Page 60 - Hz_ibrahim
P. 60
58 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 59
Bu örnekleme ile Hz. İbrahim, zamanında geçerli olan ve Al-
lah inancı yerine kullanılan bütün şirk unsurlarından, insan-
ÖLÜLERİN DİRİLTİLMESİ MESELESİ
lara, putlara, meleklere ve yıldızlara tapmaktan uzak kalmış,
aklını başına aldığı ilk yıllardan itibaren Babil’de yaşadığı sü- İnsanlar “ilme’l-yakîn”, “ayne’l-yakîn” ve “hakka’l-yakîn” diye
rece ve Şam taraflarına göç ettiği zaman bile insanları tevhit tabir edilen çeşitli şekillerde bilgi sahibi olabilmektedir. İl-
134
inancına davet etmiştir. me’l-yakîn, öğrenerek ve düşünerek kesin bilgiye ulaşmak
“Böylece biz kesin iman edenlerden olması için İbrahim’e gök- şeklidir. Hz. İbrahim ile Nemrud arasındaki tartışmada bu
yöntem gösterilmiştir. İnanma ile şahit olma, ikisi birbirinden
135
lerin ve yerin melekûtunu gösteriyorduk.” Ayeti kerimede
farklı şeyler olması sebebiyle görerek ve duyu organlarıyla
Cenab-ı Allah’ın izzet ve hükümranlığı, ön plana çıkartılmak-
hissederek ayne’l-yakîn denilen bilgiye ulaşılabilmektedir.
ta, bunu anlamakta güçlük çeken ve inkâra yeltenenlerin içi-
Hezekiyel ve Üzeyir’le ilgili olayda bu yol öğretilmiştir. Yapa-
136
ne düştükleri basitlik ve âcizliklere dikkat çekilmektedir.
rak, yaşayarak, deneyerek, olgunlaşarak hakka’l-yakîn bilgi
Hz. İbrahim’e göklerde ve yerde Cenab-ı Allah’ın mülkiyet ve
elde edilebilmektedir. Hz. İbrahim’in öldürüp parçaladığı, et-
tasarrufu altında bulunan şeylerin mahiyetlerinin, hakikat-
raftaki dağlara dağıttığı, sonra çağırınca dirilip gelen kuşlar
lerinin açık açık gösterilmesi, bunların Yüce Allah’tan başka
olayı hakka’l-yakîn yoluyla kesin bilgiye ve inanca ulaşma ör-
yaratıcısı ve yöneticisi olmadığı hususunda onun bilgilendi-
137
neği olarak Kur’an-ı Kerim’de yer almıştır.
rilmesi ve kuşkusuz bir iman seviyesine çıkması için yapıldı-
ğı belirtilmektedir. Bu yüzdedir ki Hz. İbrahim başta babası Bu bilgilenme şekilleri aynı zamanda ilahi hidayetin bir tü-
olmak üzere bütün kavminin dalalette olduğunu görmüş ve rüdür. Hz. İbrahim, insanların en sağlam iman sahiplerinden
onları uyarma ihtiyacı hissetmiştir. birisi olmakla birlikte, onların en çok merak ettiği bir konu-
yu daha anlaşılır hâle getirmek amacıyla, ölülerin diriltilmesi
meselesini öğrenmek istemiştir.
Öncelikle Hz. İbrahim bir peygamberdir ve insanlara verdiği
bilgilerin hem doğru hem de eksiksiz olması gerekmektedir.
Hâlbuki Kur’an-ı Kerim’de yer alan ölülerin diriltilmesi me-
selesinde ifade buyrulan hususlarda onun bazı kuşkuları var-
138
mış gibi bir durum ortayla çıkmaktadır.
Kıyamet, ahiret, yeniden dirilmek gibi gayba ait konuların so-
mut hâle getirilerek insanlara aktarılmasının birtakım güç-
lükleri vardır. Zira insanın yetenek ve bilgi kapasitesi, bütün
gaybî konularda olduğu gibi ölülerin yeniden diriltilmesi ola-
134 Mahmud, s. 144.
135 En’am, 6/75. 137 Kur’an Yolu, s. 1/412-413.
136 Kur’an Yolu, s. 2/430. 138 Bakara, 2/260.