Page 103 - Hz_ibrahim
P. 103

100  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  101



 ve gökleri yaratan olduğunu ve kendisinin de bizzat buna ina-  Bayram gönü gelince Âzer, oğlunu yanına alarak putların bu-
 272
 nanlardan olduğunu bildirmiştir.  Fakat onun bu iyi niyetli   lunduğu yere götürmüş, orada putlara secde ederek kendince
 uyarı ve nasihatleri sonuç vermemiş, onlar alışkanlıklarını ve   tapınmış, putların önüne bereketlensin diye sonradan yemek
                                       277
 geleneklerini kararlı bir şekilde sürdürmüştür. Nihayet Hz. İb-  üzere yiyecekler bırakmıştır.
 rahim, onların putlarına bir oyun oynamak ve kavmini cevap-
             Hz. İbrahim, putların Tanrı olmadıklarını göstermek ve on-
 273
 sız bırakacak bir delille karşı karşıya bırakmak istemiştir.
             lara tapanları uyarmak için düşündüğü planı derhal devreye
 O, uzun bir süre yapacağı işlerle ilgili bir zihnî planlama ile   sokmuştur. Putların kendilerini korumaktan bile aciz olduk-
 meşgul olmuştur. Onları ikna için farklı bir metot denemeye   larını göstermek için onlara bir tuzak kurmayı ve bu emelini
 karar vermiş veya bu konuda kendisine vahyedilecek emirle-  gerçekleştirmek için de bayram yerine gitmeyerek insanlar-
 ri beklemiştir. Nihayet Hz. İbrahim, putları kırma konusun-  dan  geride  kalmayı  istemiştir.   278   Hz.  İbrahim,  yaptığı  plan-
 daki ilahi emir geldikten sonra fırsat kollamaya başlamıştır.  lamaya  göre  bu  amacına  ulaşabilmek  için  bir  mazeret  ileri
             sürmesi bayram şenliklerine katılmaması gerekmiştir. Bunun
 Hz.  İbrahim’in  yaşadığı  toplumda,  “Nevruz  Bayramı”  kutla-
             için o, dönemin en etkili caydırıcı tehdit unsurlarından olan
 maları millî bir gelenek ve bayram havasında kutlanırdı. On-
             ve veba olarak ifade edilen bulaşıcı hastalıktan yararlanmak
 lar bu hazırlıklara “Nevruziye” adını verirlerdi.  Onun kavmi,
             yoluna gitmiştir. Kavmi bayram yerine giderken Hz. İbrahim,
 âdetleri ve inançları gereği bu bayramı kutlamak ve şenlikle-
             toplumun değer yargılarına uygun olarak önce yıldızlara bak-
 re katılmak için çok önceden hazırlıklar yapar, hastalar hariç
             mış, “Ben hastayım.” diyerek hasta/rahatsız olduğunu bahane
 herkes yaşadıkları şehrin dışına çıkar, şehri boşaltır, bayram
             ederek özür beyan etmiş, putları kırmak için onların olduğu
 274
 yerine giderler ve orada geceli gündüzlü eğlenirlerdi.  Bay-
             yerde kalarak, gerçek niyetini gizlemiş ve putlardan onlara
 ram günleri orada kesmek üzere kurbanlar, yemekler, içecek-
             bir  fayda  gelmeyeceğini  göstermek  istemiştir.  Onun  yıldız-
 ler, meyveler hazırlarlar, ibadethanelerindeki putların önüne
             lara bakarak söylediği bu söz, oradakilerde ciddi biri endişe
 de  onlardan  ikram  ederlerdi.  Bayram  yerinde  şenlikler  ya-
             yaratmış,  niyetini  bilemedikleri  için  onun  gerçekten  hasta
 parlar, güler oynarlar, şenlikler bitince mabetlerine dönerek
                              279
             olduğuna inanmış,  bilinen bir bulaşıcı hastalık korkusuyla
 bereketlensin diye putların önüne bıraktıkları yemeklerden
                                           280
             yanından çabucak uzaklaşmıştır.  Böylece Hz. İbrahim, put-
 275
 yerlerdi.  Rivayete göre; Hz. İbrahim ve kavmi arasında put-
             larla ilgili asıl amacını ve Allah’ın dinini insanlara farklı bir
 larla ilgili tartışmaların yaşandığı günlere tesadüf eden böyle
             yoldan anlatma niyet ve gayesini gizlemiş, putların kırılması
 bir bayram gününde, çevre ülkelerden gelen devlet adamla-
             için uygun bir fırsat yakalamıştır.
 rıyla birlikte devrin zalim kralı Nemrud’un da hazır buluna-
 276
 cağı bu törenlere, babası oğlunun da katılmasını istemiştir.    Kur’an-ı  Kerim’de  Hz.  İbrahim’in  kavmi  ile  birlikte  bayram
                                                           281
             yerine gitmemek için açık olarak “Ben hastayım.”  ifadesini
 272  Enbiya, 21/56.
 273  Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 7/89.  277  Ebussuud, s. 6/47; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/153.
 274  Razi, Tefsir, s. 16/162; Vani, s. 118.  278  Razi, Tefsir, s. 18/616.
 275  İbn Kesir, Kısas, 1/123 Mehmed Vehbi, 12/4727; Sahihi Buhari Muhtasarı,   279  İbn Kesir, Tefsir, s. 12/6808; Şihava, s. 2/131; Vani, s. 118.
 7/89; Şihava, 2/131; Mahmud, 124-124.  280  Saffat, 37/89-90; Nergis. S. 17.
 276  İbn Kesir, Kısas, s. 1/123; Vani, s. 118.  281  Saffat, 37/89.
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108