Page 66 - Hz_ibrahim
P. 66

64  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  65



           gamberlik iddiasında doğru söylediğini anlamak hususunda,                     Bütün  müfessirler,  kuşların  Hz.  İbrahim  tarafından  kesilip
                                                                                                                                        152
           onun  elinde  meydana  gelecek  bir  mucizeye  muhtaçtır.  Bu                 parçalandığı konusunda görüş birliğine varmıştır.  İbn Ab-
           durumda peygamberler de bir insandır. Onlar da benzer şe-                     bas’ın rivayetine göre Hz. İbrahim birbirinden farklı dört kuş
           kilde, Allah’ın kendilerini bir peygamber olarak görevlendir-                 keser. Kuşları parçalar ve etlerini karıştırır. Başlarını yanın-
           diğini haber veren ve O’ndan vahiy getirdiğini bildiren mele-                 da bırakmak suretiyle karışmış kuş parçalarını farklı dağlara
           ğin, kovulmuş bir şeytan değil de kerim bir melek olduğunu                    dağıtır. Sonra onları çağırır ve başsız parçalar toparlanarak
           bilebilmesi için o meleğin elinden zuhur edecek bir mucizeye                  onun yanına gelir ve her kuş kendi başıyla bütünleşerek eski
           muhtaçtır. Nitekim melek, Hz. İbrahim’e gelerek, onu Yüce Al-                 hâline döner.  Burada Hz. İbrahim’e, dolayısıyla bu konuyu
                                                                                                     153
           lah’ın kendisini insanlara bir peygamber olarak göndereceği-                  merak eden herkese verilmek istenen mesaj: “Her parça ken-
           ni haber verince, Hz. İbrahim bir mucize talebinde bulunarak;                 di parçasına koştuğu gibi kıyamet gününde de her parça ken-
           “Ya Rabbi! Ölüleri nasıl dirilttiğini bana göster.” demiş, Allah              di parçasına doğru uçar. Böylece de bedenler teşekkül eder ve
           da “İnanmadın mı yoksa?” deyince, o da “inandım, fakat gelen                  ruhlar onlarla birleşir.”  İbn Kesir parçalanan kuşlarla ilgili
                                                                                                              154
           zatın kovulmuş şeytan değil, kerim bir melek olduğuna, kalbim                 olarak: “Her ne kadar tespitinde bir fayda yoksa da müfessirler
                                                        150
           tam bir itminan duysun diye istiyorum.” demiştir.                             bu dört kuşun neler olduğunda ihtilaf etmişlerdir. Şayet mühim
                                                                                                                                                155
           Hz.  İbrahim’in  samimiyetini  çok  iyi  bilen  Yüce  Allah,  onun            olsa idi Kur’an-ı Kerim bunların neler olduğunu belirtirdi.”
           kadrini kıymetini artırmak bakımından bu talebi yerine ge-                    diyerek  kuşların  mahiyeti  hakkında  bilgi  vermekten  kaçın-
           tirmiş ve ona ruh çıktıktan sonra canlıların nasıl cesede dön-                mıştır.  Abdullah Aydemir, burada kesilip parçalanan kuşlarla
           düğünü, ruhlar bedenlere geri döndükten sonra ölülerin nasıl                  ilgili Kur’an-ı Kerim’de “dört kuş” ifadesi kullanılmış olmasına
           dirildiğini,  kuşların  öldürülüp  diriltilmesi  örnekliğiyle  gös-           rağmen yedi ayrı kuş adı vermiş  sonra da hem İslami kay-
                                                                                                                       156
           termiştir. Bu konuda kuşların örnek olarak ele alınması, on-                  nakları hem de kendini eleştirmiştir.  157
           ların insana daha yakın olduğundan ve gökyüzü, yeryüzü ve
                                                                                         Bu olay her ne kadar bazı kaynaklarda, Hz. İbrahim’in Nem-
           denizdeki nimetlerden yararlanmak gibi hayvani özelliklerin
                                                                                         rud ile tartışmasından sonra onun ve adamlarının huzurunda
           hepsini kendinde topladığından dolayı olduğunu belirtenler
                                                                                                                     158
                                                                                         uygulanmış gibi gösterilse de  tarihî olayların seyri dikkate
                    151
           olmuştur.
                                                                                         alındığında, ondan bağımsız, Hz. İbrahim’in şahsıyla bütün-
                                                                                         leşmiş olarak insanlığa bir ders vermek amacıyla gerçekleş-
                                                                                         miş olması kuvvetle muhtemeldir.
           150 Razi, s. 5/465. Benzeri kaygılar Hz. Muhammed’e ilk vahiy geldiğinde de
              yaşanmıştır. O muhterem eşi Hz. Hatice’ye: “Ey Hatice! Ben bir ışık görüyor,
              bir ses işitiyorum. Ben, bir kâhin olacağım diye korkuyorum. Bunların şeyta-  152  Razi, s. 5/471.
              nın veya kötü ruhların eseri olduğunu düşünüyordu. Vallahi ben bu putlar-  153  İbn Kesir, s. 3/1035;  Ebussuud, s. 1/574-575; Vani, s. 155; Havva, 2/153.
              dan ve kâhinlerden nefret ettiğim kadar hiçbir şeyden nefret etmem.”  der.
                                                                                         154  Razi, 5/468.
              Hz. Hatice’de, onun fakirlere, dullara, yetimlere ve ihtiyaç içinde olanlara
                                                                                         155  İbn Kesir, 3/1035.
              yardım eden merhametli, şeref ve haysiyet sahibi bir kimse olduğunu, bü-
              tün kötülüklere karşı Allah’ın onu koruyacağını söyleyerek teselli etmiştir.   156  Abdullah Aydemir, İslami Kaynaklara Göre Peygamberler, Ankara, 2003, s.
              (Muhammed Hamidullah, İslam’a Giriş, Ankara, 1965, s. 21-22; Mustafa           60.
              Asım Köksal, İslam Tarihi, İstanbul, 1999, s. 1/161-162.)                  157    Aydemir, s. 65.
           151 İbn Kesir, s. 3/1036.                                                     158    Vani, s. 154-156.
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71