Page 308 - Hz_ibrahim
P. 308

306  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  307


           “Sübhanallah” diyerek Yüce Allah’ı tespih ve tenzih, “La ilahe                her harfinin karşılığında ona on iyilik verir. Allah bu sureyi Hz.

           illallah” diyerek tevhit, “Elhamdülillah” diyerek Allah’a şük-                İbrahim’e, Hz. Musa’ya ve Hz. Muhammed’e indirmiştir.” 995
                                              988
           retmekten ibaret olduğu belirtilmiştir.
                                                                                         İbn Sina, A’la suresinde üç temel isteğin bulunduğunu söyle-
           “Ehl-i Kitaptan ve müşriklerden hakkı inkâr edenler, kendileri-               mektedir. Bunlar:
           ne açık kanıt; Allah tarafından gönderilen, tertemiz sayfaları
           okuyan bir elçi gelinceye kadar (bulundukları durumdan) ayrı-                     1.  Allah’ın ispatı

                           989
           lacak değillerdir.”  Bu ayetlerin tefsirinde kitaplardan mak-                     2.  Peygamberliklerin kararlaştırılması
           sadın “O Kur’an şüphesiz öncekilerin kitaplarında da vardı,”  990                 3.  Ahiret durumunun belirtilmesi.
           “Bunlar önceki kitaplarda, İbrahim ve Musa’nın kitaplarında
           vardır.”  991   ayetlerinden anlaşıldığı kadarıyla Tevrat, İncil ve           Bu surede Cenab-ı Allah üç isteğini belirttikten sonra; “Şüp-
                                                                                         hesiz ki bu ilk sahifelerdendir. İbrahim’in ve Musa’nın sahifele-
           Zebur  olduğu,  Kur’an-ı  Kerim’in  onların  içinde  onların  da
                                                                                                        996
                                                                                         rinde de vardır.”  ifadesiyle sureyi tamamlamıştır. Bunun an-
           Kur’an-ı Kerim’in içinde olduğu anlaşılmaktadır. Dolayısıyla
                                                                                         lamı,  Allah  tarafından  peygamberlerine  indirilen  kitapların
           Ehl-i Kitap’a bunu okumak, onlara sanki o kitapları okumak
                                                                                                                                  997
                                                                                         asıl amacı, bu üç istekten başkası değildir.  İbn Kesir bazı
           gibidir.  992
                                                                                         rivayetlere dayanarak A’la suresinde belirtilen hususların Hz.
           Peygamberlerin hepsi aynı kaynaktan beslendikleri için ken-                   İbrahim  ve  Hz.  Musa’nın  sahifelerinde  de  olduğunu  belirt-
           di aralarında özel bir iletişim olmasından daha doğal bir şey                 mektedir. 998
           yoktur. Hz. Muhammed ile Hz. İbrahim arasında uzun yılları
           kapsayan bir zaman farkı olmasına karşılık ikisi aynı dinin
           temsilcileri olmuştur. Benzer şekilde Hz. Nuh ile Hz. İbrahim
           arasında  da  bir  devamlılığın  olduğunu  “Kuşkusuz  İbrahim

                                        993
           Nuh’un yolunu izleyenlerdendi.”  ayeti kerimesinden öğren-
           mekteyiz ki bu, onun dinini ve ilkelerini takip ettiğini, onun
                                            994
           izinden gittiğini haber vermektedir.
           Ebussuud Efendi,  Peygamber’imiz Hz. Muhammed’den şöyle
           bir hadis nakletmektedir: “Kim A’la suresini okursa Yüce Allah


           988  Hz. İbrahim’e verilen suhufun içeriği ile ilgili geniş bilgi için bk. Köksal,
              Peygamberler Tarihi, s. 1/223-224.
           989  Beyyine, 98/1-2.
           990  Şuara, 26/196.
           991  Ala, 87/18-19.                                                           995  Ebussuud, s. 8/509.
           992  Maturîdî, s. 17/307.                                                     996  A’la, 87/18-19.
           993  Saffat, 37/83.                                                           997  İbn Kesir, Tefsir, s. 15/8426-8431.
           994  Maturîdî, s. 12/185.                                                     998  İbn Kesir, Tefsir, s. 15/8425.
   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313