma konusunda, ilme’l-yakîn, ayne’l-yakîn ve hak-
                4.  Haram olan şeyler için dua yapılmamalıdır.
 ka’l-yakîn yöntemlerinden yararlanmıştır.
             Cenab-ı  Allah,  benzer  uygulamaların  Hz.  Peygamber  zama-
 4.  Uyarı, hatırlatma ve korkutma yöntemlerini ihmal et-
             nında  da  olması  dolayısıyla,  o  dönemin  müşriklerine  bir
 memiştir.
             mesaj niteliği taşıması bakımından, Kur’an-ı Kerim’de puta
 Hz.  İbrahim,  bütün  hürmet  ve  nezaketi  yanında  babasını   tapma konusunda Hz. İbrahim’in örnek hayatını bütün detay-
 uyarmaktan geri durmamıştır. Önce babasını putlara ibadet   larıyla haber vermektedir.
 etmekten alıkoyacak şeylere dikkat çekmiş, sonra onun takli-
             Hz. İbrahim, aklı ermeye başladıktan sonra çevresinde olup
 di bırakıp tefekkür ve istidlale yönelmesini söylemiştir. Daha
             bitenleri anlamaya gayret etmiştir. Annelerin yerel kültür ta-
 sonra şeytana uymanın Cenab-ı Hakk’ın azabına vesile ola-
             şıyıcısı ve doğal eğitimci olmaları dolayısıyla çocukların eği-
 cağını, bu sebeple ona itaat etmenin aklen doğru olmadığına
             timinde önemli rolleri üstlenmiştir. Bu hususta, putperestler-
 işaret etmiş ve sözünü, insanı uygun olmayan şeylere yönel-
             den olup olmadığı tartışılan annesi ona yardımcı olmuştur.
 mekten alıkoyacak bir tehdit ile noktalamıştır.
             Rivayete göre Hz. İbrahim, henüz büyümeye ve aklı ermeye
             başladığından ve çevresinde din olarak uygulana gelen inanç
             ve uygulamaları yadırgadığından dolayı onlardan rahatsızlık
             duymuş olmalı ki; “Ey anneciğim, sen neye ibadet ediyorsun?”
 213  Havva, s. 8/468.  diye sormuş, ondan “Ben de babanın dini üzereyim.” cevabını
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88