Page 66 - Hz_ibrahim
P. 66
64 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 65
gamberlik iddiasında doğru söylediğini anlamak hususunda, Bütün müfessirler, kuşların Hz. İbrahim tarafından kesilip
152
onun elinde meydana gelecek bir mucizeye muhtaçtır. Bu parçalandığı konusunda görüş birliğine varmıştır. İbn Ab-
durumda peygamberler de bir insandır. Onlar da benzer şe- bas’ın rivayetine göre Hz. İbrahim birbirinden farklı dört kuş
kilde, Allah’ın kendilerini bir peygamber olarak görevlendir- keser. Kuşları parçalar ve etlerini karıştırır. Başlarını yanın-
diğini haber veren ve O’ndan vahiy getirdiğini bildiren mele- da bırakmak suretiyle karışmış kuş parçalarını farklı dağlara
ğin, kovulmuş bir şeytan değil de kerim bir melek olduğunu dağıtır. Sonra onları çağırır ve başsız parçalar toparlanarak
bilebilmesi için o meleğin elinden zuhur edecek bir mucizeye onun yanına gelir ve her kuş kendi başıyla bütünleşerek eski
muhtaçtır. Nitekim melek, Hz. İbrahim’e gelerek, onu Yüce Al- hâline döner. Burada Hz. İbrahim’e, dolayısıyla bu konuyu
153
lah’ın kendisini insanlara bir peygamber olarak göndereceği- merak eden herkese verilmek istenen mesaj: “Her parça ken-
ni haber verince, Hz. İbrahim bir mucize talebinde bulunarak; di parçasına koştuğu gibi kıyamet gününde de her parça ken-
“Ya Rabbi! Ölüleri nasıl dirilttiğini bana göster.” demiş, Allah di parçasına doğru uçar. Böylece de bedenler teşekkül eder ve
da “İnanmadın mı yoksa?” deyince, o da “inandım, fakat gelen ruhlar onlarla birleşir.” İbn Kesir parçalanan kuşlarla ilgili
154
zatın kovulmuş şeytan değil, kerim bir melek olduğuna, kalbim olarak: “Her ne kadar tespitinde bir fayda yoksa da müfessirler
150
tam bir itminan duysun diye istiyorum.” demiştir. bu dört kuşun neler olduğunda ihtilaf etmişlerdir. Şayet mühim
155
Hz. İbrahim’in samimiyetini çok iyi bilen Yüce Allah, onun olsa idi Kur’an-ı Kerim bunların neler olduğunu belirtirdi.”
kadrini kıymetini artırmak bakımından bu talebi yerine ge- diyerek kuşların mahiyeti hakkında bilgi vermekten kaçın-
tirmiş ve ona ruh çıktıktan sonra canlıların nasıl cesede dön- mıştır. Abdullah Aydemir, burada kesilip parçalanan kuşlarla
düğünü, ruhlar bedenlere geri döndükten sonra ölülerin nasıl ilgili Kur’an-ı Kerim’de “dört kuş” ifadesi kullanılmış olmasına
dirildiğini, kuşların öldürülüp diriltilmesi örnekliğiyle gös- rağmen yedi ayrı kuş adı vermiş sonra da hem İslami kay-
156
termiştir. Bu konuda kuşların örnek olarak ele alınması, on- nakları hem de kendini eleştirmiştir. 157
ların insana daha yakın olduğundan ve gökyüzü, yeryüzü ve
Bu olay her ne kadar bazı kaynaklarda, Hz. İbrahim’in Nem-
denizdeki nimetlerden yararlanmak gibi hayvani özelliklerin
rud ile tartışmasından sonra onun ve adamlarının huzurunda
hepsini kendinde topladığından dolayı olduğunu belirtenler
158
uygulanmış gibi gösterilse de tarihî olayların seyri dikkate
151
olmuştur.
alındığında, ondan bağımsız, Hz. İbrahim’in şahsıyla bütün-
leşmiş olarak insanlığa bir ders vermek amacıyla gerçekleş-
miş olması kuvvetle muhtemeldir.
150 Razi, s. 5/465. Benzeri kaygılar Hz. Muhammed’e ilk vahiy geldiğinde de
yaşanmıştır. O muhterem eşi Hz. Hatice’ye: “Ey Hatice! Ben bir ışık görüyor,
bir ses işitiyorum. Ben, bir kâhin olacağım diye korkuyorum. Bunların şeyta- 152 Razi, s. 5/471.
nın veya kötü ruhların eseri olduğunu düşünüyordu. Vallahi ben bu putlar- 153 İbn Kesir, s. 3/1035; Ebussuud, s. 1/574-575; Vani, s. 155; Havva, 2/153.
dan ve kâhinlerden nefret ettiğim kadar hiçbir şeyden nefret etmem.” der.
154 Razi, 5/468.
Hz. Hatice’de, onun fakirlere, dullara, yetimlere ve ihtiyaç içinde olanlara
155 İbn Kesir, 3/1035.
yardım eden merhametli, şeref ve haysiyet sahibi bir kimse olduğunu, bü-
tün kötülüklere karşı Allah’ın onu koruyacağını söyleyerek teselli etmiştir. 156 Abdullah Aydemir, İslami Kaynaklara Göre Peygamberler, Ankara, 2003, s.
(Muhammed Hamidullah, İslam’a Giriş, Ankara, 1965, s. 21-22; Mustafa 60.
Asım Köksal, İslam Tarihi, İstanbul, 1999, s. 1/161-162.) 157 Aydemir, s. 65.
151 İbn Kesir, s. 3/1036. 158 Vani, s. 154-156.