Page 330 - Hz_ibrahim
P. 330

328  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  329



           Maturîdî,  “İbrahim’in  dini”  kavramından  hareket  edenlerin                İbn  Kesir,  tefsirinde  Hz.  İbrahim’in  imtihanı  bahsinde  bu
           hepsinin  kendilerinin  İbrahim’in  dininde  olduklarını  iddia               konuda söyle demektedir: “Yüce Allah Halil’i İbrahim’in (as)
           ettiklerini söylemektedir. Cenab-ı Hak onların bu açıklama-                   önemine dikkat çekerek, onu tevhit konusunda herkesin tabi
           sının gerçek dışı olduğunu, zira İbrahim’in tebliğ ettiği dinin               olduğu bir imam yaptığını beyan ediyor. Hz. İbrahim, Allah’ın
                                                                                         kendisine yüklediği emir ve yasakları yerine getirmiştir. Bunun
           onların inandıkları ve iddia ettikleri din olmadığını, aksine
           Hz. Muhammed’in getirdiği din olduğunu haber vermektedir                      için Hak Teâla ‘Hani İbrahim’i Rabbi birtakım kelimelerle im-
           demektedir. 1086   O,  Nur  suresinin  35.  ayetini  tefsir  edenken          tihan etmişti.’ 1090  buyuruyor. Yani ey Muhammed, şu İbrahim’in
                                                                                         milletinden olmadıkları hâlde onun milletine bağlandıklarını
           burada anlatılan kıssayı Hz. Muhammed ve Hz. İbrahim ile
           ilişkilendirmekte “doğuya da batıya da ait olmayan bir zey-                   iddia eden müşriklere ve Ehl-i Kitaba söyle, doğrusu İbrahim’in
           tin ağacından…” ibaresini şöyle yorumlamaktadır: “İbrahim                     milletinden  olanlar  ve  dosdoğru  ona  bağlananlar;  sensin  ve
           Peygamber, Hıristiyanların iddia ettiği gibi Hıristiyan değildi.              seninle birlikte olan müminlerdir. Allah’ın onlara emir ve ya-
           Onlar:  ‘O,  Hıristiyan’dı,  namazını  Hıristiyanların  kıblesi  olan         saklar  koyarak  İbrahim’i  imtihan  ettiğini  hatırlat.  İbrahim
           doğuya doğru kılardı.’ diyorlardı. O, Yahudilerin dedikleri gibi              bütün bu emirleri yerine getirmişti. Nitekim Yüce Allah başka
           Yahudi de değildi. Onlar: ‘O, bizim dinimiz üzere idi, namazını               bir ayeti kerimede şöyle buyurmuştu: ‘Vazifesini yerine getiren
           batıya Beyt-i Makdis’e doğru kılardı.’ diyorlardı. Yüce Allah bu-             İbrahim… (Necm, 53/37)”. 1091
           yurdu ki o, onların iddia ettikleri gibi değildi. Lakin o hanifti,            Hz. İbrahim’in ehl-i tevhit ve geleneksel anlamda İslam çiz-
           Müslüman’dı, namazını Kâbe’ye doğru kılardı. Kâbe onun kıb-                   gisinde önemli bir peygamber olduğu başta Kur’an-ı Kerim
           lesiydi ve hacca oraya gitmişti.” 1087                                        ve bütün İslami literatürde ifade edilmektedir. İbn Hişam, bu


           Bazı Ehl-i Kitap, Hz. İbrahim’in kendilerinden olduğunu iddia                 hususu  doğrulayarak  Peygamber’imiz  Hz.  Muhammed’den
                                                                                         şöyle bir rivayet nakletmektedir. “Resulullah, (sav) içinde Ya-
           ederken,  Müslümanların  namazlarını  Hıristiyanların  kıble
                                                                                         hudilerden bir topluluğun bulunduğu Beytü’l-Midras’a girmiş
           yönü olan doğuya doğru kıldıklarını delil olarak göstermekte-
                                                                                         ve oradakileri İslam’a davet etmiştir. Topluluk içinde bulunan-
           dir. Oysa Hz. İbrahim zamanında Beytü’l-Makdis, Kudüs gibi
                                                                                         lardan Numan b. Amr ve Haris b. Zeyd Peygamber’imize, (sav)
           değerler,  Yahudilik  ve  Hıristiyanlık  diye  bir  din  yoktur.  Ce-
           nab-ı Allah: “Ey Ehl-i Kitap! İbrahim hakkında niçin çekişirsi-               ‘Ey  Muhammed!  Sen  hangi  dine  mensupsun?’  diye  sorarlar.
           niz? Halbuki Tevrat ve İncil kesinlikle ondan sonra indirildi. Siz            Bunun üzerine Peygamber’imiz (sav) ‘Ben İbrahim milletinden
           hiç  düşünmez  misiniz?” 1088   buyurarak  onların  kuruntularını             ve onun dinindenim.’ cevabını verir. Onlar her ikisi birden ‘İb-
                                                                                         rahim Yahudi idi.’ derler. Bunun üzerine Peygamber’imiz, (sav)
           kursağında bırakmıştır. Ayrıca Kudüs Hz. Davud zamanında
                                                                                         ‘Hadi o zaman Tevrat’ı getirin aramızda hakem olsun.’ buyu-
           alınmış, Mescid-i Aksa daha sonra Hz. Süleyman tarafından
           yaptırılmıştır. 1089                                                          rur. Onlar ikisi birden iddialarından vazgeçerler.” Bu tartışma
                                                                                         üzerine şu ayeti kerimeler nazil olur: “(Resulum!) Kendileri-
                                                                                         ne Kitap’tan bir pay verilenleri (Yahudileri) görmez misin ki,
           1086   Maturîdî, s. 5/298.
           1087   Maturîdî, s. 10/189.
           1088   Âli İmran, 3/65.                                                       1090   Bakara, 2/124.
           1089   Günay Tümer, Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, Ankara, 2002, s. 211.   1091   İbn Kesir, s. 2/528.
   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335