Page 309 - Hz_ibrahim
P. 309

306  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  307


 “Sübhanallah” diyerek Yüce Allah’ı tespih ve tenzih, “La ilahe   her harfinin karşılığında ona on iyilik verir. Allah bu sureyi Hz.

 illallah” diyerek tevhit, “Elhamdülillah” diyerek Allah’a şük-  İbrahim’e, Hz. Musa’ya ve Hz. Muhammed’e indirmiştir.” 995
 988
 retmekten ibaret olduğu belirtilmiştir.
             İbn Sina, A’la suresinde üç temel isteğin bulunduğunu söyle-
 “Ehl-i Kitaptan ve müşriklerden hakkı inkâr edenler, kendileri-  mektedir. Bunlar:
 ne açık kanıt; Allah tarafından gönderilen, tertemiz sayfaları
 okuyan bir elçi gelinceye kadar (bulundukları durumdan) ayrı-  1.  Allah’ın ispatı

 989
 lacak değillerdir.”  Bu ayetlerin tefsirinde kitaplardan mak-  2.  Peygamberliklerin kararlaştırılması
 sadın “O Kur’an şüphesiz öncekilerin kitaplarında da vardı,”  990    3.  Ahiret durumunun belirtilmesi.
 “Bunlar önceki kitaplarda, İbrahim ve Musa’nın kitaplarında
 vardır.”  991   ayetlerinden anlaşıldığı kadarıyla Tevrat, İncil ve   Bu surede Cenab-ı Allah üç isteğini belirttikten sonra; “Şüp-
             hesiz ki bu ilk sahifelerdendir. İbrahim’in ve Musa’nın sahifele-
 Zebur  olduğu,  Kur’an-ı  Kerim’in  onların  içinde  onların  da
                           996
             rinde de vardır.”  ifadesiyle sureyi tamamlamıştır. Bunun an-
 Kur’an-ı Kerim’in içinde olduğu anlaşılmaktadır. Dolayısıyla
             lamı,  Allah  tarafından  peygamberlerine  indirilen  kitapların
 Ehl-i Kitap’a bunu okumak, onlara sanki o kitapları okumak
                                                     997
             asıl amacı, bu üç istekten başkası değildir.  İbn Kesir bazı
 gibidir.  992
             rivayetlere dayanarak A’la suresinde belirtilen hususların Hz.
 Peygamberlerin hepsi aynı kaynaktan beslendikleri için ken-  İbrahim  ve  Hz.  Musa’nın  sahifelerinde  de  olduğunu  belirt-
 di aralarında özel bir iletişim olmasından daha doğal bir şey   mektedir. 998
 yoktur. Hz. Muhammed ile Hz. İbrahim arasında uzun yılları
 kapsayan bir zaman farkı olmasına karşılık ikisi aynı dinin
 temsilcileri olmuştur. Benzer şekilde Hz. Nuh ile Hz. İbrahim
 arasında  da  bir  devamlılığın  olduğunu  “Kuşkusuz  İbrahim

 993
 Nuh’un yolunu izleyenlerdendi.”  ayeti kerimesinden öğren-
 mekteyiz ki bu, onun dinini ve ilkelerini takip ettiğini, onun
 994
 izinden gittiğini haber vermektedir.
 Ebussuud Efendi,  Peygamber’imiz Hz. Muhammed’den şöyle
 bir hadis nakletmektedir: “Kim A’la suresini okursa Yüce Allah


 988  Hz. İbrahim’e verilen suhufun içeriği ile ilgili geniş bilgi için bk. Köksal,
 Peygamberler Tarihi, s. 1/223-224.
 989  Beyyine, 98/1-2.
 990  Şuara, 26/196.
 991  Ala, 87/18-19.  995  Ebussuud, s. 8/509.
 992  Maturîdî, s. 17/307.  996  A’la, 87/18-19.
 993  Saffat, 37/83.  997  İbn Kesir, Tefsir, s. 15/8426-8431.
 994  Maturîdî, s. 12/185.  998  İbn Kesir, Tefsir, s. 15/8425.
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314