Page 62 - Hz_ibrahim
P. 62

60  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  61



           yını da kavramaya elverişli değildir. Dolayısıyla Hz. İbrahim’in              Kur’an-ı  Kerim’de  çeşitli  vesilelerle  Cenab-ı  Allah,  pek  çok
           anlattığı hususlarda önce kendisi tatmin olmalı ve sonra da                   hikmetin açığa çıkması ve anlaşılabilmesi için Hz. İbrahim’i
           başkalarının inanmasını istemelidir. Bunun bir başka sebebi                   insanlığa örnek olarak takdim etmiştir. Bu örneklerden biri-
           de muhatap kitlenin yani sıradan insanların bu hususu iyi id-                 si de ölülerin yeniden diriltilmesi hadisesidir. Olayın hikmet
           rak edebilmeleri için Hz. İbrahim’in şahsında yapılan bir gör-                boyutundan ziyade fiziki tarafına çözüm arayışında bulunan
           sel bilgilendirme olsa gerektir. O, pek çok ihtimal yanında bu                Hasan el-Basri, Dahhâk, Katâde, Atâ ve İbn Cüreyc gibi âlim-
           isteğiyle akıl ve duyularla elde ettiği kazanımları bir de tec-               lerden nakledildiğine göre İbrahim’i (as) bu konuda düşün-
                                                                                         meye sevk eden hadise, onun deniz kenarında gördüğü bir
           rübe ile somutlaştırmak amacıyla ölülerin nasıl diriltileceğini
                                                                                         hayvan cesedi olmuştur. O, denizin yükseldiği zaman dalga ile
           görmek istemiş de olabilir.
                                                                                         gelen deniz canlıları ve balıkların, dalga geçtikten sonra da
           Hz.  İbrahim,  Allah’ın  ölüleri  diriltme  kudretine  sahip  oldu-
                                                                                         karada yaşayan leş yiyen yırtıcı hayvanlar ve kuşların bu leş-
           ğunu bilimsel/teorik olarak biliyor, onun nasıl gerçekleştiği-                ten yediğini görmüştür. Dolayısıyla o, leşin her bir parçasının
           ni gözleriyle de görmek istiyordu. Kur’an-ı Kerim’de verilen                  ayrı bir hayvanın midesine gitmesi sonucu, bunların yeniden
           bilgilerden  anlaşıldığı  kadarıyla  ilim  insanları,  bu  konuda             dirilme esnasında nasıl bir araya geleceği konusunda hayrete
           Hz. İbrahim’in şüphesi olduğu veya konuyu zorlaştırmak için                   düşmüştür. Yırtıcı hayvanlar tarafından parçalanan bu hay-
           Cenab-ı Allah’tan böyle bir istekte bulunmadığını, aksine bu                  van cesedi üzerine: “Şüphesiz Rab, bunu bile yırtıcı hayvan-
           şekilde ilme’l-yakînden ayne’l-yakîne yükselmek amacıyla bu                   ların kursaklarından toparlayıp bir araya getirecek, sonra da
           soruyu sorduğunu söylemiştir. Onlar, Hz. İbrahim’in imanıyla                  yeniden diriltecek kudrete sahip olmalı.” şeklinde düşünmeye
           bildiklerini, gözleriyle de görmek istediğini, zaten “İnanmıyor               başlamıştır. Bir başka rivayete göre ise: Nemrud ile mücade-

           musun?” sorusuna olumlu cevap vermesinden de bunun anla-                      lesinde “Benim Rabb’im yaşatır ve öldürür” dediğinde Nem-
                              139
           şıldığını belirtmiştir.                                                       rud “Ben de yaşatırım ve öldürürüm.” demiş. Bunun üzerine
                                                                                         Hz. İbrahim “Benim Rabb’im ruhları vermek ve almak suretiy-
           İslam inanç esaslarından birisi ahirete imandır. İnsanın orada                le yaşatır ve öldürür.” deyince, Nemrud “Sen gözünle gördün
           yaşanacakları kavrayabilmesi için önce öldükten sonra yeni-
                                                                                         mü?” diye sormuş. Bu soru üzerine Hz. İbrahim susmak duru-
           den dirilme konusunu akıl ve göz ile kavramaya ihtiyaç duyar
                                                                                         munda kalmıştır. O, hem kendisini ikna etmek hem de karşı-
           ve bunun nasıl olduğunu merak eder. Bundan dolayı Cenab-ı
                                                                                         sındakinin verdiği soruyu doğru cevaplayabilmek için bu işin
           Allah böyle bir metot kullanarak Hz. İbrahim’i bu konunun                     nasıl  olduğunu  öğrenmek  istemiştir.   Ebussuud  Efendi  de
                                                                                                                            140
           açıklanmasına  vesile  yapmıştır.  Bu  olayı  kavramak,  insanın              yeniden dirilme olayının gerçekleşmesinin yukarıda nakledi-
           dünya hayatında yaptıkları ve yapacaklarını kontrol edebil-                   len rivayetin birinci kısmı sebebiyle değil de Hz. İbrahim’in
           mesi bakımından çok önem arz etmektedir. Zira dünya haya-                     yaratma, yaşatma ve öldürme konusunda Nemrud ile yaşadı-
           tında yaşananların mutlaka sorgulanması, hesaba çekilmesi,                    ğı tartışma olduğu yönünde bir rivayet aktarmaktadır. Buna
           insanın  yeniden  dirilmesi  ve  bütün  fonksiyonlarını  sağlıklı             göre; Nemrud ona “Ben de yaşatır ve öldürürüm.” dediğinde
           bir şekilde kullanabilmesi ile mümkündür.                                     Hz. İbrahim, “Allah’ın yaratması, ruhların cesede tekrar dön-


           139  Havva, s. 2/152-153.                                                     140  Razi, Tefsir, s. 5/464; Mehmed Vehbi, s. 2/485.
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67