Page 325 - Hz_ibrahim
P. 325

322  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  323


 Selamın ne olduğunu biliyoruz, fakat sana salatı nasıl getire-  İbrahim’in misafir olmadan, kendi başına yemek yemediği ri-
 ceğiz.” diye sorduğunda o şöyle buyurur: “Deki: Allahümme   vayet edilmektedir. Bu yüzden Anadolu’da Türkler arasında
 salli ala Muhammedin ve ala âli Muhammed, kema salleyte ala   insanlardan birisi diğerine ikramından dolayı teşekkür eder-
 İbrahim’e ve ala âli İbrahim’e inneke hamîdun mecîd ve barik   ken “Allah kesenize Halil İbrahim bereketi versin.” diye dua et-
 ala Muhammed’in ve ala âli Muhammedin, kema barekte ala   mektedir.
 İbrahim’e  ve  ala  âli  İbrahim’e  inneke  hamîdun  mecîd.”  (Me-
             Tarihî  rivayetlerden  ve  halk  arasında  dolaşan  bilgilerden
 ali:  Allah’ım  İbrahim’e  ve  onun  âline  rahmet  eylediğin  gibi
             anlaşıldığına göre Hz. İbrahim, misafirperverlik konusunda
 Muhammed’e ve Muhammed’in âline rahmet eyle. Şüphesiz
             tarihin  ve  ilahi  din  geleneğinin  sembol  isimlerindendir.  İn-
 övülmeye layık olan yalnız sensin, şan ve şeref sahibi yalnız
             sanlar arasında dolaşan genel kabul görmüş rivayetlere göre
 sensin. Allah’ım, İbrahim’e ve âline bereketler ihsan ettiğin
             Hz. İdris terzilikte, Hz. Davud demircilikte meşhur ve örnek
 gibi Muhammed’e ve âline de bereketler ihsan et. Şüphesiz
             olmuş peygamberlerdendir. Bu anlamda her peygamber, bir-
 övülmeye layık olan yalnız sensin, şan ve şeref sahibi yalnız
 sensin.) O, bu salavat içinde belirtilen “İbrahim’e ve âline salat   birinden farklı olarak bazı meziyetleriyle insanlara örnek ola-
             rak görevlendirilmiştir. Bu bağlamda Hz. İbrahim de misafir-
 ettiğin ve bereket ihsan ettiğin gibi” sözünde Hz. İbrahim’in
 adının özellikle geçmesini: “Bir kısım müfessirlerin belirttikle-  perverlik konusunda öne çıkmış ve model olmuş bir isimdir.
 ri gibi bütün din ve mezhep müntesipleri, onun dini ve mezhebi   Kur’an-ı Kerim onun bu konudaki özelliğini vurgulamaktadır.

 üzerine olduklarını ve ona uyduklarını iddia etmelerindendir.”   Halk arasında da anonim olarak pek çok rivayetler dolaşmak-
 şeklinde yorumlamaktadır. 1065  tadır. Ancak Hz. İbrahim’i övmek ve insanların onun bu güzel
             hasletini örnek almalarını temin bakımından dilden dile an-
 g-  Hz. İbrahim’in Konukseverliği  latılan ve kaynağı belli olmayan bazı rivayetler, Hz. İbrahim’i
             gerçek kimliğinden uzaklaştırarak mitolojik bir varlık konu-
 Evi şehrin biraz dışında ve yol güzergâhında/kenarında bulu-  muna getirmektedir.   Onun şerefini yüceltmek ve örnek al-
 nan Hz. İbrahim, her gelen misafire ikram ettiği için “Ebü’l-Ed-  mak için Kur’an-ı Kerim’de ve hadisi şeriflerde zikredilenler

 yaf” (konuklar babası) lakabını almıştır. Onun bu hâlinin en   Hz. İbrahim için eğ sağlam ve güvenli bilgilerdir.
 güzel örneklerinden biri, Kur’an-ı Kerim’de şöyle haber veril-

 mektedir. Lut kavmini cezalandırmak üzere görevlendirilen
 melekler giderken Hz. İbrahim’in yanına uğrarlar. O, önceden   h-  Hz. İbrahim’in Cenab-ı Allah’tan Dileği
 görmediği  ve  hiç  tanımadığı  hâlde  misafirlerine  bir  buzağı
             Hz. İbrahim’in Yüce Allah tarafından kendisine verilen güzel
 kızartarak ikramda bulunmuş, fakat onlar bu yemekten ye-
             hasletleri yanında o, çocukluğundan itibaren vefatına kadar
 memişlerdir. Hz. İbrahim onların yemediğini görünce melek
             Cenab-ı Allah’tan çok sayıda dileklerde bulumuştur. Bunlar
 olduklarını anlamıştır. 1066  Bu örnek, onun tanıdık tanımadık
             kendisi,  ailesi,  içinde  bulunduğu  toplum,  Mekke,  kendisin-
 bütün insanlara ikramının bol olduğunu göstermektedir. Hz.
             den sonra gelen nesiller ve bütün insanlık için olmak üzere
 1065   Maturîdî, s. 11/425-426.  sınıflandırılabilir. Zikredilen bu hususlarda herkesin kendine
 1066   Hud, 11/69-70.  göre öne çıkardığı dileklerin olması gayet doğaldır.
   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330