Page 63 - Hz_ibrahim
P. 63

60  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  61



 yını da kavramaya elverişli değildir. Dolayısıyla Hz. İbrahim’in   Kur’an-ı  Kerim’de  çeşitli  vesilelerle  Cenab-ı  Allah,  pek  çok
 anlattığı hususlarda önce kendisi tatmin olmalı ve sonra da   hikmetin açığa çıkması ve anlaşılabilmesi için Hz. İbrahim’i
 başkalarının inanmasını istemelidir. Bunun bir başka sebebi   insanlığa örnek olarak takdim etmiştir. Bu örneklerden biri-
 de muhatap kitlenin yani sıradan insanların bu hususu iyi id-  si de ölülerin yeniden diriltilmesi hadisesidir. Olayın hikmet
 rak edebilmeleri için Hz. İbrahim’in şahsında yapılan bir gör-  boyutundan ziyade fiziki tarafına çözüm arayışında bulunan
 sel bilgilendirme olsa gerektir. O, pek çok ihtimal yanında bu   Hasan el-Basri, Dahhâk, Katâde, Atâ ve İbn Cüreyc gibi âlim-
 isteğiyle akıl ve duyularla elde ettiği kazanımları bir de tec-  lerden nakledildiğine göre İbrahim’i (as) bu konuda düşün-
             meye sevk eden hadise, onun deniz kenarında gördüğü bir
 rübe ile somutlaştırmak amacıyla ölülerin nasıl diriltileceğini
             hayvan cesedi olmuştur. O, denizin yükseldiği zaman dalga ile
 görmek istemiş de olabilir.
             gelen deniz canlıları ve balıkların, dalga geçtikten sonra da
 Hz.  İbrahim,  Allah’ın  ölüleri  diriltme  kudretine  sahip  oldu-
             karada yaşayan leş yiyen yırtıcı hayvanlar ve kuşların bu leş-
 ğunu bilimsel/teorik olarak biliyor, onun nasıl gerçekleştiği-  ten yediğini görmüştür. Dolayısıyla o, leşin her bir parçasının
 ni gözleriyle de görmek istiyordu. Kur’an-ı Kerim’de verilen   ayrı bir hayvanın midesine gitmesi sonucu, bunların yeniden
 bilgilerden  anlaşıldığı  kadarıyla  ilim  insanları,  bu  konuda   dirilme esnasında nasıl bir araya geleceği konusunda hayrete
 Hz. İbrahim’in şüphesi olduğu veya konuyu zorlaştırmak için   düşmüştür. Yırtıcı hayvanlar tarafından parçalanan bu hay-
 Cenab-ı Allah’tan böyle bir istekte bulunmadığını, aksine bu   van cesedi üzerine: “Şüphesiz Rab, bunu bile yırtıcı hayvan-
 şekilde ilme’l-yakînden ayne’l-yakîne yükselmek amacıyla bu   ların kursaklarından toparlayıp bir araya getirecek, sonra da
 soruyu sorduğunu söylemiştir. Onlar, Hz. İbrahim’in imanıyla   yeniden diriltecek kudrete sahip olmalı.” şeklinde düşünmeye
 bildiklerini, gözleriyle de görmek istediğini, zaten “İnanmıyor   başlamıştır. Bir başka rivayete göre ise: Nemrud ile mücade-

 musun?” sorusuna olumlu cevap vermesinden de bunun anla-  lesinde “Benim Rabb’im yaşatır ve öldürür” dediğinde Nem-
 139
 şıldığını belirtmiştir.    rud “Ben de yaşatırım ve öldürürüm.” demiş. Bunun üzerine
             Hz. İbrahim “Benim Rabb’im ruhları vermek ve almak suretiy-
 İslam inanç esaslarından birisi ahirete imandır. İnsanın orada   le yaşatır ve öldürür.” deyince, Nemrud “Sen gözünle gördün
 yaşanacakları kavrayabilmesi için önce öldükten sonra yeni-
             mü?” diye sormuş. Bu soru üzerine Hz. İbrahim susmak duru-
 den dirilme konusunu akıl ve göz ile kavramaya ihtiyaç duyar
             munda kalmıştır. O, hem kendisini ikna etmek hem de karşı-
 ve bunun nasıl olduğunu merak eder. Bundan dolayı Cenab-ı
             sındakinin verdiği soruyu doğru cevaplayabilmek için bu işin
 Allah böyle bir metot kullanarak Hz. İbrahim’i bu konunun   nasıl  olduğunu  öğrenmek  istemiştir.   Ebussuud  Efendi  de
                                               140
 açıklanmasına  vesile  yapmıştır.  Bu  olayı  kavramak,  insanın   yeniden dirilme olayının gerçekleşmesinin yukarıda nakledi-
 dünya hayatında yaptıkları ve yapacaklarını kontrol edebil-  len rivayetin birinci kısmı sebebiyle değil de Hz. İbrahim’in
 mesi bakımından çok önem arz etmektedir. Zira dünya haya-  yaratma, yaşatma ve öldürme konusunda Nemrud ile yaşadı-
 tında yaşananların mutlaka sorgulanması, hesaba çekilmesi,   ğı tartışma olduğu yönünde bir rivayet aktarmaktadır. Buna
 insanın  yeniden  dirilmesi  ve  bütün  fonksiyonlarını  sağlıklı   göre; Nemrud ona “Ben de yaşatır ve öldürürüm.” dediğinde
 bir şekilde kullanabilmesi ile mümkündür.   Hz. İbrahim, “Allah’ın yaratması, ruhların cesede tekrar dön-


 139  Havva, s. 2/152-153.   140  Razi, Tefsir, s. 5/464; Mehmed Vehbi, s. 2/485.
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68