Page 303 - Hz_ibrahim
P. 303

300  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  301


 hitliği gizleyenden daha zalim kim olabilir? Allah yaptıkları-  bilinmeyen  ve  neredeyse  hiç  uygulanmayan  bilgiler,  sade-

 961
 nızdan gafil değildir.”    ce İslam kaynaklarında yer almaktadır. Buna göre; Cahiliye
 Bu hususta Kur’an-ı Kerim’de: “Ey Ehl-i Kitap! İbrahim hak-  Arapları nazarında sünnet olan ve Kâbe’yi tavaf eden herkes
 kında  niçin  tartışırsınız?  Hâlbuki  Tevrat  ve  İncil,  kesinlikle   haniftir. Bazı eserlerde putlara tapmamak/Allah’a ortak koş-
 ondan sonra indirildi. Siz hiç düşünmez misiniz? İşte siz böyle   mamak, tevhit inancına sahip olmak, cünüplükten temizlen-
 kimselersiniz!  Hadi  hakkında  bilgi  sahibi  olduğunuz  konuda   mek,  putlara  kesilen  kurbanlardan  yememek  de  hanifliğin
 tartıştınız; fakat bilgi sahibi olmadığınız konuda niçin tartışı-  şartlarından gösterilmektedir.  Haniflikte Allah’a, melekle-
                                         964
 yorsunuz? Oysaki Allah, her şeyi bilir, siz ise bilmezsiniz. İbra-  re, kitaplara ve peygamberlere iman ile birlikte ahiret, cen-
 him ne Yahudi ne de Hıristiyan idi; fakat o, Allah’ı bir tanıyan   net inancı da bulunmaktadır.   Hz. İbrahim’e ihrama girme,
                                        965
 962
 dosdoğru bir Müslüman idi; müşriklerden de değildi.”   buy-  tavaf, say ve şeytan taşlama gibi hac ibadetinin kurallarının
 rulmaktadır.   da  öğretildiği  belirtilmektedir.   Bütün  bunların  yanında
                                          966
             haniflerin sahip olduğu tevhit inancı dışında kalan inanç ve
 Bu ayetlerin nüzul sebebi olarak İbn Abbas’tan şöyle bir ri-
             ibadetleri,  tabi oldukları kitap veya kitaplar hakkında yeterli
 vayet  nakledilmektedir:    Necranlı  Hıristiyanlar  ile  Yahudi
             bilgi bulunmamaktadır.
 hahamları birleşerek Resulullah’ın huzuruna geldiler. Yahudi
 hahamları; İbrahim Yahudi’dir. Hıristiyanlar ise; İbrahim Hı-  Haniflikte, Hz. İbrahim’in şahsıyla özdeşleşen bazı uygulama-
 ristiyan’dır diye Hz. Peygamber’in huzurunda tartışmaya baş-  lar vardır. İbn Abbas’ın bildirdiğine göre bunlar onun şeria-
 ladılar. Bunun üzerine Yüce Allah bu ayeti kerimeyi inzal bu-  tında farz, bizim şeriatımızda sünnet sayılan beşi baş ile beşi
 yurdu. Yahudi ve Hıristiyanların ileri sürdükleri bu iddiaların   de beden ile ilgili on özelliktir. Baş ile ilgili olanlar; ağza su
 sebebi, Yüce Allah’ın peygamberlik görevini İbrahim’in (as)   vermek, buruna su vermek, saçları tepeden ortadan ayırmak,
 hanedanı aracılığıyla devam ettireceğine dair vermiş olduğu   bıyıkları  iyice  kısaltmak  ve  misvak  kullanmaktır.  Beden  ile
 ahdi istismar etmeleri, Yüce Allah’ın bu hanedana bahşede-  ilgili olanlar ise; sünnet olmak, kasıkları tıraş etmek, koltuk
 ceği fazilet ve hidayeti kendi yararlarına kullanmak isteme-
             altı kıllarını yok etmek, tırnakları kesmek ve su ile istinca/
 leridir. Sonra da bu iddiaları ileri sürerek Hz. Peygamber’in   967
             taharetlenmektir.
 İbrahim’in (as) dini üzerine, Müslümanların da ilk haniflerin
             Kur’an-ı  Kerim’de  “Hanif  olan  İbrahim’in  dinine  uyunuz.” 968
 vârisleri olduğu iddiasını yalanlamaktır. Bu yüzden Cenab-ı
             emri,  “Biz  hanif  olan  İbrahim’in  dinine  uyarız.”  969
 Allah onları tehdit etmekte, Hz. İbrahim’in Tevrat ve İncil’den   şeklinde-
 önce yaşamış bir peygamber olduğunu, Yahudi ve Hıristiyan   ki uyarı ile bütünleşerek Müslümanların Hz. İbrahim’in dini
 963
 olmasının mümkün olmadığını onlara hatırlatmaktadır.      olarak kabul edilen inanç sistemini eksiksiz kabul etmeleri
 Haniflerin inanç esasları, din anlayışları, tanrı tasavvurları ve   964  Kuzgun, Hanif, s. 16/37-38.
 tevhit telakkileri hakkında Cahiliye Dönemi’nde bulunmayan,   965  Kuzgun, Hz. İbrahim, s. 174-180.
             966  Razi, Tefsir, s. 3/418.
 961  Bakara, 2/140.  967  Razi, Tefsir, s. 3/417.
 962  Âl-i İmran, 3/67-67.  968  Âl-i İmran, 3/95.
 963  Kutub, s. 2/318.  969  Bakara, 2/135.
   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308