Page 334 - Hz_ibrahim
P. 334

332  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  333


           doğru namaz kılmaları, yanında itikâfa durmaları için kurulan                 Cenab-ı Allah Hz. İbrahim’i bir eksen, bir merkez olarak de-
           ilk evin, Mekke’de İbrahim’in (as) yaptığı Kâbe olduğunu haber                ğerlendirdikten sonra insanların davranışlarını ona ve onun
           veriyor. O İbrahim (as) ki, hem Hıristiyanlar hem de Yahudi-                  temsil  ettiği  değerlere  göre  takdir  etmektedir.  Yukarıda  da
           ler onun dini ve yolu üzerinde olduklarını iddia ediyorlar ama                kısmen  işaret  edildiği  üzere  Yahudi  ve  Hıristiyanların  dini
           onun Allah’ın emriyle Kâbe’yi bina ettiğini biliyorlar ve insan-              inançlarındaki bozulmalar, Hz. İbrahim ile onlar aralsındaki
           ları ona haccetmek üzere çağırdığı evi (Kâbe’yi) haccetmiyor-                 manevi  bağın  kopma  sebebi  olarak  karşımıza  çıkmaktadır.
           lar. Kendileri bunların hiçbirini yapmıyorlar. Öyleyse onlar na-              “İbrahim’in dininden kendini bilmezlerin dışında kim yüz çe-
           sıl İbrahim Halil’in bağlıları olabilirler. Kaldı ki onlar Allah’ın           virir.” 1103  ayeti bu hususa dikkat çekmektedir. Nitekim daha
           kendileri için meşru kıldığı emri de yerine getirmiyorlar. Aslın-             sonra gelen ayette “Yahudi ya da Hıristiyan olun ki, doğru yolu
           da bu mübarek evi İmran oğlu Musa ve diğer peygamberler de                    bulasınız, dediler. De ki: Hayır! Biz, hanif olan İbrahim’in dinine
           haccetmişlerdir. ”  1098                                                      uyarız. O müşriklerden değildi.” 1104  buyrularak Yahudi ve Hı-
                                                                                         ristiyanların Hz. İbrahim ile inanç bakımından ortak tarafla-
           Cenab-ı Allah, Hz. İbrahim’i tevhit konusunda herkesin kendi-                 rının kalmadığı vurgulanmaktadır. Hatta daha ileri bir itham
           sine tabi olduğu bir imam yaptığını açıklamaktadır. 1099   Ancak              olarak Yahudi ve Hıristiyanların kendilerinin dinî önderleri
           kendisini ona nispet edenler ile onun yakın ilişkisi olmadı-                  kabul ettikleri kimselerin Hz. İbrahim ile olan nesep bağını is-
           ğına dikkat çeken yukarıda mealini verdiğimiz ayeti kerime-                   tismar etmelerine de izin vermez. “Yoksa siz, İbrahim, İsmail,
           lerde şöyle bir uyarı da bulunmaktadır: “Ey Muhammed! Şu                      İshak, Yakup ve esbâtın Yahudi, yahut Hıristiyan olduklarını mı
           İbrahim’in milletinden olmadıkları hâlde onun milletine bağ-                  söylüyorsunuz? De ki: Siz mi daha iyi bilirsiniz, yoksa Allah mı?
           landıklarını söyleyen müşriklere ve Ehl-i kitaba söyle. Doğrusu               Allah tarafından kendisine (bildirilmiş) bir şahitliği gizleyen-
           İbrahim’in milletinden olanlar ve dosdoğru ona bağlananlar,                   den daha zalim kim olabilir? Allah yaptıklarınızdan gafil değil
           sensin ve seninle birlikte olan müminlerdir.” 1100  Zira Hz. İbra-            değildir. Onlar bir ümmetti; gelip geçti. Onların kazandıkları
                                                                                         kendilerine, sizin kazandıklarınız da size aittir…”  1105  Böylece
           him Rabb’inin birliğini her şeyden tecrit etmiş ve Allah’tan
                                                                                         Cenab-ı  Allah  Hz.  İbrahim’in  hanif  ve  Müslüman  olduğunu
           başkasına  dua  etmemiş,  hiçbir  an  O’na  şirk  bulaşmamıştır.
                                                                                         belirterek onun müşrik olmadığını öne çıkarmış, Yahudi ve
           Aksine O’nun dışındaki bütün varlıklardan uzaklaşarak kav-
                                                                                         Hıristiyan olmaktan onu tenzih etmiştir. 1106
           mine muhalefet etmiş ve bu sebeple babasından bile ayrıl-
           mıştır. 1101  Babasıyla ilgili olarak Tövbe suresinde “…Ne var ki,            Hz. İbrahim, kendini bildikten vefat ettiği zamana kadar doğ-
           onun  Allah’ın  düşmanı  olduğu  kendisine  belli  olunca,  ondan             ruluk önderidir. Ahirette de mutlu ve salih kimselerdendir.
           uzaklaştı…” 1102   buyrularak  inanç  konusunda  Hz.  İbrahim’in              Kim onun yolunu bırakırsa, gittiği izi terk ederse, dininden
           hiç taviz vermediğine dikkat çekilmiştir.                                     vazgeçerse, sapıklık ve eğrilik yoluna uğrarsa, bundan daha
                                                                                         büyük bir beyinsizlik olamaz. Bundan daha büyük bir zulüm
           1098   İbn Kesir, Tefsir, s. 2/546, 4/1307.
           1099    Bakara, 2/124.                                                        1103    Bakara, 2/ 130.
           1100   İbn Kesir, Tefsir, s. 2/528.                                           1104    Bakara, 2/135.
           1101   İbn Kesir, Tefsir, 2/573.                                              1105    Bakara, 2/ 140-141.
           1102    Tövbe, 9/114.                                                         1106    İbn Kesir, Kısas, s. 1/157.
   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339