Page 314 - Hz_ibrahim
P. 314

312  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  313



           Bütün bu sıfatlar Hz. İbrahim’in kalbinin yumuşaklığına ve                           c-  Hz. İbrahim Batıla Yönelmemiştir
           merhametli oluşuna delalet etmektedir. Hatta Hud suresinde
                                                                                         Hz. İbrahim, babasının yaptığı putları onun isteği üzerine di-
           onun şefkat ve merhameti; geçmişte babası için bağışlanması
                                                                                         ğer kardeşleriyle birlikte satmaya götürür, fakat hiçbirini sat-
           yönünde dua ettiği gibi, Lut kavmini cezalandırmak isteyen                    madan eve gelirdi. Sokaklarda bağladığı iplerle putları yerde
           meleklere, getirdikleri ilahi hükme itiraz eder şeklinde nak-                 sürükler, insanlara fayda ve zararı olmayan bunlardan alan
           ledilmiştir: “İbrahim’den korku gidip kendisine müjde gelince,                var mı diye seslenir, sonra da başlarını suya sokarak niçin iç-
           Lut kavmi hakkında (âdeta) bizimle mücadeleye başladı. İbra-                  miyorsunuz diye onlarla alay ederdi. Kardeşleri ise babaları-
           him cidden yumuşak huylu, bağrı yanık, kendisini Allah’a ver-                 nın kendilerine teslim ettikleri putların hepsini satarak eve
           miş birisi idi. (Melekler dediler ki): Ey İbrahim! Bundan vazgeç.             geri dönerdi. 1026
           Çünkü Rabb’inin (azap) emri gelmiştir. Ve onlara geri çevril-                 “Andolsun ki, onlardan önce eski milletlerin çoğu dalalete düş-
           mez bir azap mutlaka gelecektir.” 1022                                        tü. Kuşkusuz, biz onlara uyarıcılar göndermiştik. Uyarılanların
                                                                                         akıbetinin ne olduğuna bir bak! Allah’ın ihlaslı kulları bundan
           Bedir Savaşı’nda esir alınan yetmiş kişiye nasıl muamele edi-
                                                                                         müstesna.” 1027  Ayeti kerimelerinde de görüldüğü gibi geçmiş
           leceği ile ilgili değerlendirmeleri yapmak üzere Peygamber’i-
           miz Hz. Muhammed ashabıyla istişarelerde bulunmuştur. Hz.                     kavimler peygamberlerine itaat etmedikleri onların önerdi-
                                                                                         ği dini kabullenmedikleri için helak olmuşlardır. Bu konuda
           Ebu  Bekir,  onların  Hz.  Peygamber’in  kavminden  olduğunu,
                                                                                         Hz. İbrahim, Allah’ın kavmine karşı yardım ettiği ilk örnektir.
           Cenab-ı Allah’ın onların tövbelerini kabul edebileceğini söy-
                                                                                         Kavmi onu ateşe atıp yakmak istediklerinde Allah korumuş
           leyerek müşrik esirlerin öldürülmemesini, fakat fidye alına-
                                                                                         ve kendisine tuzak kuranları, düşmanı yok etmede yeni bir
           rak serbest bırakılmalarını tavsiye etmiştir. Buna karşılık Hz.
                                                                                         yöntem kullanarak alçaltmış ve hüsrana uğratmıştır. 1028
           Ömer, küfrün öncüleri olmaları sebebiyle onların boyunları-
           nın  vurulmasını  istemiştir.  Bunun  üzerine  Peygamber’imiz
           Hz. Muhammed; “…Kim bana uyarsa o bendendir. Kim de bana                             d-  Hz. İbrahim’in Sünnet Olması
           karşı gelirse, artık sen gerçekten çok bağışlayan, pek esirge-
           yensin.” 1023  ayeti kerimesinden hareket ederek Hz. Ebubekir’i               Hz. İbrahim’in, sünnet oluşuyla ilgili çeşitli rivayetler bulun-
           Hz. İbrahim’e, “Nuh Rabb’im! dedi, yeryüzünde kafirlerden hiç                 masına karşılık, Buhari’de Hz. Peygamber’den gelen bir riva-
           kimseyi  bırakma!” 1024   ayeti  kerimesinden  hareketle  de  Hz.             yete göre, Şam yakınlarında Kadum/Kaddum yerleşim mer-
                                                                                         kezinde seksen veya yüz yirmi yaşında Kadum/Kaddum de-
           Ömer’i Hz. Nuh’a benzetmiştir. 1025
                                                                                         nilen bir marangoz aleti, (keser) ile 1029  kendi kendini sünnet




                                                                                         1026   Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/148.
           1022   Hud, 11/ 74-76; bk. Hadidi, s. 150-151.                                1027   Saffat, 37/71-73.
           1023   İbrahim, 14/36.                                                        1028   İbn Teymiyye, s.  41.
           1024   Nuh, 71/26.                                                            1029   Buhari, Ehadisü’l-Enbiya, 8. Hadiste Hz. İbrahim’in sünnet olduğu yer ve
           1025   Ebussuud, s. 4/79.                                                          sünnet aleti için kadum/kaddum ifadesi kullanılmıştır.
   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319