Page 514 - hz_musa
P. 514

Hz. MUSA  513



           onun kurban edilebileceğini tasavvur edememişler. Bu durum,
           aynı zamanda sığırın kesilme emrinin onlar henüz Mısır’dan
           çıkmadan ve Hz. Musa’nın peygamber olarak gönderilmesinin
           ilk  yıllarına  tesadüf  ettiğini  akla  getirmektedir.  O  dönemde
           böyle bir uygulamaya mahal olmayacağı cihetle onlar Hz. Mu-
           sa’nın verdiği emre karşılık, “Bizimle alay mı ediyorsun?” diye
           karşılık vermişlerdir. 1951
           Birbirinden kısmen farklı rivayetlere göre İsrailoğulları ara-
           sında çok zengin, yaşlı, tek çocuğu olan bir adam vardı. Kar-
           deşinin  çocukları,  bu  yaşlı  adamın  mirasını  paylaşmak  için
           onu ya da oğlunu öldürmek istiyorlardı. Onlardan birisi (kar-
           deşinin oğlu) gece karanlığında onu öldürüp bir yere/şehrin
           girişine, hatta rivayete göre bu olayla ilişkisi olmayan masum
           birisinin kapısının önüne atar. Sabah olunca o adama suç is-
           nat  eder.  İnsanlar  cinayet  ve  diyetle  ilgili  konularda  tartış-
           maya ve birbirine husumet beslemeye, olay da toplumsal bir
           krize dönmeye başlar. Bunun üzerine birileri niçin birbirinize
           düşmanca davranır da Allah’ın peygamberine gitmezsiniz der.
           Katil, cinayetin aydınlatılması için Hz. Musa’ya şikâyet eder.
           Bunun üzerine Hz. Musa, “Allah aşkına! Şu öldürülen kişi hak-

           kında kimde bilgi varsa, bize bildirsin!” diye bir genelge çıkar-
           tır. Fakat onun bu isteğine hiç kimseden olumlu bir cevap gel-
           mez. Şikâyetçi olan taraf, onun bu hususu Rabb’inden sorup
           öğrenmesini ister. Hz. Musa da Cenab-ı Allah’tan bunu sorar.
           Ona “Allah sizin bir sığır kesmenizi emrediyor.” buyurur. Bunun
           üzerine onlar “Sen bizimle alay mı ediyorsun?” derler. Fakat
           sonradan onun nasıl bir sığır olacağını öğrenmek isterler. 1952

           Cenab-ı  Allah  katili  göstermesi  amacıyla  ölünün  diriltilme-
           sini murat etmiş, bunun için bir hayvanın kesilmesini vesile
           kılmıştır. Böylece öldürülenin hayata dönmesi için hayvanın

           1951   Yazır, s. 1/381-282.
           1952   Zemahşerî, s. 1/402; İbn Kesîr, Tefsir, s. 2/376-380, Kasas, s. 338; Razî,
               Tefsir, s. 3/73-74; Yazır, s. 1/386; Hicazi, s. 1/59; Köksal, Peygamberler
               Tarihi, 2/83.
   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519