Page 336 - Hz_ibrahim
P. 336

334  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  335


           olabilir mi? Nitekim Yüce Allah; “… Allah’a ortak koşma! Doğ-                 bulunamayacaklarını yukarıda belirtmiştik. Her ne kadar Ya-
           rusu şirk büyük bir zulümdür.” 1107  buyurmaktadır. Ebu Aliye ve              hudi ve Hıristiyanlara gönderilen peygamberler Hz. İbrahim

           Katade bu ayeti kerimenin Yahudiler hakkında nazil olduğu-                    soyundan  gelmiş  olsalar  bile  onlar  bu  peygamberlere  itaat
           nu, onların Allah katından gelmeyen bir yol uydurduğunu ve                    etmemiş, hatta onlardan bazılarını öldürmüşlerdir. Nisa su-
           tuttukları yolun Hz. İbrahim’in dinine aykırı olduğunu söyle-                 resi 4/48. ayeti kerimesini tefsir eden Hamdi Yazır, “Burada
           mektedir. 1108                                                                şirk, kayıtsız olduğundan mutlak surette kâfirlik demek olduğu
                                                                                         unutulmamalıdır.” 1110  ifadesini kullanmaktadır. Oysa Kur’an-ı
           Yahudileri, Hıristiyanları ve Müslümanları “İbrahimi dinler”
                                                                                         Kerim’de inanç esasları ve dinî pratikleri bakımından Yahudi
           çatısı altında, ortak değerlerin temsilcisi ve savunucusu gibi
                                                                                         ve Hıristiyanlar için hem müşrik hem de kâfir kavramı kulla-
           görmek ve göstermek, Kur’an-ı Kerim ve din adına yaşayan
                                                                                         nılmaktadır.
           değerler bağlamında doğru değildir. Bu değerlendirmeyi ya-
           pabilmek için Hz. İbrahim’in Allah katındaki konumuna bak-                    Hz. İbrahim’in Allah tarafından denenmesinden ve imtihanı
           mak,  O’nun  uyguladığı  emir  ve  yasakları  hatırlamak,  onun               kazanmasından sonra Cenab-ı Allah “Seni insanlara imam kı-
           inanç, şirk, ahlak konularındaki tutum ve davranışlarını göz-                 lacağım.” buyurduğunda Hz. İbrahim, “Soyumdan da demiş.”
           den geçirmek yararlı olacaktır. Böyle bir ortak sonuca vara-                  Allah (c.c.) da: “Zalimler ahdime eremez.” buyurmuştur. 1111  Bu
           bilmek için günümüz Yahudi ve Hıristiyanlarını, onun temsil                   ayetten anlaşıldığına göre, Hz. İbrahim’den sonra Allah tara-
           ettiği  değerlerle  karşılaştırmak  zorunluluğu  vardır.  Ayrıca              fından gönderilen Kur’an-ı Kerim’de isimleri zikredilen bir-
           İslam’ı  bütün  değerleriyle  terazinin  bir  kefesine,  günümüz              çok peygamber onun soyundan olup kitaplar da onların mu-
           Yahudiliğini  ve  Hıristiyanlığını  da  terazinin  diğer  kefesine            hatabı toplumlara indirilmiştir. İsrailoğullarının bütün pey-
           koymak gerekmektedir. Kur’an-ı Kerim onlarca beyanıyla Hz.                    gamberleri, Hz. İsa dâhil hepsi onun soyundandır. Hz. İsa’nın
           İbrahim’in müşrik olmadığını ifade ederken, doğrudan veya                     müjdelediği 1112  Hz. Muhammed ise, yine Hz. İbrahim’in oğlu
           dolaylı  olarak  Yahudilerin  ve  Hıristiyanların  bir  kısmının              Hz.  İsmail’in  soyundan  gelmiş  olup  onun  soyundan  başka
           veya tamamının müşrik olduklarını veya bir şekilde şirke bu-                  bir peygamber gelmemiştir. 1113   Ancak ayetin içinde Hz. İb-
           laştıklarını vurgulamaktadır. Burada esas olan Hz. İbrahim’in                 rahim’in soyundan zalimlerin de geleceği ve bu ahdin onları
           biyolojik varlığının Hz. İsmail ve Hz. İshak kanalıyla Müslü-                 kapsamadığı, bu yüzden imam/önder olamayacağı vurgulan-
           manları ve diğer Ehl-i Kitap din mensuplarını bir araya getir-                mış, şirke bulaştıkları ve müşriklerin imam olamayacağı için
           mek değildir. Hz. Nuh’un biyolojik bağı olan oğlunu, inanç ola-               insanların onların peşine takılmamaları hatırlatılmıştır. 1114
           rak babasıyla aynı değerleri paylaşmadığı için, Allah’ın aza-                 Yahudi ve Hıristiyanların inanç durumları ile alakalı olarak
           bından koruyamadığı ayeti kerimeler ışığında Hz. Nuh isimli                   Tövbe  suresinde  şu  bilgiler  verilmektedir:  “Yahudiler,  Üze-
           eserimizde  anlatmıştık. 1109   Benzer  şekilde  her  duası  kabul            yir  Allah’ın  oğludur,  dediler.  Hıristiyanlar  da,  Mesih  (İsa  as)
           olan Hz. İbrahim’in, müşrik babası için dua etmekten alıkon-
           duğu ve inanç ortak paydası olmayanların böyle bir duada                      1110    Yazır, s. 2/1365.
                                                                                         1111    Bakara, 2/124.
           1107    Lokman, 31/13.                                                        1112    Saf, 61/6.
           1108   İbn Kesir, Tefsir, s. 2/574.                                           1113    Havva, s. 11/110.
           1109    bk. Mustafa Erdem, Hazreti Nuh, Ankara, 2022, s. 208-217.             1114    İbn Kesir, s. 2/533-534.
   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341