Page 298 - Hz_ibrahim
P. 298

296  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  297


                 b- Haniflik ve Fıtrat                                                   vesinde konu üzerinde çalışanlar, din ile fıtrat arasındaki sıkı

                                                                                         ilişkiye dikkat çekmiştir.
           Fıtrat kelimesi yaratılan şeyin saf, temiz ve bozulmamış ilk
                                    945
           hali anlamına gelmektedir.  Yüce Allah, başlangıçtan itiba-
           ren insanı inanma duygusu ile iç içe yaratmış, bu duygu saye-                       c-  Haniflik ve Hz. İbrahim
           sinde onu Rabbine, sadece O’na kulluk etmeye yöneltmiştir.
                                                                                         Peygamber’imizden  (sav)  rivayet  edilen  meşhur  Cibril  ha-
           Fakat zamanla çevre faktörlerin etkisi sonucu insanın Rab-
                                                                                         disi  ve  Kur’an-ı  Kerim’in  genel  ifadelerinden  anlaşıdığına
           bine/Yaratanına  yönelme  ve  ulaşma  konusunda  sapmalar
                                                                                         göre; bir dinde iman, İslam ve ihsan olması gerekmektedir.
           olmuştur. Bunu ortadan kaldırmak için Cenab-ı Allah, onun
                                                                                         İmandan maksat tevhit inancıdır. Allah’ı bir bilmek ve O’na
           fıtratına yerleştirdiği inanma duygusunu, peygamberleri ara-
                                                                                         ibadet etmektir. Nitekim Hz. İbrahim’in tebliğ ettiği din de bu
           cılığıyla bir din olarak kurallar bütünü şeklinde insanlara bil-                                                        949
                                                                                         anlamda “hanif” olarak isimlendirilmektedir.  Bundan dola-
           dirmiştir.
                                                                                         yı Kur’an-ı Kerim ve hadisi şerifler başta olma üzere bütün
           Cenab-ı Allah’ın insanlara bildirdiği, insan fıtratına en uygun               İslam kaynakları, hanifliğin Hz. İbrahim’in dini olduğunu bize
                                                                                                       950
                                         946
           olan inanma şekli tevhit dinidir.  Bazı âlimler, Peygamber’i-                 bildirmektedir.  Hz. İbrahim’in dininden olan kimselere ha-
           miz Hz. Muhammed’in (sav) “Her doğan fıtrat üzere doğar…”                     nif denmektedir. 951
           hadisinden  hareketle  fıtratı  haniflik  olarak  değerlendirmiş              Haniflik, Yüce Allah’ın, yaratılışından itibaren insanın tabia-
           ve Allah’ın bütün kullarını hanif tabiat üzere yarattığını söy-               tına ve fıtratına uygun olarak bildirdiği, bütün sahte tanrıları
           lemiştir.  Bu  konuya  açıklık  getirmek  üzere  sahabeden  Iyaz              reddederek  kayıtsız  ve  şartsız  Yüce  Allah’a  teslimiyeti  em-
           b. Hımâr’dan, Allah Resulü’nün bir konuşmasında ashabına                      reden, kulluğu yalnızca Allah’a hasretmeyi ifade eden tevhit
           şunları söylediği rivayet edilmiştir: “Rabb’im, bana öğrettik-                dini,  yani  asli  din  olup  İslam  ile  eş  anlama  gelmektedir.
                                                                                                                                                952
           lerinden sizin bilmediklerinizi bugün size öğretmemi emretti.                 Bundan dolayı haniflik, Allah’ın birliğine dayanan ve bütün
           (O, cc. şöyle buyurdu): Bir kula verdiğim her mal helaldir. Ben               elçileri ile gönderdiği İslam dinini ifade eden temel bir kav-
                                                 947
           kullarımın hepsini hanif olarak yarattım!”  Nitekim bu husus                  ramdır. Hz. Muhammed ve ona uyanların Hanif olarak Yüce
           Kur’an-ı Kerim’de evrensel bir ilke olarak şöyle ifade edilmiş-               Allah’a kulluk etmeleri emredilmiştir.
           tir: “Ey Peygamber! Artık sen sapkınlık ve putperestlikten uzak               Araplar,  önceleri  Hz.  İbrahim’in  tebliğ  ettiği  hükümleri  din
           (hanif) biri olarak bütün benliğinle dine; Allah’ın insanları ya-             olarak  kabul  etmişken  sonradan  ondan  ayrılarak  putlara
           ratmış olduğu tertemiz asli fıtratına yönel (ve yoldan ayrılma).              tapmaya  başlamış  ve  müşrik  olmuştur.   Ancak  buna  rağ-
                                                                                                                               953
           Allah’ın yarattığı fıtri yapıyı (tevhit inancını) kimsenin değiş-             men  Kur’an-ı  Kerim,  Araplardan  putlara  tapmayan,  Yahudi
           tirme yetkisi yoktur. İşte gerçek ve doğru olan din budur. Fakat              ve Hıristiyan olmayan, bir tek ilahın varlığına inanan ve O’na
                                           948
           insanların çoğu bu gerçeği bilmez.”  Bu hadis ve ayet çerçe-
                                                                                         949  Kur’an Yolu, s. 2/150.
           945  Heyet, Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali, İzmir 2020, s. 406.      950  Kuzgun, Hz. İbrahim, s. 173.
           946  Kuzgun, Hanif, s. 16/35; Kur’an Yolu, s. 1/219.                          951  Razi, Tefsir, s. 3/502.
           947  Müslim, “Cennet”, 63; İbn Hanbel, s. 4/162.                              952  Sinanoğlu, İslam, s. 23/1;  Hadislerle İslam, s. 1/360.
           948  Rum, 30/30.                                                              953  Razi, Tefsir, s. 3/502.
   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303