Page 294 - Hz_ibrahim
P. 294
292 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 293
soyuna “Arab-ı Müsta’rebe” (Araplaşan Araplar) adı verilmek- geldiğini ve Hz. İsmail’e “Arapların babası” denildiğini naklet-
922
tedir. 916 mektedir.
924
923
Ra’le, güler yüzlü, tatlı dilli, güzel huylu ve nezaketli bir ha- Hz. İsmail sözüne sadık bir kişidir. Sabırlı ve Allah’ın seç-
nım olarak tanınmaktadır. 917 kin kullarındandır. Babası onu kesmeye götürürken sergi-
925
lediği sadakat ve sabırdan dolayı Allah onun şanını yücelt-
Hz. İbrahim, Mekke’ye başka bir gelişinde önceki seferde
926
olduğu gibi Hz. İsmail’i ziyarete gitmiş ve onun evde bulun- miştir. Hz. İsmail, babası Hz. İbrahim’in vefatından sonra
927
maması dolayısıyla hanımı Seyyide/Ra’le binti Mudad b. Amr Hicaz halkına peygamber olarak gönderilmiştir. Yüce Al-
928
lah, emirlerini Cebrail aracılığıyla vahyetmiş, ona namazı,
el-Cürhümi ile görüşmüştür. Kapının önünde durup ona se-
929
lam vermiş, Seyyide Hanım onun selamına karşılık vermiş- zekâtı emretmiştir.
tir. Tanımadığı bu misafiri layık olduğu şekilde yedirip içirip Hz. İsmail, babasından aldığı tevhit bayrağını Arabistan sınır-
ağırlamıştır. Hz. İbrahim ona geçim durumlarını, ne yiyip iç- ları içinde dalgalandırmış, yaşadığı sürece hanif dinini insan-
tiklerini sormuş, hububat ve diğer yiyecek maddeleri henüz lara tebliğ etmekden geri kalmamış, diğer peygamberler gibi
o zaman bölge insanları tarafından bilinmediği için et ve su hak dini tebliğ mücadelesini sürdürmüştür.
930
cevabını almıştır. Bunun üzerine Hz. İbrahim, onların bere-
Hz. İsmail ölmeden önce Ra’le’den olma oğullarından biri-
918
ketlenmesi için dua etmiştir. Gelininin verdiği bilgilerden
931
ni kendi yerine vekil bırakmıştır. İslam kaynaklarında Hz.
mutluluklarını anlayarak, Hz. İsmail’e selam söylemesini, ka-
İsmail’in yüz otuz yaşında iken babasının ölümünden sonra
pısının eşiğine sahip çıkmasını tavsiye etmiştir. Evine dönen
932
Mekke’de vefat ettiği ve Kâbe’nin yanında, Hatim’de anne-
Hz. İsmail, babasının geldiğini anlamış ve aile saadeti için eşi-
933
sinin yakınına defnedildiği bilgileri yer almaktadır. Buna
ne sahip çıkmıştır. 919
karşılık Tevrat’ta, onun yüz otuz yedi yaşında Filistin’de/
Tevrat’ta, Hz. İsmail’in Mekke hayatından, evliliğinden ve eşi-
Kenan diyarında öldüğünden ve orada defnedildiğinden söz
nin adından söz edilmemektedir. Buna karşılık onun on iki
edilmektedir. 934
oğlu olduğu ve Filistin’in Mısır yakınlarında Havila ile Şur
920
arasındaki bölgede yaşadıkları söylenmektedir. Hz. İsma- 922 İbn Hişam, s. 1/8.
il’in çocuklarının sayısı ve isimleriyle ilgili bu bilgiler, İslam 923 Meryem, 19/54.
921
tarihi ve tefsir kaynaklarına da referans olmaktadır. İbn 924 Enbiya, 21/85.
925 Sa’d, s. 38/48.
Hişam, bütün Arapların Hz. İsmail ve oğlu Kahtan soyundan
926 İbn. Teymiyye, s. 41.
927 Meryem, 19/54.
916 Şibli, s. 1/101.
928 Bakara, 2/156; Âl-i İmran, 3/84; Nisa, 4/163.
917 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/197.
929 Meryem, 19/55.
918 Ezraki, s. 66-67.
930 Solmaz-Çakan, s. 113.
919 Buhari, Ehadisü’l- Enbiya, 9; Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 7/95-96; İbn Ke-
sir, Tefsir, s. 2/554-555; Kısas, s. 1/138; Mahmud, s. 167-169; Köksal, Pey- 931 Ezraki, s. 74.
gamberler Tarihi, s. I/195-200. 932 Ezraki, s. 74.
920 Tekvin, 25/12-18. 933 İbn Hişam, s, 1/7; İbn Sa’d, s. 1/52; Neccar, s. 158.
921 bk. İbn Hişam, s. 1/7; Taberi, s. 1/314. 934 Tekvin, 25/17; Neccar, s. 157.