Page 77 - Hz_ibrahim
P. 77

74  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  75


 olacaktır. Allah ona; ‘Bana Müslüman olduğunu bildir, ihlas ve   Bu değerlendirmeler ışığında Hz. İbrahim’in peygamber ol-
 iman ile teslim ol.’  dediğinde o kendisini şirkten uzak tuttuğu-  madan önce ve sonra nitelik itibarıyla farklı imtihana tabi tu-
 197
 nu ve tevhide iman ettiğini söylemiştir.”  Hz. İbrahim, Cenab-ı   tulduğu anlaşılmaktadır.
 Allah’ın  tabi  tuttuğu  imtihanlarda  başarılı  olmuş,  Allah’ın
             Hz. İbrahim peygamber olmadan önce yaşadığı coğrafyanın
 emirlerine uymuş, yasaklarından vazgeçmiş ve büyük önder-
             inanç  ve  kültür  değerleriyle  sınanmış,  yıldız,  ay  güneş  gibi
 lik göreviyle peygamber olarak görevlendirilmiştir. 198
             gök cisimleri ve insanların kendi elleriyle yaptıkları şeylere
 Peygamberlik,  Allah’ın  insanlara  bir  lütfu  olarak  değerlen-  tapınması  konusunda  muhataplarıyla  tartışmak  durumun-
 dirilmekte, insanın bireysel gayretleri sonucu değil, Allah’ın   da kalmıştır. O, peygamber olarak görevlendirildikten sonra
 tercihine  ve  takdirine  göre  peygamber  olunabilmektedir.   aynı bölgede aile bireyleri, babası ve Nemrud ile mücadele
 Bundan dolayı İslami kaynaklarda peygamberliğin kesbî de-  etmiş, kesin ölüm tehdidiyle ateşe atılmış ve vatanından hic-
 ğil vehbî olduğu söylenmektedir. Peygamberlerin her insan   ret  etmek  zorunda  kalmıştır.  Hz.  İbrahim  doğup  büyüdüğü
 gibi yaşadıkları sürece değişik imtihanlara tutuldukları, hatta   topraklardan ayrıldıktan sonra peygamber olduğu halde ha-
 imtihanlarının diğer insanlardan çok daha ağır olduğu hem   yatta kalmak için büyük mücadeleler vermiştir. Bu zaman di-
 Kur’an-ı Kerim hem de tarihî rivayetlerden anlaşılmaktadır.   liminde çeşitli yolculuklar yapmak durumunda olmuş, haya-
 Onların  imtihanlarını  peygamberlikten  önce  ve  sonra  diye   tının en önemli çağlarında çocuk sahibi olamamış, eşleri Hz.
                               201
                 200
 değerlendirmek doğru olmasa gerektir. Zira onlar bir imtiha-  Sare  ve Hz. Hacer   arasındaki olaylardan dolayı  sıkıntılar
 na tabi tutulup onu kazandıktan sonra peygamber olmamış-  yaşamış, ailesinin bir kısmını Mekke gibi uzak bir yere götür-
 lardır. Ancak bir hikmetin sonucu olarak peygamber olmadan   mek zorunda kalmıştır. İnsan sağlığı bakımından hiç uygun
 öncede çeşitli şekillerde denenmişlerdir. Bu denemelerin en   olmayan bir yere eşi ve süt emen oğlunu bırakmış ve yıllardır
 önemlisi onların peygamber olmadan önce içinde yaşadıkla-  evlat hasreti yaşamış olmasına rağmen oğlu Hz. İsmail’i kur-
 rı toplumun batıl inanç ve ahlak dışı uygulamalarına bulaş-  ban etmekle imtihan edilmiştir.
 mamış olmalarıdır. Diğer fiziki/maddi imtihanların yanında
             Kur’an-ı Kerim’deki örneklerden hareketle Hz. İbrahim’in ya-
 onlar bu manevi kazanımları bilebildiğimiz kadarıyla Allah’ın
             şadığı olayları, sıradan bir insanın tahammül sınırlarını zor-
 yardımıyla başarmıştır. Bunun en güzel örneğini Hz. Yusuf’un
 hayatında görmek mümkündür. Kur’an-ı Kerim’de bu husus   200 Sare: Tubil b. Nahur’un kızıdır. Bazı tarihi kaynaklar, onun babasının Hz.
 şöyle ifade edilmektedir: “Yine de ben kendimi bütünüyle te-  İbrahim’in kardeşi Haran b. Nahur olduğunu ve o zaman da kardeş kızıyla
                nikâhlanmasının caiz olduğunu iddia ederler. Şûra suresinde: “Dini ayakta
 mize çıkarmaya çalışmıyorum.  Çünkü Rabb’imin acıyıp esirge-  tutun ve onda ayrılığa düşmeyin diye Nuh’a tavsiye ettiğini, sana vahyettiği-
 diği kimseler hariç, insanın kendi benliği onu kötülüğe sürük-  mizi, İbrahim’e, Musa’ya ve İsa’ya tavsiye ettiğimizi Allah size de din kıldı…”
 leyebilir. Gerçekten de benim Rabb’im çok acıyıp esirgeyen, çok   (Şûra, 42/13) şeklinde yer alan ayeti kerime kardeş kızıyla nikâhın Hz.
                Nuh zamanından beri haram olduğunu bildirmektedir. Bazılarının Hz. Sa-
 bağışlayandır.” 199  re’yi Hz. İbrahim’in kardeşinin kızı şeklinde iddia etmeleri Hz. İbrahim’in
                de kardeşinin adının Hârân olmasındandır. Bu Haran-ı Asgar, Sare’nin ba-
                bası ise Haran-ı Ekber’dir. (Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 6/519-520.
 197  Yazır, s. 1/498.
             201 Hacer: Nil nehrinin kenarında Kıptı meliklerinden asil bir ailenin kızıdır.
 198  İbn Kesir, Tefsir, s. 2/529; Yazır, s. 1/491.  Devrin kralı tarafından Hz. Sare’ye verilmiştir.  Sahihi Buhari Muhtasarı, s.
 199  Yusuf, 12/53.  6/520-521.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82