Page 69 - Hz_ibrahim
P. 69
66 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 67
Seyyid Kutub’a göre; bu ayeti kerimede ifade buyrulan husus neklerde de görüldüğü gibi kemikleri dirilten, onu ilk defa
ilahi sanatın sırlarını öğretme arzusudur. Hz. İbrahim gibi yokluktan yaratandır. Her şey yokluktan var edilmiştir. Var
pek çok güzel ahlaki özelliklere sahip ve Yüce Allah’ın hali- iken yok olanların sonradan yaratılması ve ayrı parçaların bir
li sıfatını kazanan birisinden böyle bir istek gelince, Cenab-ı araya getirilmesi çok daha kolaydır. Hz. İbrahim’in şahsında
Allah sırlar perdesinin bir kısmını açmıştır. Bu arzu, imanın gerçekleşen bu olayda asıl anlatılmak istenilen husus Allah
sebata erip, istikrar kazanması, varlığı ve kemali ile alakalı inancının her türlü şirkten temizlenmesidir. 161
değildir. Bu istek imanın takviyesi için bir delil getirme arzu-
su hiç değildir. Bu arzu başka bir hâldir. Onun ayrı bir zevki
vardır. Bu, ilahi sırların ameli olarak gerçekleşmesi esnasın-
da bizzat görmek isteğinden doğan ruhi bir arzudur. İnsan
benliğinde tecrübenin bahşettiği zevk, gayba iman etmenin
verdiği zevkten farklıdır. İbrahim Peygamber sadece kudret
elinin faaliyet hâlini müşahede edip, o sırlar âleminin zevki-
ne ulaşarak rahatlamayı arzulamaktadır. Yüce Allah İbrahim
Peygamberin gönlündeki bu şek ve arzuya karşılık verdi. Ona
doğrudan doğruya zatına mahsus olan bir tecrübeyi ihsan
etti. Böylece İbrahim (as), ilahi sırların gözünün önünde nasıl
gerçekleştiğini bizzat müşahede etti. Bu sır kâinatımızda her
an gerçekleştiği hâlde insanlar onun içeriğini gerçekleştikten
159
sonra anlarlar. Bu sır, hayat bahşedilme sırrıdır.
Sonuçta Yüce Allah ahirette olacak olan yeniden dirilme ola-
yının nasıl gerçekleştirdiğini, dünyada iken kabul etmeyen
veya bu konuda tereddütleri bulunan kimselere peygambe-
rini de şahit tutarak göstermiştir. 160 Dipnota aldığımız ör-
159 Kutub, s. 2/68-69.
160
Kur’an-ı Kerim’de ölüm ve dirilme ile ilgili şöyle bir örnek daha verilmek- Hz. İbrahim’in şahsında tartışılan yeniden dirilme konusu, Hz. Peygamber za-
tedir: “Yahut görmedin mi o kimseyi ki, evlerinin duvarları çatıları üzerine çök- manında da tartışılmıştır. Öldükten sonra dirilmeyi inkâr eden Übey b. Halef
müş (altüst olmuş) bir kasabaya uğradı: ‘Ölümünden sonra Allah bunları nasıl çürümüş bir kemik alıp elinde ufaladıktan sonra Resulullah’a dönerek “Allah’ın
diriltir acaba!’ dedi. Bunun üzerine Allah onu öldürüp yüz sene bıraktı; sonra bu çürümüş kemikleri tekrar dirilteceğine mi inanıyorsun?” dedi. Resulullah
tekrar diriltti. . Ne kadar kaldın? dedi. ‘Bir gün yahut daha az.’ dedi. Allah ona: (sav) “Evet, seni diriltecek ve cehenneme sokacak.” diye cevap verdi. Bunun üze-
‘Hayır, yüz sene kaldın. Yiyeceğine ve içeceğine bak, henüz bozulmamıştır. Eşeği- rine şu ayeti kerimeler nazil oldu: “İnsan görmez mi ki, biz onu meniden yarattık.
ne de bak. Seni insanlara bir ibret kılalım diye (yüz sene ölü tuttuk, sonra tekrar Bir de bakıyorsun ki, apaçık düşman kesilmiş. Kendi yaratılışını unutarak bize
dirilttik). Şimdi sen kemiklere bak, onları nasıl düzenliyor, sonra onlara nasıl et karşı misal getirmeye kalkışıyor ve: ‘Şu çürümüş kemikleri kim diriltecek? diyor.
giydiriyoruz’ dedi. Durum kendisince anlaşılınca: ‘Şimdi iyice biliyorum ki Allah De ki: Onları ilk defa yaratmış olan diriltecek. Çünkü O, her türlü yaratmayı gayet
her şeye kadirdir.’ dedi.” (Bakara, 2/259.) iyi bilir.”(Yasin, 36/77-79)
161 Mahmud, s. 137-138.