Page 314 - Hz_ibrahim
P. 314
312 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 313
Bütün bu sıfatlar Hz. İbrahim’in kalbinin yumuşaklığına ve c- Hz. İbrahim Batıla Yönelmemiştir
merhametli oluşuna delalet etmektedir. Hatta Hud suresinde
Hz. İbrahim, babasının yaptığı putları onun isteği üzerine di-
onun şefkat ve merhameti; geçmişte babası için bağışlanması
ğer kardeşleriyle birlikte satmaya götürür, fakat hiçbirini sat-
yönünde dua ettiği gibi, Lut kavmini cezalandırmak isteyen madan eve gelirdi. Sokaklarda bağladığı iplerle putları yerde
meleklere, getirdikleri ilahi hükme itiraz eder şeklinde nak- sürükler, insanlara fayda ve zararı olmayan bunlardan alan
ledilmiştir: “İbrahim’den korku gidip kendisine müjde gelince, var mı diye seslenir, sonra da başlarını suya sokarak niçin iç-
Lut kavmi hakkında (âdeta) bizimle mücadeleye başladı. İbra- miyorsunuz diye onlarla alay ederdi. Kardeşleri ise babaları-
him cidden yumuşak huylu, bağrı yanık, kendisini Allah’a ver- nın kendilerine teslim ettikleri putların hepsini satarak eve
miş birisi idi. (Melekler dediler ki): Ey İbrahim! Bundan vazgeç. geri dönerdi. 1026
Çünkü Rabb’inin (azap) emri gelmiştir. Ve onlara geri çevril- “Andolsun ki, onlardan önce eski milletlerin çoğu dalalete düş-
mez bir azap mutlaka gelecektir.” 1022 tü. Kuşkusuz, biz onlara uyarıcılar göndermiştik. Uyarılanların
akıbetinin ne olduğuna bir bak! Allah’ın ihlaslı kulları bundan
Bedir Savaşı’nda esir alınan yetmiş kişiye nasıl muamele edi-
müstesna.” 1027 Ayeti kerimelerinde de görüldüğü gibi geçmiş
leceği ile ilgili değerlendirmeleri yapmak üzere Peygamber’i-
miz Hz. Muhammed ashabıyla istişarelerde bulunmuştur. Hz. kavimler peygamberlerine itaat etmedikleri onların önerdi-
ği dini kabullenmedikleri için helak olmuşlardır. Bu konuda
Ebu Bekir, onların Hz. Peygamber’in kavminden olduğunu,
Hz. İbrahim, Allah’ın kavmine karşı yardım ettiği ilk örnektir.
Cenab-ı Allah’ın onların tövbelerini kabul edebileceğini söy-
Kavmi onu ateşe atıp yakmak istediklerinde Allah korumuş
leyerek müşrik esirlerin öldürülmemesini, fakat fidye alına-
ve kendisine tuzak kuranları, düşmanı yok etmede yeni bir
rak serbest bırakılmalarını tavsiye etmiştir. Buna karşılık Hz.
yöntem kullanarak alçaltmış ve hüsrana uğratmıştır. 1028
Ömer, küfrün öncüleri olmaları sebebiyle onların boyunları-
nın vurulmasını istemiştir. Bunun üzerine Peygamber’imiz
Hz. Muhammed; “…Kim bana uyarsa o bendendir. Kim de bana d- Hz. İbrahim’in Sünnet Olması
karşı gelirse, artık sen gerçekten çok bağışlayan, pek esirge-
yensin.” 1023 ayeti kerimesinden hareket ederek Hz. Ebubekir’i Hz. İbrahim’in, sünnet oluşuyla ilgili çeşitli rivayetler bulun-
Hz. İbrahim’e, “Nuh Rabb’im! dedi, yeryüzünde kafirlerden hiç masına karşılık, Buhari’de Hz. Peygamber’den gelen bir riva-
kimseyi bırakma!” 1024 ayeti kerimesinden hareketle de Hz. yete göre, Şam yakınlarında Kadum/Kaddum yerleşim mer-
kezinde seksen veya yüz yirmi yaşında Kadum/Kaddum de-
Ömer’i Hz. Nuh’a benzetmiştir. 1025
nilen bir marangoz aleti, (keser) ile 1029 kendi kendini sünnet
1026 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/148.
1022 Hud, 11/ 74-76; bk. Hadidi, s. 150-151. 1027 Saffat, 37/71-73.
1023 İbrahim, 14/36. 1028 İbn Teymiyye, s. 41.
1024 Nuh, 71/26. 1029 Buhari, Ehadisü’l-Enbiya, 8. Hadiste Hz. İbrahim’in sünnet olduğu yer ve
1025 Ebussuud, s. 4/79. sünnet aleti için kadum/kaddum ifadesi kullanılmıştır.