Page 304 - Hz_ibrahim
P. 304

302  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  303



           istenmiş, böylece Hz. Muhammed’in getirdiği din ile Hz. İb-                   hükümlerin bütünüdür. Millet ile din arasında şöyle bir fark
           rahim’in getirdiği din arasında temelde bir fark bulunmadığı,                 vardır. Millet, Millet-i İbrahim ifadesinde olduğu gibi Allah’a
           bunların aynı ilahi gerçekleri içerdiği belirtilmiştir. 970                   değil, insanlardan dinin öncüleri durumunda olan peygam-
                                                                                                                  973
                                                                                         berlere isnat edilmektedir.  Bir anlamda, Allah tarafından
                d-  Millet-i İbrahim                                                     belirlenen  şeyi  yerine  getirene  millet,  milletin  yaşadığı  ve
                                                                                                                                  974
                                                                                         onunla amel ettiği şeye de din denmektedir.  İnsanın sosyal
           Hz. İbrahim’in inanç sisteminde haniflik ile birlikte “millet”
                                                                                         ve dinî ihtiyaçlarını karşılamak için bir araya gelmek mecbu-
           kavramı da “Millet-i İbrahim” şeklinde sıklıkla kullanılmakta-                riyeti vardır ki buna da millet denmektedir. 975
           dır. Bu kavram din kelimesiyle eş anlamlı olarak “İbrahim’in
                                                                                         Kur’an-ı  Kerim’de  “millet”  kelimesi  veya  “Millet-i  İbrahim”
           dini” şeklinde ifade edilmekte, Hz. İbrahim’e bildirilmiş olan
                                                                                         kavramı, çoğunlukla Hz. İbrahim’in bütün insanlık tarafından
           ve bütün peygamberler tarafından benimsenip tebliğ edilmiş
           bulunan ilahi ve değişmez ilkeleri, mesajları ile birlikte top-               sevildiğinin bir işareti olarak belirtilmektedir. Onun getirdiği
                                                                                         temel ilkeleri kabullenmeyen veya değiştirenler, “Kendini bil-
           yekûn bir inanç sistemini ifade etmektedir.
                                                                                                                                            976
                                                                                         meyenden başka kim İbrahim’in dininden yüz çevirir?”  me-
           Kur’an-ı Kerim’de millet kelimesi biri Hz. İbrahim, İshak ve
                                                                                         alindeki ayeti kerimede işaret edildiği gibi eleştirilmekte ve
           Yakup’a  nispet  edilmek  suretiyle,  yedisi  “Millet-i  İbrahim”
                                                                                         onunla yakınlıklarını iddia eden Yahudi, Hıristiyan ve müşrik
           şeklinde olmak üzere on beş yerde geçmektedir. Millet-i İbra-
                                                                                         Arapları azarlama, onlara uyarı niteliği taşımaktadır. Çünkü
           him terkibinin yer aldığı ayeti kerimelerde Hz. Muhammed’in
                                                                                         Yahudiler, Hz. İbrahim ile övünmüş ve Hz. Yakup’un soyun-
           tebliğ ettiği dinin özü bakımından Hz. İbrahim’in diniyle aynı
                                                                                         dan oldukları için kendileriyle Hz. İbrahim arasında özel bir
           kabul edildiği hususu vurgulanmakta, gerek Yahudilerin ve
                                                                                         bağ kurmuştur. Hıristiyanlar da Hz. İsa’nın annesi tarafından
           Hıristiyanların  gerekse  Arapların  saygı  gösterdiği  İbrahim
                                                                                         Hz. Yakup’a dayandığı hâlde Hz. İsa ile iftihar etmemiş, Hz.
           milletinin ayırt edici özelliğinin haniflik ve tevhit inancı oldu-
                                                                                                                  977
                                                                                         İbrahim ile övünmüşlerdir.  Onlar bu durumla yetinmemiş
                             971
           ğu bildirilmektedir.
                                                                                         daha da ileri giderek “Yahudi veya Hıristiyan olunuz ki hida-
           Miillet kelimesi Kur’an-ı Kerim’de haniflik, fıtrat ve tevhit dini            yete eresiniz.” 978  demişlerdir. Buna karşılık Cenab-ı Allah, “De
           karşılığında  da  kullanılmıştır.  İslami  literatürde  bu  kelime            ki: Hayır, hanif/ehl-i tevhit olarak İbrahim’in dinine… O şirk
           “Allah’ın kulları için kitaplarında ve peygamberlerinin diliyle               koşanlardan değildi.”  buyurmuştur. Bu ayeti kerimelerden
                                                                                                             979
           koyduğu esasalar” olarak tarif edilerek din ve şeriat ile eş an-
                                                                                         Millet-i İbrahim’in hak din olduğu, tevhit esaslarını içerdiği
           lamlı kullanılmakta, ancak bakış açısına göre aralarında bazı
                                      972
           küçük farklar bulunmaktadır.                                                  973  Hüseyin b. Muhammed el-İsbahani, el Müfredat Fi Garibi’-Kur’an, İstanbul,
                                                                                             1986, s. 716-717.
           İsbahani, millet kelimesiyle ilgili olarak şöyle demektedir: Ce-              974  Ebussuud, s. 5/291.
           nab-ı Allah’ın peygamberleri aracılığıyla kulları için bildirdiği             975  Şehristani, el-Milel ve’n-Nihal, Beyrut, 1986, s. 1/38.
                                                                                         976  Bakara, 2/130.
           970  Kur’an Yolu, s. 1/663-664.                                               977  Razi, Tefsir, s. 3/478.
           971  Recep Şentürk, “Millet”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 2005, s. 30/64.  978  Bakara, 2/135.
           972  Şentürk, s. 30/64.                                                       979  Bakara, 2/135.
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309