Page 310 - Hz_ibrahim
P. 310

308  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  309



                                                                                                        999
                                                                                         vesile olmuştur.  Zira bundan sonra göklerden gelen bütün
           HZ. İBRAHİM’İN KİŞİLİĞİ                                                       kutsal kitaplar onun soyundan gelen peygamberlere ve nesli-
                                                                                         ne inmiştir. İnsanlığın övünç kaynağı, peygamberlerin seyyidi
           İslam kaynaklarında Hz. İbrahim’in babası, kavmi ve Nemrud                    ve sonuncusu Hz. Muhammed de, Hz. İsmail yoluyla onun so-
           ile olan tevhit mücadelesi, Irak, Babil, Harran hayatı, kendisi-              yundan gelmiştir. 1000
           ne yapılan tehdit, baskı ve zulümler, ateşe atılması ve hicret-
                                                                                         Nakledilen bilgilere göre Hz. İbrahim orta boylu, ela gözlü,
           leri geniş yer tutmakta, ayrıca Mekke hayatı ön plana çıkmak-
                                                                                         güzel ve güler yüzlü, açık alınlı, uzunca yanaklı ve beyaz sa-
           tadır. Bu kaynaklarda Yahudiler, Yahudilik, Hz. İshak ve oğul-                       1001
                                                                                         kallıdır.   Hz. İbrahim kumaş ve elbise ticaretiyle de uğraş-
           larıyla alakalı bilgiler farklı bir formatta değerlendirilirken,
                                                                                         mış, Şam/Filistin bölgesine hicret ettikten sonra da çiftçilik
           Hz. Hacer ile Hz. İsmail’in Mekke’ye yerleştirilmesi, zemzem                           1002
                                                                                         yapmıştır.   Tarihî kaynaklarda onun Süryanice ve İbranice
           suyunun bulunması, Hz. İsmail’in kurban edilmesi, Kâbe’nin                                                             1003
                                                                                         konuştuğu yönünde haberler verilmektedir.
           inşası gibi konular geniş bir şekilde ele alınmaktadır.
           Başta Kur’an-ı Kerim olmak üzere bütün dinî ve tarihî riva-                        a-  Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim
           yetlerde Hz. İbrahim’den övgüyle bahsedilmekte onun insan
                                                                                         Kur’an-ı  Kerim’de  Hz.  İbrahim  hakkında  yaklaşık  otuz  beş
           olarak faziletleri ön plana çıkartılmaktadır. Bütün kaynaklar-
                                                                                         konuda övgüyle söz edilmekte bunların on beş tanesi Bakara
           da o bir ekol, bir okul, bir önder, bir lider olarak tanıtılmakta,
                                                                                         suresinde yer almaktadır. Bu ayeti kerimelerin çoğu onun ki-
           hatta bu sıfatlar insanlığın ortak mirası olarak tarihte ondan
                                                                                         şiliği ve ahlakı ile alakalı bulunmaktadır. 1004  Hz. İbrahim’in hiç
           başka bir kimseye verilmemektedir. Elbette insanlar tarafın-
                                                                                         tereddüt etmeden Allah’ın emrine uyup teslim olması onun
           dan yazılan eserlerde duygusal etkileşim söz konusu olabile-
                                                                                         diğer  insanlar  ve  peygamberler  arasında  “Halilullah”  (Al-
           ceği için sevgide ve övgüde bazı aşırılıklara kaçılmış olması                                                               1005
                                                                                         lah’ın dostu) olarak anılmasına sebep olmaktadır.
           da ihtimal dâhilindedir.  Ancak bu övgüler vahye dayalı kutsal
                                                                                         Hz.  İbrahim,  “…sıddık  bir  nebi…” 1006   olarak  tanıtılmaktadır.
           metinlerde yer alıyorsa bu durum onun yaratılanlar arasında
                                                                                         Bunun  iki  anlama  geldiği  belirtilmektedir.  Birincisi  yalan
           ve Yaratan yanındaki itibarına işaret etmektedir.
                                                                                         söylemeyen, doğru olan anlamında “sıdk”, ikincisi ise Allah’ın
           Cenab-ı Allah,  Hz. İbrahim’i her şeyden önce bir kul olarak,                 kendisi hakkında, gayba ait, kitaplara ve peygamberlere ait
           gelecekte yapacağı peygamberlik görevlerinde herhangi bir
           eksiklik ve aksaklık olmaması ve insanlar tarafından herhan-                  999   Bakara, 2/124.
                                                                                         1000  İbn Kesir, Kısas, s. 1/154.
           gi bir ayıpla ayıplanmaması için ciddi bir imtihana tabi tut-
                                                                                         1001  Buhari, Ehadisü’l-Enbiya, 8; İbn Kesir, Kısas, s. 1/165; Köksal, Peygam-
           muş ve o bunu başarıyla tamamlamıştır. Bunun üzerine Hz.                           berler Tarihi, s. 1/142.
           İbrahim insanlara önder olma liyakat ve hakkını kazanmış-                     1002   Köksal, Peygamberler Tarihi, 1/148.
           tır. Bir bakıma onun tabi tutulduğu bu imtihan ve elde ettiği                 1003   İbn Sa’d, s. 1/46; Maturîdî, s. 9/392-293; İbn Kuteybe, s. 32; Kuzgun, Hz.
                                                                                              İbrahim, s. 64; Köksal, Peygambereler Tarihi, s. 1/161.
           büyük başarı, Yüce Allah katında kazandığı itibar vesilesiyle
                                                                                         1004   İbn Kesir, Kısas, s. 1/159.
           yaptığı dua karşılığında, kendisi gibi düşünen ve inanan nesli                1005   Mahmud, s. 171-172.
           için de kutsal kapıların açılmasına ve kutsal görevlerin ifasına              1006   Meryem, 19/41.
   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315