Page 323 - Hz_ibrahim
P. 323

320  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  321


 şe ve putlara tapmaktan menetmiş, kendisini ateşe; çocuğunu   beyan  edilmektedir:  “İşlerinde  doğru  olarak  kendini  Allah’a
 kurban olmaya, malını da misafirlere teslim etmiştir. Allah onu   veren ve İbrahim’in, Allah’ı bir tanıyan dinine tabi olan kim-
 insanlara imam ve onlara gönderilen bir resul kılmış; ona hem   seden dince daha güzel olan kim vardır? Allah İbrahim’i dost
 hükümdarlığın  hem  de  peygamberliğin  kendi  soyundan  ola-  edinmiştir.” 1061
 cağı müjdesini vermiştir. İşte bütün bu özelliklerinden dolayı,
 Allah onu ‘halil/dost’ diye nitelemiştir. Çünkü Allah’ın kulunu    Allah’ın Hz. İbrahim’i dost edinmesine sebep olarak, Allah’a
 sevmesi, ona her türlü fayda ve menfaatleri ulaştırmayı iste-  duyduğu aşırı sevgi, O’nun rızasını ve muhabbetini kazanma-
 mesinden  ibarettir.” 1057   Razi,  insanların  birbiriyle  olan  dost-  ya  vesile  olan  ibadet  ve  taatlere  düşkünlüğü  gösterilmiştir.
             İbn Ebi Hatim’in rivayetine göre: Bir keresinde Hz. İbrahim
 luklarında olduğu gibi Cenab-ı Allah’ın herhangi bir hususta
             misafir etmek için evinden adam aramaya çıkar fakat kimseyi
 onlara muhtaç olduğu için dost olmadığını, Hz. İbrahim’i sırf
             bulamaz. Evine döndüğü zaman orada bir adamın durduğunu
 lütfu,  ihsanı  ve  cömertliği  için  dost  edindiğini  belirtmiştir.
             görür. Kendi izni dışında onunu kim tarafından içeri alındığı-
 Bu düşüncesine Hz. İbrahim’i halil olarak niteleyen ayeti ke-  nı sorar. O da Allah tarafından içeri alındığını söyler. Bunun
 rimenin arkasından gelen , “Göklerde ve yerde ne varsa hep-
             üzerine ona kim olduğunu sorar.  O, kendisinin ölüm meleği
 si Allah’ındır. Allah her şeyi kuşatıcıdır.”   1058  ayeti kerimesini
             olduğunu ve Allah’ın kullarından birisini halil edindiği müj-
 delil olarak göstermiştir. Ayrıca o, Hz. İbrahim için kullanılan
             desini vermek üzere, Allah tarafından gönderildiğini söyler.
 halil kelimesiyle Hıristiyanların Hz. İsa için söyledikleri oğul   Hz. İbrahim, o kulun kim olduğunu sorduğunda, “O kul sen-
 kelimesi arasında bir ilişki bulunmadığına dikkat çekmiştir.
             sin.” der. “Rabb’im! Beni niçin halil ve dost edindi?” diye sordu-
 İbrahim’in (as) Halilullah oluşu, ileri derecede bir sevgiden   ğunda Azrail, “Sen insanlara ayrım yapmadan ihsan edersin de
 ibarettir.  Bu  durum  bir  cins  birlikteliğini  gerektirmez.  Hâl-
             karşılığında onlardan maddi manevi bir şey istemezsin.” diye
 buki “oğul” kelimesine gelince bu bir cins birlikteliğini gös-  1062
             cevap verir.
 termektedir. Yüce Allah sonradan meydana gelen varlıklara
 benzemekten münezzehtir.  1059    Enes b. Malik’in anlattığına göre bir adam Hz. Peygamber’e
             “  Ey  yeryüzünün  en  hayırlısı!”  şeklinde  hitap  etmiş,  bunun
 İbn Abbas’ın Peygamber’imiz Hz. Muhammed’den naklettiği   üzerine Allah Resulu “Bu (söylediğin) İbrahim aleyhisselam-
 bir hadise göre: “Siz (kabirden kalktığınızda) ayağınız çıplak,   dır.” buyurmuştur. 1063  Hz. İbrahim’in Allah katındaki itibarı-
 vücudunuz üryan, (anadan doğma) erlik yeriniz sünnetsiz ola-  nın yüceliği konusunda pek çok bilgi bulunmaktadır. Ahzab
 rak haşr olacaksınız... Kıyamet günü (peygamberlerden) ilk el-  suresinin  “Allah  ve  melekler  peygambere  salat  ediyorlar,  ey
 bise giydirilen kişi (en büyük babam) İbrahim’dir.” 1060  Kıyamet   iman edenler, siz de ona salat ve selam okuyun.” 1064  ayetini tef-
 gününde ilk elbise giyenin Hz. İbrahim olması tevhit akide-
             sir eden Maturîdî, çeşitli hadis kaynaklarında Kâb b. Ucre’den
 sinin bu büyük babası için hiç şüphesiz özel bir menkıbedir.   rivayet edilen bir hadisi şöyle nakleder: “Ey Allah’ın Resulu!
 Nisa  suresinde  Hz.  İbrahim’in  Allah  katındaki  itibarı  şöyle
             1061   Nisa, 4/125.
 1057   Razi, Tefsir, s. 8/338; Yazır, s. 3/1477.  1062   Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 7/84-85, 9/107; Razi, Tefsir, 8/338; İbn Ke-
 1058   Nisa, 4/126.  sir, Kısas, s. 1/159; Mahmud, s. 179-180.
 1059   Razi, Tefsir s.  8/340.  1063   Hadislerle İslam, s. 6/39.
 1060   Sahihi Buhari Muhtasar, 1, Hadis 1374, 7/83.  1064   Ahzab, 33/56.
   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328