Page 331 - Hz_ibrahim
P. 331

328  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  329



 Maturîdî,  “İbrahim’in  dini”  kavramından  hareket  edenlerin   İbn  Kesir,  tefsirinde  Hz.  İbrahim’in  imtihanı  bahsinde  bu
 hepsinin  kendilerinin  İbrahim’in  dininde  olduklarını  iddia   konuda söyle demektedir: “Yüce Allah Halil’i İbrahim’in (as)
 ettiklerini söylemektedir. Cenab-ı Hak onların bu açıklama-  önemine dikkat çekerek, onu tevhit konusunda herkesin tabi
 sının gerçek dışı olduğunu, zira İbrahim’in tebliğ ettiği dinin   olduğu bir imam yaptığını beyan ediyor. Hz. İbrahim, Allah’ın
             kendisine yüklediği emir ve yasakları yerine getirmiştir. Bunun
 onların inandıkları ve iddia ettikleri din olmadığını, aksine
 Hz. Muhammed’in getirdiği din olduğunu haber vermektedir   için Hak Teâla ‘Hani İbrahim’i Rabbi birtakım kelimelerle im-
 demektedir. 1086   O,  Nur  suresinin  35.  ayetini  tefsir  edenken   tihan etmişti.’ 1090  buyuruyor. Yani ey Muhammed, şu İbrahim’in
             milletinden olmadıkları hâlde onun milletine bağlandıklarını
 burada anlatılan kıssayı Hz. Muhammed ve Hz. İbrahim ile
 ilişkilendirmekte “doğuya da batıya da ait olmayan bir zey-  iddia eden müşriklere ve Ehl-i Kitaba söyle, doğrusu İbrahim’in
 tin ağacından…” ibaresini şöyle yorumlamaktadır: “İbrahim   milletinden  olanlar  ve  dosdoğru  ona  bağlananlar;  sensin  ve
 Peygamber, Hıristiyanların iddia ettiği gibi Hıristiyan değildi.   seninle birlikte olan müminlerdir. Allah’ın onlara emir ve ya-
 Onlar:  ‘O,  Hıristiyan’dı,  namazını  Hıristiyanların  kıblesi  olan   saklar  koyarak  İbrahim’i  imtihan  ettiğini  hatırlat.  İbrahim
 doğuya doğru kılardı.’ diyorlardı. O, Yahudilerin dedikleri gibi   bütün bu emirleri yerine getirmişti. Nitekim Yüce Allah başka
 Yahudi de değildi. Onlar: ‘O, bizim dinimiz üzere idi, namazını   bir ayeti kerimede şöyle buyurmuştu: ‘Vazifesini yerine getiren
 batıya Beyt-i Makdis’e doğru kılardı.’ diyorlardı. Yüce Allah bu-  İbrahim… (Necm, 53/37)”. 1091
 yurdu ki o, onların iddia ettikleri gibi değildi. Lakin o hanifti,   Hz. İbrahim’in ehl-i tevhit ve geleneksel anlamda İslam çiz-
 Müslüman’dı, namazını Kâbe’ye doğru kılardı. Kâbe onun kıb-  gisinde önemli bir peygamber olduğu başta Kur’an-ı Kerim
 lesiydi ve hacca oraya gitmişti.” 1087    ve bütün İslami literatürde ifade edilmektedir. İbn Hişam, bu


 Bazı Ehl-i Kitap, Hz. İbrahim’in kendilerinden olduğunu iddia   hususu  doğrulayarak  Peygamber’imiz  Hz.  Muhammed’den
             şöyle bir rivayet nakletmektedir. “Resulullah, (sav) içinde Ya-
 ederken,  Müslümanların  namazlarını  Hıristiyanların  kıble
             hudilerden bir topluluğun bulunduğu Beytü’l-Midras’a girmiş
 yönü olan doğuya doğru kıldıklarını delil olarak göstermekte-
             ve oradakileri İslam’a davet etmiştir. Topluluk içinde bulunan-
 dir. Oysa Hz. İbrahim zamanında Beytü’l-Makdis, Kudüs gibi
             lardan Numan b. Amr ve Haris b. Zeyd Peygamber’imize, (sav)
 değerler,  Yahudilik  ve  Hıristiyanlık  diye  bir  din  yoktur.  Ce-
 nab-ı Allah: “Ey Ehl-i Kitap! İbrahim hakkında niçin çekişirsi-  ‘Ey  Muhammed!  Sen  hangi  dine  mensupsun?’  diye  sorarlar.
 niz? Halbuki Tevrat ve İncil kesinlikle ondan sonra indirildi. Siz   Bunun üzerine Peygamber’imiz (sav) ‘Ben İbrahim milletinden
 hiç  düşünmez  misiniz?” 1088   buyurarak  onların  kuruntularını   ve onun dinindenim.’ cevabını verir. Onlar her ikisi birden ‘İb-
             rahim Yahudi idi.’ derler. Bunun üzerine Peygamber’imiz, (sav)
 kursağında bırakmıştır. Ayrıca Kudüs Hz. Davud zamanında
             ‘Hadi o zaman Tevrat’ı getirin aramızda hakem olsun.’ buyu-
 alınmış, Mescid-i Aksa daha sonra Hz. Süleyman tarafından
 yaptırılmıştır. 1089    rur. Onlar ikisi birden iddialarından vazgeçerler.” Bu tartışma
             üzerine şu ayeti kerimeler nazil olur: “(Resulum!) Kendileri-
             ne Kitap’tan bir pay verilenleri (Yahudileri) görmez misin ki,
 1086   Maturîdî, s. 5/298.
 1087   Maturîdî, s. 10/189.
 1088   Âli İmran, 3/65.  1090   Bakara, 2/124.
 1089   Günay Tümer, Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, Ankara, 2002, s. 211.   1091   İbn Kesir, s. 2/528.
   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336