Page 316 - Hz_ibrahim
P. 316
314 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 315
ettiği haber verilmektedir. 1030 Hz. İbrahim’in bu uygulaması, kusursuz ol. Seninle yaptığım antlaşmayı sürdürecek, soyunu
kendisinden sonra gelen nesiller için de uygulanması gerek- alabildiğine çoğaltacağım.’… ‘Sen ve soyun kuşaklar boyu ant-
li bir sünnet hâline gelmiştir. 1031 Neccar, Barnaba İncil’inden laşmama bağlı kalmalısınız.’ dedi. ‘Seninle ve soyunla yaptığım
antlaşmanın koşulu şudur: Aranızdaki erkeklerin hepsi sünnet
alıntılar yaparak sünnet konusunda şöyle bir bilgi naklet-
edilecek. Sünnet olmalısınız. Sünnet aramızdaki antlaşmanın
mektedir: Hz. Âdem’in isyanı sonrasında eğer Allah tövbesini
belirtisi olacak. Evinizde doğmuş ya da soyunuzdan olmayan
kabul ederse Allah’a vücudundan herhangi bir uzvu kesmeyi
bir yabancıdan satın alınmış köleler dâhil sekiz günlük her
adamıştır. Allah da onun duasını kabul etmiştir. Bunun üze-
erkek çocuk sünnet edilecek. Gelecek kuşaklarınız boyunca sü-
rine Hz. Âdem adağını nasıl yerine getireceğini bilemez vazi-
recek bu. Evinizde doğan ya da satın aldığınız her çocuk ke-
yette dururken Cebrail ona ne yapacağı konusunda rehberlik
sinlikle sünnet edilecek. Bedeninizde bu belirti sonsuza dek sü-
etmiş ve sünnet olmuştur. Daha sonra Hz. Âdem’in çocukları
recek antlaşmanın simgesi olacak. Sünnet edilmemiş her erkek
tarafından terkedilen bu sünnet olayını yeniden yaşatmak
halkının arasından atılacak, çünkü antlaşmamı bozmuş de-
için Allah Hz. İbrahim’e emretmiştir. 1032
mektir.’… İbrahim sünnet olduğunda doksan dokuz yaşındaydı.
M. Asım Köksal, Hz. İbrahim’in sünnet olduktan sonra seksen Oğlu İsmail on üç yaşında sünnet oldu. İbrahim, oğlu İsmail’le
yıl daha yaşadığına işaret etmektedir. 1033 Bu bilgi esas alına- aynı gün sünnet oldu. İbrahim’in evindeki bütün erkekler-evin-
rak onun 200 yaşında öldüğü kabul edilirse, Hz. İbrahim’in de doğanlar ve yabancılardan satın alınanlar-onunla birlikte
120 yaşında sünnet olmuş olması ihtimal dâhilindedir. sünnet oldu.” 1034
Tevrat’a göre Hz. İbrahim doksan dokuz yaşında sünnet ol- Rivayete göre Hz. İbrahim ilahi bir mesaja istinaden kendisini
muştur. Bu husus Tekvin’de söyle belirtilmektedir: sünnet etmiş, hatta bu emri geciktirmemek için aceleci dav-
“Avram doksan dokuz yaşındayken Rab ona görünerek, ‘Ben ranmıştır. Onun insanlık tarihinde ilk sünnet olan kişi olduğu
her şeye gücü yeten Tanrı’yım.’ dedi. ‘Benim yolumda yürü, belirtilmiştir. 1035
e- Hz. İbrahim ile Hz. Muhammed Arasındaki Ben-
1030 Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 9-112; Wensinck, İbrahim, s. 5-II, 879; Har-
man, İbrahim, s. 21/271. Sünnet: Hz. İbrahim’in sünneti kendi soyun- zerlik
dan gelenler için örnek teşkil etmiştir. Bu gelenek Tevrat’ın beyanına
göre bütün İsrailoğulları için de geçerli olmuştur. Hz. İsa zamanına
Maturîdî, Nur suresi, 24/35. ayeti kerimesinin tefsirini ya-
kadar böyle devam etmiştir. Sonra Hıristiyanlardan bir grup Tevrat’ın
bu hükmünü bozmuşlardır. İslam âlimlerinin büyük çoğunluğuna göre parken şunları söylemektedir: “Hz. Muhammed’in nuru, Hz.
İbrahim’in nurundan aydınlanır. Çünkü Hz. Muhammed, Hz.
sünnet olan bu uygulama çocuk, yedi yaşına girinceye kadar müstehap,
on beş yaşına girip büluğa erince vacip olur. Sahihi Buhari Muhtasarı, s. İbrahim’in dini, sünneti ve usulü üzeredir. Hz. İbrahim’in me-
9/112.
1031 Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 7/88. Tevrat’ta Hz. İbrahim’in sünneti tan- seli, mübarek ağacın meseli gibidir. Hz. Muhammed’in aslı Hz.
İbrahim soyundandır. Çünkü Hz. Muhammed ve onun getirdiği
rıyla sözleşmesi ve onun belirtisi olarak kabul edilmekte ve sekiz günlük
her erkek çocuğun sünnet edilmesi istenmektedir. Burada yer alan bil- din ve kitap asıl itibariyle nurunu Hz. İbrahim’den alır. Çünkü
giye göre, İbrahim doksan dokuz, oğlu İsmail on üç yaşında iken sünnet
olmuştur.(Tekvin, 17/1/27)
1032 Neccar, s. 138. 1034 Tekvin, 17/1-27.
1033 Köksal, Peygambereler Tarihi, s. 1/169. 1035 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/169.