Page 509 - hz_musa
P. 509

508  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           mek istedim. Çünkü ileride, gördüğü her sağlam gemiye el ko-
           yan bir hükümdar vardı.”

           “Öldürdüğüm çocuğa gelince: Onun ana babası inanmış kimse-
           lerdi. Bu çocuğun ileride ana babasını küfür ve isyana sürüklen-
           mesinden endişe ettik.”

           “Böylece Rablerinin onlara, bu çocuğun yerine ahlakça ondan
           daha iyi, sevgi ve şefkat bakımından kendilerine daha yakın bir
           evlat vermesini diledik.”
           “Gelelim onarıp doğrulttuğumuz duvara: Bu duvar, şehirde otu-
           ran iki öksüz çocuğa aitti. Duvarın altında onlara ait bir defi-
           ne vardı. Babaları da iyi bir insandı. Rabbin onların ergenlik
           çağına gelmelerini ve bir lütuf olarak bu defineyi (zamanı gel-
           diğinde) bulup çıkarmalarını istedi. Dolayısıyla bütün bunları
           ben kendiliğimden yapmış değilim. İşte senin katlanamadığın
           işlerin iç yüzü bunlardır.” 1938



           Hz. Musa ve Hızır Kıssasından Alınacak Ders

           Dikkat edilecek olursa Hızır’ın yapmış olduğu üç fiil de şer’an
           caiz değildir. Ancak Hızır, olayların arkası hakkında bilgi sahi-
           bi olduğu için bunları yapmıştır. Onun bildiklerini bilmediği
           için Hz. Musa ona tepki göstermiştir. 1939

           Hz. Musa ve Hızır iki ayrı örnek/prototip olup, bu kıssa eğiten
           ve eğitilenler için çok önemli ölçütler vermektedir. Arkadaş-
           lığın, öğrenciliğin ve öğretmenliğin edeplerini öğretmektedir.
           Bu ölçü ilme ve ilim ehline saygıyı içerirken, ilim adına öğre-
           tilenlerdeki yanlışlara veya yanlış anlamalara kayıtsız kalma-
           mayı,  doğru  bildiği  hususlarda  tepki  koymayı  öğütlemekte-
           dir. Ayrıca bilinmelidir ki herkesin her şeyi bilmesi mümkün
           değildir. Bunun anlamı herkesin bir başkasından öğreneceği
           şeyler de vardır.
           1938   Kehf, 18/60-82.
           1939   Havva, s. 8/387.
   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514