Page 60 - Hz_ibrahim
P. 60

58  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  59



           Bu örnekleme ile Hz. İbrahim, zamanında geçerli olan ve Al-
           lah inancı yerine kullanılan bütün şirk unsurlarından, insan-
                                                                                         ÖLÜLERİN DİRİLTİLMESİ MESELESİ
           lara, putlara, meleklere ve yıldızlara tapmaktan uzak kalmış,
           aklını başına aldığı ilk yıllardan itibaren Babil’de yaşadığı sü-             İnsanlar “ilme’l-yakîn”, “ayne’l-yakîn” ve “hakka’l-yakîn” diye
           rece ve Şam taraflarına göç ettiği zaman bile insanları tevhit                tabir  edilen  çeşitli  şekillerde  bilgi  sahibi  olabilmektedir.  İl-
                                 134
           inancına davet etmiştir.                                                      me’l-yakîn,  öğrenerek ve düşünerek kesin bilgiye ulaşmak
           “Böylece biz kesin iman edenlerden olması için İbrahim’e gök-                 şeklidir.  Hz.  İbrahim  ile  Nemrud  arasındaki  tartışmada  bu
                                                                                         yöntem gösterilmiştir. İnanma ile şahit olma, ikisi birbirinden
                                                  135
           lerin  ve  yerin  melekûtunu  gösteriyorduk.”   Ayeti  kerimede
                                                                                         farklı şeyler olması sebebiyle görerek ve duyu organlarıyla
           Cenab-ı Allah’ın izzet ve hükümranlığı, ön plana çıkartılmak-
                                                                                         hissederek  ayne’l-yakîn  denilen  bilgiye  ulaşılabilmektedir.
           ta, bunu anlamakta güçlük çeken ve inkâra yeltenenlerin içi-
                                                                                         Hezekiyel ve Üzeyir’le ilgili olayda bu yol öğretilmiştir. Yapa-
                                                                 136
           ne düştükleri basitlik ve âcizliklere dikkat çekilmektedir.
                                                                                         rak,  yaşayarak,  deneyerek,  olgunlaşarak  hakka’l-yakîn  bilgi
           Hz. İbrahim’e göklerde ve yerde Cenab-ı Allah’ın mülkiyet ve
                                                                                         elde edilebilmektedir. Hz. İbrahim’in öldürüp parçaladığı, et-
           tasarrufu  altında  bulunan  şeylerin  mahiyetlerinin,  hakikat-
                                                                                         raftaki dağlara dağıttığı, sonra çağırınca dirilip gelen kuşlar
           lerinin açık açık gösterilmesi, bunların Yüce Allah’tan başka
                                                                                         olayı hakka’l-yakîn yoluyla kesin bilgiye ve inanca ulaşma ör-
           yaratıcısı ve yöneticisi olmadığı hususunda onun bilgilendi-
                                                                                                                                137
                                                                                         neği olarak Kur’an-ı Kerim’de yer almıştır.
           rilmesi ve kuşkusuz bir iman seviyesine çıkması için yapıldı-
           ğı belirtilmektedir. Bu yüzdedir ki Hz. İbrahim başta babası                  Bu bilgilenme şekilleri aynı zamanda ilahi hidayetin bir tü-
           olmak üzere bütün kavminin dalalette olduğunu görmüş ve                       rüdür. Hz. İbrahim, insanların en sağlam iman sahiplerinden
           onları uyarma ihtiyacı hissetmiştir.                                          birisi olmakla birlikte, onların en çok merak ettiği bir konu-
                                                                                         yu daha anlaşılır hâle getirmek amacıyla, ölülerin diriltilmesi
                                                                                         meselesini öğrenmek istemiştir.
                                                                                         Öncelikle Hz. İbrahim bir peygamberdir ve insanlara verdiği
                                                                                         bilgilerin hem doğru hem de eksiksiz olması gerekmektedir.
                                                                                         Hâlbuki Kur’an-ı Kerim’de yer alan ölülerin diriltilmesi me-
                                                                                         selesinde ifade buyrulan hususlarda onun bazı kuşkuları var-
                                                                                                                              138
                                                                                         mış gibi bir durum ortayla çıkmaktadır.
                                                                                         Kıyamet, ahiret, yeniden dirilmek gibi gayba ait konuların so-
                                                                                         mut hâle getirilerek insanlara aktarılmasının birtakım güç-
                                                                                         lükleri vardır. Zira insanın yetenek ve bilgi kapasitesi, bütün
                                                                                         gaybî konularda olduğu gibi ölülerin yeniden diriltilmesi ola-
           134  Mahmud, s. 144.
           135  En’am, 6/75.                                                             137  Kur’an Yolu, s. 1/412-413.
           136  Kur’an Yolu, s. 2/430.                                                   138  Bakara, 2/260.
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65