Page 305 - Hz_ibrahim
P. 305

302  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  303



 istenmiş, böylece Hz. Muhammed’in getirdiği din ile Hz. İb-  hükümlerin bütünüdür. Millet ile din arasında şöyle bir fark
 rahim’in getirdiği din arasında temelde bir fark bulunmadığı,   vardır. Millet, Millet-i İbrahim ifadesinde olduğu gibi Allah’a
 bunların aynı ilahi gerçekleri içerdiği belirtilmiştir. 970  değil, insanlardan dinin öncüleri durumunda olan peygam-
                                      973
             berlere isnat edilmektedir.  Bir anlamda, Allah tarafından
 d-  Millet-i İbrahim  belirlenen  şeyi  yerine  getirene  millet,  milletin  yaşadığı  ve
                                                     974
             onunla amel ettiği şeye de din denmektedir.  İnsanın sosyal
 Hz. İbrahim’in inanç sisteminde haniflik ile birlikte “millet”
             ve dinî ihtiyaçlarını karşılamak için bir araya gelmek mecbu-
 kavramı da “Millet-i İbrahim” şeklinde sıklıkla kullanılmakta-  riyeti vardır ki buna da millet denmektedir. 975
 dır. Bu kavram din kelimesiyle eş anlamlı olarak “İbrahim’in
             Kur’an-ı  Kerim’de  “millet”  kelimesi  veya  “Millet-i  İbrahim”
 dini” şeklinde ifade edilmekte, Hz. İbrahim’e bildirilmiş olan
             kavramı, çoğunlukla Hz. İbrahim’in bütün insanlık tarafından
 ve bütün peygamberler tarafından benimsenip tebliğ edilmiş
 bulunan ilahi ve değişmez ilkeleri, mesajları ile birlikte top-  sevildiğinin bir işareti olarak belirtilmektedir. Onun getirdiği
             temel ilkeleri kabullenmeyen veya değiştirenler, “Kendini bil-
 yekûn bir inanç sistemini ifade etmektedir.
                                                               976
             meyenden başka kim İbrahim’in dininden yüz çevirir?”  me-
 Kur’an-ı Kerim’de millet kelimesi biri Hz. İbrahim, İshak ve
             alindeki ayeti kerimede işaret edildiği gibi eleştirilmekte ve
 Yakup’a  nispet  edilmek  suretiyle,  yedisi  “Millet-i  İbrahim”
             onunla yakınlıklarını iddia eden Yahudi, Hıristiyan ve müşrik
 şeklinde olmak üzere on beş yerde geçmektedir. Millet-i İbra-
             Arapları azarlama, onlara uyarı niteliği taşımaktadır. Çünkü
 him terkibinin yer aldığı ayeti kerimelerde Hz. Muhammed’in
             Yahudiler, Hz. İbrahim ile övünmüş ve Hz. Yakup’un soyun-
 tebliğ ettiği dinin özü bakımından Hz. İbrahim’in diniyle aynı
             dan oldukları için kendileriyle Hz. İbrahim arasında özel bir
 kabul edildiği hususu vurgulanmakta, gerek Yahudilerin ve
             bağ kurmuştur. Hıristiyanlar da Hz. İsa’nın annesi tarafından
 Hıristiyanların  gerekse  Arapların  saygı  gösterdiği  İbrahim
             Hz. Yakup’a dayandığı hâlde Hz. İsa ile iftihar etmemiş, Hz.
 milletinin ayırt edici özelliğinin haniflik ve tevhit inancı oldu-
                                      977
             İbrahim ile övünmüşlerdir.  Onlar bu durumla yetinmemiş
 971
 ğu bildirilmektedir.
             daha da ileri giderek “Yahudi veya Hıristiyan olunuz ki hida-
 Miillet kelimesi Kur’an-ı Kerim’de haniflik, fıtrat ve tevhit dini   yete eresiniz.” 978  demişlerdir. Buna karşılık Cenab-ı Allah, “De
 karşılığında  da  kullanılmıştır.  İslami  literatürde  bu  kelime   ki: Hayır, hanif/ehl-i tevhit olarak İbrahim’in dinine… O şirk
 “Allah’ın kulları için kitaplarında ve peygamberlerinin diliyle   koşanlardan değildi.”  buyurmuştur. Bu ayeti kerimelerden
                                979
 koyduğu esasalar” olarak tarif edilerek din ve şeriat ile eş an-
             Millet-i İbrahim’in hak din olduğu, tevhit esaslarını içerdiği
 lamlı kullanılmakta, ancak bakış açısına göre aralarında bazı
 972
 küçük farklar bulunmaktadır.    973  Hüseyin b. Muhammed el-İsbahani, el Müfredat Fi Garibi’-Kur’an, İstanbul,
                1986, s. 716-717.
 İsbahani, millet kelimesiyle ilgili olarak şöyle demektedir: Ce-  974  Ebussuud, s. 5/291.
 nab-ı Allah’ın peygamberleri aracılığıyla kulları için bildirdiği   975  Şehristani, el-Milel ve’n-Nihal, Beyrut, 1986, s. 1/38.
             976  Bakara, 2/130.
 970  Kur’an Yolu, s. 1/663-664.  977  Razi, Tefsir, s. 3/478.
 971  Recep Şentürk, “Millet”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 2005, s. 30/64.  978  Bakara, 2/135.
 972  Şentürk, s. 30/64.  979  Bakara, 2/135.
   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310