Page 102 - Hz_ibrahim
P. 102

100  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  101



           ve gökleri yaratan olduğunu ve kendisinin de bizzat buna ina-                 Bayram gönü gelince Âzer, oğlunu yanına alarak putların bu-
                                          272
           nanlardan olduğunu bildirmiştir.  Fakat onun bu iyi niyetli                   lunduğu yere götürmüş, orada putlara secde ederek kendince
           uyarı ve nasihatleri sonuç vermemiş, onlar alışkanlıklarını ve                tapınmış, putların önüne bereketlensin diye sonradan yemek
                                                                                                                    277
           geleneklerini kararlı bir şekilde sürdürmüştür. Nihayet Hz. İb-               üzere yiyecekler bırakmıştır.
           rahim, onların putlarına bir oyun oynamak ve kavmini cevap-
                                                                                         Hz. İbrahim, putların Tanrı olmadıklarını göstermek ve on-
                                                                 273
           sız bırakacak bir delille karşı karşıya bırakmak istemiştir.
                                                                                         lara tapanları uyarmak için düşündüğü planı derhal devreye
           O, uzun bir süre yapacağı işlerle ilgili bir zihnî planlama ile               sokmuştur. Putların kendilerini korumaktan bile aciz olduk-
           meşgul olmuştur. Onları ikna için farklı bir metot denemeye                   larını göstermek için onlara bir tuzak kurmayı ve bu emelini
           karar vermiş veya bu konuda kendisine vahyedilecek emirle-                    gerçekleştirmek için de bayram yerine gitmeyerek insanlar-
           ri beklemiştir. Nihayet Hz. İbrahim, putları kırma konusun-                   dan  geride  kalmayı  istemiştir.   278   Hz.  İbrahim,  yaptığı  plan-
           daki ilahi emir geldikten sonra fırsat kollamaya başlamıştır.                 lamaya  göre  bu  amacına  ulaşabilmek  için  bir  mazeret  ileri
                                                                                         sürmesi bayram şenliklerine katılmaması gerekmiştir. Bunun
           Hz.  İbrahim’in  yaşadığı  toplumda,  “Nevruz  Bayramı”  kutla-
                                                                                         için o, dönemin en etkili caydırıcı tehdit unsurlarından olan
           maları millî bir gelenek ve bayram havasında kutlanırdı. On-
                                                                                         ve veba olarak ifade edilen bulaşıcı hastalıktan yararlanmak
           lar bu hazırlıklara “Nevruziye” adını verirlerdi.  Onun kavmi,
                                                                                         yoluna gitmiştir. Kavmi bayram yerine giderken Hz. İbrahim,
           âdetleri ve inançları gereği bu bayramı kutlamak ve şenlikle-
                                                                                         toplumun değer yargılarına uygun olarak önce yıldızlara bak-
           re katılmak için çok önceden hazırlıklar yapar, hastalar hariç
                                                                                         mış, “Ben hastayım.” diyerek hasta/rahatsız olduğunu bahane
           herkes yaşadıkları şehrin dışına çıkar, şehri boşaltır, bayram
                                                                                         ederek özür beyan etmiş, putları kırmak için onların olduğu
                                                             274
           yerine giderler ve orada geceli gündüzlü eğlenirlerdi.  Bay-
                                                                                         yerde kalarak, gerçek niyetini gizlemiş ve putlardan onlara
           ram günleri orada kesmek üzere kurbanlar, yemekler, içecek-
                                                                                         bir  fayda  gelmeyeceğini  göstermek  istemiştir.  Onun  yıldız-
           ler, meyveler hazırlarlar, ibadethanelerindeki putların önüne
                                                                                         lara bakarak söylediği bu söz, oradakilerde ciddi biri endişe
           de  onlardan  ikram  ederlerdi.  Bayram  yerinde  şenlikler  ya-
                                                                                         yaratmış,  niyetini  bilemedikleri  için  onun  gerçekten  hasta
           parlar, güler oynarlar, şenlikler bitince mabetlerine dönerek
                                                                                                           279
                                                                                         olduğuna inanmış,  bilinen bir bulaşıcı hastalık korkusuyla
           bereketlensin diye putların önüne bıraktıkları yemeklerden
                                                                                                                        280
                                                                                         yanından çabucak uzaklaşmıştır.  Böylece Hz. İbrahim, put-
                   275
           yerlerdi.  Rivayete göre; Hz. İbrahim ve kavmi arasında put-
                                                                                         larla ilgili asıl amacını ve Allah’ın dinini insanlara farklı bir
           larla ilgili tartışmaların yaşandığı günlere tesadüf eden böyle
                                                                                         yoldan anlatma niyet ve gayesini gizlemiş, putların kırılması
           bir bayram gününde, çevre ülkelerden gelen devlet adamla-
                                                                                         için uygun bir fırsat yakalamıştır.
           rıyla birlikte devrin zalim kralı Nemrud’un da hazır buluna-
                                                                 276
           cağı bu törenlere, babası oğlunun da katılmasını istemiştir.                  Kur’an-ı  Kerim’de  Hz.  İbrahim’in  kavmi  ile  birlikte  bayram
                                                                                                                                       281
                                                                                         yerine gitmemek için açık olarak “Ben hastayım.”  ifadesini
           272  Enbiya, 21/56.
           273  Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 7/89.                                        277  Ebussuud, s. 6/47; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/153.
           274  Razi, Tefsir, s. 16/162; Vani, s. 118.                                   278  Razi, Tefsir, s. 18/616.
           275  İbn Kesir, Kısas, 1/123 Mehmed Vehbi, 12/4727; Sahihi Buhari Muhtasarı,   279  İbn Kesir, Tefsir, s. 12/6808; Şihava, s. 2/131; Vani, s. 118.
              7/89; Şihava, 2/131; Mahmud, 124-124.                                      280  Saffat, 37/89-90; Nergis. S. 17.
           276  İbn Kesir, Kısas, s. 1/123; Vani, s. 118.                                281  Saffat, 37/89.
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107