Page 75 - Hz_ibrahim
P. 75

72  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  73



 190
 “…Ben seni insanlara önder yapacağım…” ifadesiyle Cenab-ı   sadakat ve teslimiyet sonrası bütün bu imtihanlardan başa-
 Hakk onu peygamber olarak görevlendireceğini bildirmiş fa-  rıyla  çıkmıştır.  Hatta  İbn  Abbas’tan  nakledilen  bir  rivayete
 kat bu görevin birtakım denemelerden sonra olacağını hatır-  göre Hz. İbrahim, bu İslam dinî geleneğinde imtihan edilip de
                                                                 192
 latmıştır. Hz. İbrahim kendinden önceki diğer peygamberler   hepsini tam olarak başaran tek kişi olarak gösterilmiştir.
 gibi, önce çeşitli şekillerde imtihana tabi tutulmuştur. Bakara
 suresinin 2/124. ayeti kerimesinde Cenab-ı Allah, “Hani, İb-  Hz. İbrahim’in imtihanının peygamber olarak görevlendiril-
 rahim’i Rabbi birtakım kelimelerle imtihan etmişti de o bunla-  mesinden önce mi yoksa sonra mı olduğu konusunda çeşitli
             görüşler açıklanmıştır. Razi’nin Kâdı’dan naklettiği bilgilere
 rı tamamlamıştı…” şeklinde buyurarak onun imtihanlara tabi
             göre Hz. İbrahim’in imtihanı onun peygamber olarak görev-
 tutulduğunu ve bu imtihanlarda başarılı olduğunu belirtmiş-
             lendirmesinden  öncedir.  Sebebin  neticeden  önce  geleceği
 tir.
             kuralına  ve  aklın  prensiplerine  göre,  onun  imtihan  olması,
 Hz. İbrahim’in tabi tutulduğu imtihan ile ilgili olarak şunlar   imam  olmasının  sebebidir.  Yüce  Allah  Hz.  İbrahim’i  büyük
 söylenmektedir:  sorumluluklarla imtihan etmiş, o bu imtihanı kazanınca onu

 1.  Atalarının taptıkları putlara tapmamıştır.   nübüvvet  ve  risaletle  görevlendirmiştir.  Buna  karşılık  Hz.
             İbrahim’in sorumluluklarının vahiy ile kendisine bildirildiği
 2.  Kavmi gibi ona itaat etmediği için Nemrud tarafın-
             ve bundan sonra onun imtihan edildiğini savunanlar olmuş-
 dan ateşe atılmıştır.
                193
             tur.  İmtihan olgusunu insan hayatının vazgeçilmezi olarak
 3.  Allah adına vatanını terk ederek başka yerlere hicret   kabul etmemiz hâlinde  Hz. İbrahim’in de imtihana tabi tu-
                                  194
 etmiştir.   tulmuş olması gayet normaldir.
 4.  Malıyla canıyla denenmiştir.  Hz. İbrahim, içinde yaşadığı toplumun etkisine kapılmadan,
 5.  Eşleriyle denenmiştir.  onlar gibi batıl inanışlara düşmeden, saf fıtratının telkinleri-
             ne kulak vermiş ve bunun üzerine Allah “Ant olsun ki biz onu
 6.  İlerlemiş yaşına rağmen çocuk sahibi olamamıştır.
                                                                   195
             dünyada  (elçi)  seçtik,  şüphesiz  o  ahirette  de  iyilerdendir.”
 7.  Gördüğü bir rüya üzerine hiç tereddüt etmeden oğlu-  buyurmuştur. Cenab-ı Allah, İbrahim’e “Müslüman ol.” demiş,
 nu kurban etmek istemiştir.   o da “Âlemlerin Rabb’ine teslim oldum.”  diyerek bu davete
                                                 196
 8.  İbadet ve temizliğe dikkat etmiş, Allah’ın kendisine   icabet etmiştir. Hamdi Yazır bu ayetin tefsirini yaparken şöy-
             le demektedir: “Yemin olsun ki biz İbrahim’i dünyada seçtik,
 yüklediği emir ve yasakları eksiksiz yerine getirmiş-
 191
 tir.        temizledik, terbiye edip kendimize dost edindik, büyük imam-
             lığa, peygamberliğe seçtik. Şüphesiz o ahirette de salihlerden
 Kur’an-ı Kerim’de detaylı bir şekilde nakledilen bu imtihan
 şekillerinin çok ağır şartlar içerdiği ve beşer takatini zorladı-  192  İbn, Kesir, Tefsir, s. 2/530.
 ğı anlaşılmaktadır. Bütün bunlara rağmen o, gösterdiği sabır,   193  Razi, Tefsir, s. 3/419.
             194  bk. Bakara, 2/155; Mülk, 67/2.
 190  Bakara, 2/124.  195  Bakara, 2/130.
 191  Razi, s. 3/410;  İbn Kesir, s. 2/528-533.  196  Bakara, 2/131.
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80