Page 315 - Hz_ibrahim
P. 315

312  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  313



 Bütün bu sıfatlar Hz. İbrahim’in kalbinin yumuşaklığına ve   c-  Hz. İbrahim Batıla Yönelmemiştir
 merhametli oluşuna delalet etmektedir. Hatta Hud suresinde
             Hz. İbrahim, babasının yaptığı putları onun isteği üzerine di-
 onun şefkat ve merhameti; geçmişte babası için bağışlanması
             ğer kardeşleriyle birlikte satmaya götürür, fakat hiçbirini sat-
 yönünde dua ettiği gibi, Lut kavmini cezalandırmak isteyen   madan eve gelirdi. Sokaklarda bağladığı iplerle putları yerde
 meleklere, getirdikleri ilahi hükme itiraz eder şeklinde nak-  sürükler, insanlara fayda ve zararı olmayan bunlardan alan
 ledilmiştir: “İbrahim’den korku gidip kendisine müjde gelince,   var mı diye seslenir, sonra da başlarını suya sokarak niçin iç-
 Lut kavmi hakkında (âdeta) bizimle mücadeleye başladı. İbra-  miyorsunuz diye onlarla alay ederdi. Kardeşleri ise babaları-
 him cidden yumuşak huylu, bağrı yanık, kendisini Allah’a ver-  nın kendilerine teslim ettikleri putların hepsini satarak eve
 miş birisi idi. (Melekler dediler ki): Ey İbrahim! Bundan vazgeç.   geri dönerdi. 1026
 Çünkü Rabb’inin (azap) emri gelmiştir. Ve onlara geri çevril-  “Andolsun ki, onlardan önce eski milletlerin çoğu dalalete düş-
 mez bir azap mutlaka gelecektir.” 1022     tü. Kuşkusuz, biz onlara uyarıcılar göndermiştik. Uyarılanların
             akıbetinin ne olduğuna bir bak! Allah’ın ihlaslı kulları bundan
 Bedir Savaşı’nda esir alınan yetmiş kişiye nasıl muamele edi-
             müstesna.” 1027  Ayeti kerimelerinde de görüldüğü gibi geçmiş
 leceği ile ilgili değerlendirmeleri yapmak üzere Peygamber’i-
 miz Hz. Muhammed ashabıyla istişarelerde bulunmuştur. Hz.   kavimler peygamberlerine itaat etmedikleri onların önerdi-
             ği dini kabullenmedikleri için helak olmuşlardır. Bu konuda
 Ebu  Bekir,  onların  Hz.  Peygamber’in  kavminden  olduğunu,
             Hz. İbrahim, Allah’ın kavmine karşı yardım ettiği ilk örnektir.
 Cenab-ı Allah’ın onların tövbelerini kabul edebileceğini söy-
             Kavmi onu ateşe atıp yakmak istediklerinde Allah korumuş
 leyerek müşrik esirlerin öldürülmemesini, fakat fidye alına-
             ve kendisine tuzak kuranları, düşmanı yok etmede yeni bir
 rak serbest bırakılmalarını tavsiye etmiştir. Buna karşılık Hz.
             yöntem kullanarak alçaltmış ve hüsrana uğratmıştır. 1028
 Ömer, küfrün öncüleri olmaları sebebiyle onların boyunları-
 nın  vurulmasını  istemiştir.  Bunun  üzerine  Peygamber’imiz
 Hz. Muhammed; “…Kim bana uyarsa o bendendir. Kim de bana   d-  Hz. İbrahim’in Sünnet Olması
 karşı gelirse, artık sen gerçekten çok bağışlayan, pek esirge-
 yensin.” 1023  ayeti kerimesinden hareket ederek Hz. Ebubekir’i   Hz. İbrahim’in, sünnet oluşuyla ilgili çeşitli rivayetler bulun-
 Hz. İbrahim’e, “Nuh Rabb’im! dedi, yeryüzünde kafirlerden hiç   masına karşılık, Buhari’de Hz. Peygamber’den gelen bir riva-
 kimseyi  bırakma!” 1024   ayeti  kerimesinden  hareketle  de  Hz.   yete göre, Şam yakınlarında Kadum/Kaddum yerleşim mer-
             kezinde seksen veya yüz yirmi yaşında Kadum/Kaddum de-
 Ömer’i Hz. Nuh’a benzetmiştir. 1025
             nilen bir marangoz aleti, (keser) ile 1029  kendi kendini sünnet




             1026   Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/148.
 1022   Hud, 11/ 74-76; bk. Hadidi, s. 150-151.  1027   Saffat, 37/71-73.
 1023   İbrahim, 14/36.  1028   İbn Teymiyye, s.  41.
 1024   Nuh, 71/26.  1029   Buhari, Ehadisü’l-Enbiya, 8. Hadiste Hz. İbrahim’in sünnet olduğu yer ve
 1025   Ebussuud, s. 4/79.  sünnet aleti için kadum/kaddum ifadesi kullanılmıştır.
   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320