Page 292 - Hz_ibrahim
P. 292
290 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 291
905
defnedilmiştir. İslam kaynaklarında; Hz. Hacer aslen Mısırlı İsmail’den ayrıldığı rivayet edilmektedir. 910
olmasına rağmen Hz. İsmail’in anası olması dolayısıyla bütün
Hz. İbrahim Mekke’ye geldiğinde oğlu Hz. İsmail’in evlendi-
Arapların da anası sayılmıştır. Bu yüzden Peygamber’imiz
ğini öğrenmiş ve ziyaret için evine gitmiş fakat oğlu Hz. İs-
(sav) Mısırlılara iyi muamele yapılmasını istemiştir. 906
mail ava gittiğinden onunla görüşme imkânı bulamamıştır. O,
Hz. İbrahim, o dönem şartlarında aralarında hangi yolla ile- oğlunun eşi ile (gelini) karşılaşmış, kendisini tanıtmadan Hz.
tişimin sağlandığına dair bilgiler bulunmamakla birlikte, İsmail’i ve ailevi durumlarını sormuş, oğlunun geçimlerini te-
bıraktığı ailesi hakkında bilgi edinmek için zaman zaman min için avlanmaya gittiğini öğrendikten sonra, onun ailevi
Mekke’ye gidip gelmiştir. Muhtemelen Hz. İbrahim eşi Hz. Ha- durumları hakkında verdiği karamsar ifadelerden ve kendisi-
cer’in vefatı dolayısıyla da bu ailesini ziyaret etmiştir. Tarihî ne karşı takındığı soğuk tavırdan üzüntü duymuştur. Hz. İbra-
rivayetlerdeki ihtiyat payını da dikkate alarak belirtmekte ya- him, Hz. İsmail avdan döndüğünde ona selam söylemesini ve
rar vardı ki, o seyahatlerinde ilk hanımı Sare’den, orada gece- kapısının eşiğini değiştirmesini tavsiye etmiştir. Avdan dönen
lememek şartıyla izin alabilmiştir. fakat babasıyla karşılaşmayan Hz. İsmail, eşine gelip giden,
Hz. İbrahim Mekke’yi ziyaretleri esnasında Cürhümlülerle ta- arayıp soran olup olmadığını sormuş, o da yaşlı bir adamın
nışmış ve onların konuştuğu dil olan Arapça hoşuna gitmiştir. geldiğini İsmail’i sorduğunu, ona selam söylediğini ve kapı-
Bu yüzden oğlunun onların dilini öğrenmelerini ve onlardan nın eşiğini değiştirmesini tavsiye ettiğini anlatmıştır. Bunun
907
bir kız ile evlenmesini istemiştir. üzerine Hz. İsmail, gelenin babası olduğunu tahmin etmiş,
verdiği mesajı almış ve onun tavsiyesi doğrultusunda hanı-
Hz. İsmail, Mekke’ye geldiği zaman Cürhüm kabilesinin o ci-
mından ayrılmıştır. 911
908
varda yaşadığı tahmin edilmektedir. O, büyüyüp evlenecek
yaşa gelince gençliği/yiğitliği, insani ilişkileri, zekâsı ve ahla- Rivayete göre Hz. İsmail, muhtemelen babasının isteği doğ-
kıyla Cürhümlüler arasında sevilen bir genç olmuştur. O kom- rultusunda Mudad b. Amr el-Cürhimi’nin kızı Ra’le veya Sey-
şularından ok atmayı, avcılıkla geçinmeyi öğrenmiştir. yide ile evlenmiştir. Başka rivayetlerde Hz. İbrahim ile onun
tanışmadığına dikkat çekilmesi dolayısıyla bu ihtimal olduk-
Ergenlik çağına gelen Hz. İsmail, Imlakalardan (Muhtemelen
912
ça zayıftır. Hz. İsmail’in bu hanımından on veya on iki oğlu
Amelika) Said b. Üsame’nin kızı Ümare veya Sa’d’in kızı Ced-
913
da adında bir kadınla evlenmiş fakat bundan çocukları olma- olmuştur. Arapların Hz. İsmail’in Cürhümlülerle yaptığı bu
914
909
mıştır. İbn Sa’d’ın Tabakat’ında Hz. İsmail’in ilk hanımının evlilikten türedikleri kabul edilir. İbn Sa’d, “Bütün Araplar
adı verilmeksizin Amelikalılardan Subdi’nin kızı olduğu be- İbrahim’in oğlu İsmail’in soyundandır.” 915 şeklinde Hz. Pey-
lirtilmektedir. Bu hanımın, Hz. İbrahim’in bir ziyaret sonrası gamber’den bir hadis nakletmektedir. Bölgede yaşayan Arap-
oğluna tavsiyesi doğrultusunda, henüz çocukları olmadan Hz. lar tarafından yapılan değerlendirmelere göre Hz. İsmail ve
910 İbn Sa’d, s. 1/51-52.
905 İbn Sa’d, s. 1/52; Mahmud, s. 167; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. I/193-
195. 911 Vani, s. 130; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/195-197.
906 İbn Hişam, s. 1/7-8. 912 Ezraki, s. 74; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/197-200.
907 Ezraki, s. 74; Köksal, Peygamberler tarihi, s. 1/197-200. 913 Şibli, s. 1/116; Çağatay, s. 85.
908 Şibli, s. 1/101. 914 İbn Hişam, s. 1/8.
909 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/195. 915 İbn Sa’d, s. 1/ 51.