Page 514 - hz_musa
P. 514
Hz. MUSA 513
onun kurban edilebileceğini tasavvur edememişler. Bu durum,
aynı zamanda sığırın kesilme emrinin onlar henüz Mısır’dan
çıkmadan ve Hz. Musa’nın peygamber olarak gönderilmesinin
ilk yıllarına tesadüf ettiğini akla getirmektedir. O dönemde
böyle bir uygulamaya mahal olmayacağı cihetle onlar Hz. Mu-
sa’nın verdiği emre karşılık, “Bizimle alay mı ediyorsun?” diye
karşılık vermişlerdir. 1951
Birbirinden kısmen farklı rivayetlere göre İsrailoğulları ara-
sında çok zengin, yaşlı, tek çocuğu olan bir adam vardı. Kar-
deşinin çocukları, bu yaşlı adamın mirasını paylaşmak için
onu ya da oğlunu öldürmek istiyorlardı. Onlardan birisi (kar-
deşinin oğlu) gece karanlığında onu öldürüp bir yere/şehrin
girişine, hatta rivayete göre bu olayla ilişkisi olmayan masum
birisinin kapısının önüne atar. Sabah olunca o adama suç is-
nat eder. İnsanlar cinayet ve diyetle ilgili konularda tartış-
maya ve birbirine husumet beslemeye, olay da toplumsal bir
krize dönmeye başlar. Bunun üzerine birileri niçin birbirinize
düşmanca davranır da Allah’ın peygamberine gitmezsiniz der.
Katil, cinayetin aydınlatılması için Hz. Musa’ya şikâyet eder.
Bunun üzerine Hz. Musa, “Allah aşkına! Şu öldürülen kişi hak-
kında kimde bilgi varsa, bize bildirsin!” diye bir genelge çıkar-
tır. Fakat onun bu isteğine hiç kimseden olumlu bir cevap gel-
mez. Şikâyetçi olan taraf, onun bu hususu Rabb’inden sorup
öğrenmesini ister. Hz. Musa da Cenab-ı Allah’tan bunu sorar.
Ona “Allah sizin bir sığır kesmenizi emrediyor.” buyurur. Bunun
üzerine onlar “Sen bizimle alay mı ediyorsun?” derler. Fakat
sonradan onun nasıl bir sığır olacağını öğrenmek isterler. 1952
Cenab-ı Allah katili göstermesi amacıyla ölünün diriltilme-
sini murat etmiş, bunun için bir hayvanın kesilmesini vesile
kılmıştır. Böylece öldürülenin hayata dönmesi için hayvanın
1951 Yazır, s. 1/381-282.
1952 Zemahşerî, s. 1/402; İbn Kesîr, Tefsir, s. 2/376-380, Kasas, s. 338; Razî,
Tefsir, s. 3/73-74; Yazır, s. 1/386; Hicazi, s. 1/59; Köksal, Peygamberler
Tarihi, 2/83.